• Anonym (jag)

Att leva med en fistel... Fler?

För snart fyra år sen födde jag min son, han kom snabbt och vägde 4825 gr.. Personalen skickade hem oss flera gånger med övertygelsen om att förstföderskor alltid tar minst 24 timmar från värkstart.. Han föddes efter 3 timmar, tre barnmorskor tryckte på magen och två tryckte upp benen mot hakan.. Jag sprack rejält, fick  en total sfinkterruptur.. och förlorade 4.5 liter blod.. Akutopererades och var kvar på BB i ca 5 dagar.. Under dessa 5 dagar hade jag ont, rejält ont, men ingen berättade vad som skett med mig, jag trodde det var normalt att ha så ont efter man fött barn.. Kunde inte gå på toaletten och de gånger jag tvingade mig så upptäckte jag en konstig sörja i underlivet.. Tänkte att det var normalt.. Fick åka hem efter 5 dagar, låg till sängs hemme och kunde knappt gå.. Det var mitt i sommaren och jag frös som en galning, huttrade och låg i flera dagar så.. Tog tempen och den låg på 39-40 grader hela tiden.. Jag avvaktade.. Vågade inte ringa pga deras hemska bemötande på BB och förlossningen..

Efter 10 dagar steg febern, jag hade då upptäckt att jag inte kunde hålla mig när jag var bajsnödig. Det vara rann och jag fattade ingenting. En dag satt jag på toa och det rann, skulle tvätta mig och upptäckte avföring i slidan.. Precis då kom min mamma och hälsade på och jag berättade, hon tvingade mig ringa vilket jag gjorde. De som svarade tyckte att detta verkar förväntat, de bad mig komma in dagen efter på koll.. Läkaren försökte undersöka underlivet men det gjorde för ont så de bokade in en kontroll under narkos dagen efter.. Vi fick sova på sjukhuset.

Dagen efter sövdes jag och när jag vaknade fick jag beskedet att jag hade en öppning, en sk fistel mellan slidan och tarmen där avföring läckte.. Fick åka hem men löfte om en operation snarast..   Blev kallad på kontroll igen när stygnen fallit och såren i underlivet läkt.. De märkte att fisteln minskat en aning men fortfarande var kvar i allra högsta grad. Jag blev hemskickad med löfte om operation snarast... Efter ngon månad ringde kirurgen och sa att han sett att jag stod i kö för en GBP och tyckte att jag skulle vänta att operera fisteln/tarmarna tills jag gått ner i vikt, då man lättare läkte i tarmarna då... Sen dess har jag inte hört av dem..Det har gått 4 år i maj.. Jag förstår att de glömt mig men jag vågar inte ringa...Orkar inte opereras igen då alla mina operationer (första förlossningen och ett kejsarsnitt efter) har gått fel, jag är livrädd...

Så nu lever jag med fisteln, varje gång jag går på toa så kommer avföring ut genom slidan.. Jag måste ha tillgång till dusch vid toabesök och måste gå tillbaka till toaletten o tvätta två-tre gånger 10 min efter jag är klar... Det här är skitjobbigt och påfrestande..Speciellt på jobbet där ingen dusch finns....

Finns det fler som lever med fistlar i underlivet...? 

• Svar på tråden Att leva med en fistel... Fler?
  • Anonym

Stackars dig,
    Mina bekymmer är bara bråkdelen av dina (bara vaginala)
    Sök hjälp.
    Använd dina journaler som underlag så behöver du inte dra hela historien  var gång.
    Kanske din mamma kunde sköta telefonkontakten, hon vet ditt problem och vill ditt bästa.

Kräv hjälp, även om du tycker det är pinsamt, du kan inte ha det såhär i 50 år till.

• Anonym (upprörd)
    Anonym (jag) skrev 2012-04-17 21:52:04 följande:
    Eftersom jag levt med detta i nästan 4 år så tror jag inte de tar emot mig akut

Kanske ska ta och skriva ner hela histoien igen och maila runt till diverse ställen... På så sätt slipper jag ringa eller berätta muntligt... Jag skämms över detta och vi pratar inte ens om det hemma längre.. min man vet nog inte hur drygt det är fortfarande..

Problemet är ju större efter min GBP också eftersom jag måste springa o göra nr 2 flertalet gånger per dag, det räcker med om jag fått i mig en klunk kaffe för mycket eller något annat fel så måste jag på toa DIREKT, jag kan inte som de flesta verkasr kunna, hålla mig utan blir jag nödig så måste jag till en toa inom 5 min.. skitdrygt om man reser långt i bilen...har flera gånger fått akutstanna på besinstationer och kasta mig in på toa med barnen.. Folk måste ju tro att jag är galen :(   
    Men du verkar tro att ditt problem är en bagatell! Du tror inte att de tar emot dig akut? Bullshit! Ditt problem är mycket mer problemfyllt än de flesta som besöker akuten!

TÄnk alla som går till akuten för lite influensa eller växtvärk i benen, kom igen nu! Och du ska inte skämmas! DU har inte gjort något fel! Det är sjukvården som har nekat dig den vård du förtjänar! 
  • Anonym (jag)

jag antar att jag bara vant mig leva med dettra... har liksom blivit en del av vardagen så visst jag tänker inte på det så mkt... Läkaren fick mig att tro att det inte går att operera ändå så jag lärde mig leva med det...även om det är ett h-e varje gång jag går på toa, och i timtals efter också :(

• Anonym (A)

Hej!

Usch vad jobbigt för dig, lider med dig :(

Jag har sjäkv en fistel, har haft den snart i 5 år.
    Har blivit opererad 3 ggr men det har inte blivit bättre.
    Jag har det inte som dig dock, jag går på toa som vanligt och läcker inte eller så
    men jag blöder ofta och det skaver.

Är gravid och har nu fått reda på att jag inte kan föda vaginalt utan måste göra
    kejsarsnitt pga detta.

Kämpa på och sök så mycket hjälp du kan, ingen ska behöva ha det så!                

• Anonym (jag)

jag tvingades också till snitt :(

• Anonym (Chrons)

Hej TS måste se hur det gått för dig ? Jag är opererad 15 gånger för fistlar och självklart går det att göra något åt.
    Min kirurg finns på Daderydssjukhus och heter Dr Åkerlund och är bland de bästa kirurgena enligt mina andra läkare (jag tycker också att han är superbra) han är bra och påläst och uppdaterar sig med nyheter inom tarm kirurgin hela tiden.

Tycker det är fruktansvärt att du inte fått hjälp

• Anonym

Har dom 15 ggr du op för fistel varit samma eller olika anonym ( chrons )? Har du blivit av med den/ dom? Har själv op 5 ggr för analfistel som har sin öppning jämte mellangården. 😞 Undrar om man någonsin kommer bli bra....

• Anonym (Chrons)
    Anonym skrev 2012-11-25 23:21:38 följande:
    Har dom 15 ggr du op för fistel varit samma eller olika anonym ( chrons )? Har du blivit av med den/ dom? Har själv op 5 ggr för analfistel som har sin öppning jämte mellangården. 😞 Undrar om man någonsin kommer bli bra....
    Dom har suttit på insidan av ena skinkan allihopa men gjort lite olika utgångar (om man nu kan skriva så :) ). Så jag har blivit opererad på samma ställe hela tiden.Ibland satts det i flera trådar ibland klöv läkaren fisteln och en gång tog han bort hela "ormbot" jisses vad det gjorde ont såg ut som ett stort hundbett typ :). Fistlar är ju så förbaskat smärtsamma . Helt plötsligt efter tre år så hade jag inga fler infektioner och dom kunde ta bort den sista tråden dom hade satt in för dränering. Tyvärr har jag nu mycket lättare för läckage så något blev nog skadat även fast alla som undersökt mig säger att min muskulatur fungerar normalt i slutmuskeln.

Håller tummarna för att din också försvinner snart inte kul att ha öppningen i mellangården, inte roligt att ha fistlar överhuvudtaget urk
  • Anonym (jag)

om han är så bra....borde du inte blivit bra efter 15 op? :-/

• Anonym (Chrons)
    Anonym (jag) skrev 2012-11-28 20:24:44 följande:
    om han är så bra....borde du inte blivit bra efter 15 op? :-/
    Fistlarna är ju borta men du kanske menar läckaget ? tyvärr får man nästan räkna med att inte allt funkar som förut när man har haft massa trådar i slutmuskeln eller heter det ringmuskeln kanske i flera år. Sen har jag alltid vattniga diarreer så det gör det svårare också.

Hur går det för dig?
Svar på tråden Att leva med en fistel... Fler?