• Matti70

Tonårsdotters "förhållande"

En stilla fundering och råd/tips tages emot tacksam.
    har en dotter som är 15, som tydligen inlett ett förhållande med en kille som är 22 (!) desutom har han en dotter som är 4 år.
    till saken hör att dottern just nu bor på familjehem, på grund av en flerårig infekterad tvist med hennes mamma (5 rättegångar/domar) om vårdnad/boende och umgänge (jag har ensam vårdnad sedan flera år tillbaka, och dottern har "begränsad" umgänges rätt med sin mamma (6 timmar i månaden med kontaktperson på plats som INTE är mamma´n bostad).
    fick höra att dottern har sin "pojkvän" övernattande i helgen som gick hos familjehemmet, och igår ringde dottern och ville åka till sin "pojkvän" i 4 dagar, rent instinktivt sa jag ABSOLUT inte.
    nu vill dottern ha förklaring VARFÖR.
    rent spontant så känns förhållandet "olämpligt" och känner en stor risk att "pojkvännen" kan utsätta och ta fördel av dotterns behov av bekräftelse, kanske på ett sexuellt plan.
    Dottern anser jag inte är "mogen" att se konsekvenserna och riskerna med detta så att säga, bland annat så har dottern lagt upp lite "hångel bilder" (inte naket, men ändå) på facebook.

snälla skulle behöva hjälp/råd i detta, går även bra att skicka PM

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 10:58
    Skall tillägga att han bor typ 20 mil ifrån henne....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 11:22
    ytterligare ett förtydligande så är är förhållandet inte "äldre" än typ 1 månad

• Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"
  • Zombie

Men att lyssna på rykten utan att veta eller ens ha träffat killen i fråga är ju jättedumt ! Åldern har väldigt liten betydelse i ett förhållande , kan till o med vara ett plus för yngre att hitta nån med mera ansvar o mognad , att han bor långt bort är väl inger hinder heller , att han har barn kan ju vara kanon att få lite ansvar i livet om hon inte är mogen som du säger !

• Matti70
    Khaleesi skrev 2012-04-17 11:49:58 följande:
    Mm, för du är pappa, och pappor brukar inte vara bekväma med tanken på att deras döttrar blir könsmogna och njuter av sex. Vid 15 är man faktiskt byxmyndig. Det kan vara som du säger (du känner ju din dotter - det gör inte jag) att hon blir utnyttjad, och då behöver hon hjälp att ta sig loss, eller så är det åt andra hållet, att hon njuter i fulla drag.

Kan du prata med henne? Kan du försöka säga till henne det som du säger här, att du är rädd att hon blir utnyttjad, utan att göra det på ett anklagande sätt så att hon går i försvarsställning? (Min pappa hade inte kunnat, kan jag säga!)
    finns inget som heter "byxmyndig" det har inte funnits på många år...
  • Matti70
    Zombie skrev 2012-04-17 12:22:35 följande:
    Men att lyssna på rykten utan att veta eller ens ha träffat killen i fråga är ju jättedumt ! Åldern har väldigt liten betydelse i ett förhållande , kan till o med vara ett plus för yngre att hitta nån med mera ansvar o mognad , att han bor långt bort är väl inger hinder heller , att han har barn kan ju vara kanon att få lite ansvar i livet om hon inte är mogen som du säger !
    nu är det ju inte rykten utan FAKTA.
    det jag vill höra (tanken med frågan) var att om typ "du" hade en dotter som är 15 hade du då acceptrat att hon haft ett förhållande med en 7 år äldre kille liksom
  • Zombie

Du skrev " vad jag har hört verkar festa "
    Ja jag skulle träffa killen o få en egen uppfattning om honom , låta det gå ett tag o se , han kan ju vara den killen som är perfekt för henne. !
    Jag själv flyttade hemifrån när jag var 16 med en 9 år äldre kille o det funkade i många många år !!

• Khaleesi
    Matti70 skrev 2012-04-17 12:27:10 följande:
    finns inget som heter "byxmyndig" det har inte funnits på många år...
    Nej, idag heter det visst sexuell myndighetsålder. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexuell_myndighets%C3%A5lder
    Matti70 skrev 2012-04-17 12:29:30 följande:
    nu är det ju inte rykten utan FAKTA.
    det jag vill höra (tanken med frågan) var att om typ "du" hade en dotter som är 15 hade du då acceptrat att hon haft ett förhållande med en 7 år äldre kille liksom
    Acceptera och acceptera. Vad är alternativet? Inlåsning utan besök på rummet fram till 18 års ålder? Hjälp henne hantera situationen istället för att försöka få den att inte ha hänt.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Jag

"Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år"

Ja 7år är ganska mycket, men samtidigt så kan det funka hur bra som helst. Vet många föräldrar som förr hade sådanna ålderskillnader, mellan min mor och far var det 10år, hon 15 och han 25 tex. 

Men om du inte vill stöta bort din dotter är det bästa att bara acceptera läget, lär känna honom se till at få din dotters tillit så kommer hon berätta för dig om något är fel och då kan du finnas där för henne om något skulle gå fel och stötta henne. Förbjuder du finns det större risk att hon smyger med det eller bara skiter it och inte kommer att komma till dig om hon skulle behöva hjälp. Berätta att du finns där för henne, för av det jag läst så verkar hon behöva mycket stöd. Se även till att prata om att skydda sig! 

• goabarn77

Låter som en jobbig sits. Jag träffade en 19- årig kille när jag var 14. Jag hade det verkligen inte lätt hemma och en stor del i att jag är en välfungerande vuxen är att jag träffade denna fina man. Vi är gifta sedan många år tillbaka nu. Jag kan bara FÖRSÖKA föreställa mig hur jag skulle reagera om dottern befann sig i samma situation, men ibland är det ju verkligen livslång kärlek det är fråga om.

• Matti70
    Jag skrev 2012-04-17 12:42:04 följande:
    "Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år"

Ja 7år är ganska mycket, men samtidigt så kan det funka hur bra som helst. Vet många föräldrar som förr hade sådanna ålderskillnader, mellan min mor och far var det 10år, hon 15 och han 25 tex. 

Men om du inte vill stöta bort din dotter är det bästa att bara acceptera läget, lär känna honom se till at få din dotters tillit så kommer hon berätta för dig om något är fel och då kan du finnas där för henne om något skulle gå fel och stötta henne. Förbjuder du finns det större risk att hon smyger med det eller bara skiter it och inte kommer att komma till dig om hon skulle behöva hjälp. Berätta att du finns där för henne, för av det jag läst så verkar hon behöva mycket stöd. Se även till att prata om att skydda sig! 
    men menar du att jag skall släppa iväg henne 4 dygn upp till han, dom har ju bara "varit ihop" typ en månad, sedan finns ju den parallell "risken" med hennes mamma som bara bor någon kilometer från "pojkvännen"
  • Khaleesi
    Matti70 skrev 2012-04-17 12:51:10 följande:
    men menar du att jag skall släppa iväg henne 4 dygn upp till han, dom har ju bara "varit ihop" typ en månad, sedan finns ju den parallell "risken" med hennes mamma som bara bor någon kilometer från "pojkvännen"
    Det känns som om det är väldigt många faktorer att ta hänsyn till i detta fall, och svårt att sätta sig in i när man inte känner de inblandade.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Zombie

Ang mamman så gör hon något olagligt om hon kontaktar dottern efter som det finns dom på umgänget ! Då får mamman ta sitt straff om hon bryter mot det !

Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"