• Anonym

Tydligen anmäld för fusk?!

Har bott med min sambo i ca 1,5 år, men han är inte skriven här pga ekonomin.

Nu har jag fått höra att någon tipsat FK om att han bor här!  Personen ska ha mejlat anonymt, men FK har inte kontaktat mig ang detta, och det går väl ändå inte för dem att bevisa att min kille bor och har bott här?   

Det är väl bara att neka om de skulle höra av sig, vilket jag iofs inte tror de kommer göra.  

Har jag anledning att oroa mig?  Är denna sk "anmälan" något de tar på allvar? 

• Svar på tråden Tydligen anmäld för fusk?!
  • Anonym
    Anonym (fy fan) skrev 2012-04-16 15:27:03 följande:
    men allvarligt, varför fuska? varför ljuga så att andra som BEHÖVER hjälp blir nekade för att du sitter och ljuger?
    För dem är egoistiska jävlar!
    Så pengakåta att dem stjäl pengar dem inte har rätt till genom att ljuga.

"han bor inte här p.g.a. ekonomin"
    Så du anser att du har rätt till mer pengar än alla andra?!? 
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-04-16 15:20:10 följande:
    Barnomsorgsavgiften baseras på hushållets totala inkomst! Till hushållet räknas de som enligt folkbokföringen är skrivna på samma adress. Vårdnadshavaren + partners inkomst är alltså hushållets totala inkomst...

Det här är saxat från en PDF-fil från Öckerö kommun:

"Avgiften för barnomsorg beräknas utifrån hushållets gemensamma ekonomi. För gifta och sammanboende med såväl gemensamma som inte gemensamma barn beräknas avgiften på makarnas eller de sammanboendes sammanlagda bruttoinkomster.

Vid gemensam vårdnad av barn, där barnet bor växelvis hos vårdnadshavarna och båda har behov av barnomsorg, skickas delad faktura. Avgiften grundas på den sammanlagda inkomsten i respektive platsinnehavares hushåll."

Vi har det även så i den kommun jag bor nu och i de kommuner jag tidigare bott... Så det är inte något unikt...
    Då är det reglera i kommunerna, dvs du hade fel iallfall.
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-04-16 15:31:19 följande:
    Då är det reglera i kommunerna, dvs du hade fel iallfall.
    Haha, om det gör dig gladare att tro att du har rätt så varsågod....

"Never argue with an idiot...."
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-04-16 15:33:01 följande:
    Haha, om det gör dig gladare att tro att du har rätt så varsågod....

"Never argue with an idiot...."

I de tre senaste kommunerna jag bott i ha de endast räknat på mig som vårdnadshavare när det gällt förskoleavgiften och inte räknat på min sambos inkomster.
  • Subtilia
    Anonym skrev 2012-04-16 15:36:03 följande:
    I de tre senaste kommunerna jag bott i ha de endast räknat på mig som vårdnadshavare när det gällt förskoleavgiften och inte räknat på min sambos inkomster.
    Så alltså kan man spara pengar på barnomsorg om man är ensam vårdnadshavare?
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-04-16 15:29:31 följande:
    För dem är egoistiska jävlar!
    Så pengakåta att dem stjäl pengar dem inte har rätt till genom att ljuga.

"han bor inte här p.g.a. ekonomin"
    Så du anser att du har rätt till mer pengar än alla andra?!? 
    Jag håller med dig helt. Det är ju många par som är i samma situation som TS och hennes partner, men är man ett par så får man ju "stå" för det även inför myndigheterna och följa det regelverk som finns gällande ekonomi. Man får ju bidrag, för att man ska klara sig, ha det drägligt. Att inte anse att den nivån på bidraget räcker, utan att fuska till sig mer genom att trixa så här med formalian, är bara löjligt och vedervärdigt i mina ögon. Vill man ha mer pengar än man är berättigad till, för man väl skaffa sig extrajobb då?
  • Anonym
    Subtilia skrev 2012-04-16 15:37:36 följande:
    Så alltså kan man spara pengar på barnomsorg om man är ensam vårdnadshavare?
    Spara pengar? Knappast. Barnomsorgen är dyr i vilket fall som helst.
  • Anks

Jag blir inte särskild arg, jag blir bara så ledsen och besviken. Bidragsfuskare, eller såna som blir sjukskrivna för "låtsas"sjukdomar är hemska människor. 

Kände några såna förr, och det gör ont.
    man har absolut ingen medkänsla till sina medmänniskor när man medvetet är med och gör det svårare för de som faktiskt behöver hjälp. 
    Varför? 

• Anonym (#151)
    Indianica skrev 2012-04-16 15:39:44 följande:
    Jag håller med dig helt. Det är ju många par som är i samma situation som TS och hennes partner, men är man ett par så får man ju "stå" för det även inför myndigheterna och följa det regelverk som finns gällande ekonomi. Man får ju bidrag, för att man ska klara sig, ha det drägligt. Att inte anse att den nivån på bidraget räcker, utan att fuska till sig mer genom att trixa så här med formalian, är bara löjligt och vedervärdigt i mina ögon. Vill man ha mer pengar än man är berättigad till, för man väl skaffa sig extrajobb då?
    Precis! Men hon anser sig kanske inte behöva jobba för sina pengar. Undrar lite hur TS liv ser ut för övrigt, har hon jobb o.s.v.?

Man får ju bidraget för man är ensamstående och därför står själv med en hyra som oftast är för hög för att klaras av en person. Är man då 2 personer och deras inkomst kan betala en hyra tillsammans får man stå för det. Alla vill vi ha mer pengar men det gör inte att man själv kan bestämma om man har för lite eller för mycket.

Därför begår TS ett BROTT! 
  • Subtilia
    Anonym skrev 2012-04-16 15:42:50 följande:
    Spara pengar? Knappast. Barnomsorgen är dyr i vilket fall som helst.
    Jo fast det blir ju en avsevärd skillnad om man är en eller två som de räknar på. Om man dessutom kan låtsas bo i sär och få bostadsbidrag så känns det som det finns bra med cash att hämta!

Skulle iofs aldrig falla mig in, men särkerligen andra.

Har du en sambo som bidrar till ekonomin i hushållet så ska väl dennes pengar också räknas in kan jag tycka, oavsett om han är fader eller ej.
Svar på tråden Tydligen anmäld för fusk?!