• Anonym (nytt liv)

När ändrade ni fb-status?

Känner mig verkligen löjlig som kommer med en sån här fråga men funderar på hur jag ska göra med min fb-status.
    Vi är gifta men har nu flyttat isär, lite "på prov" först - men sen bestämde vi snabbt att det är slut. Mycket jobb återstår, prata, dela upp boet och bestämma detaljer runt barnen mm. Vi funkar bra, kan prata och komma överens..

Nu funderar jag på att ändra min fb-status men är lite osäker. Det kommer ju att väcka en massa frågor från olika håll och jag undrar om det är dags. På sätt och vis vill jag att alla ska veta, behöver stöd från mina vänner och vill inte behöva ta "aktiv" kontakt med alla för att berätta.
    Å andra sidan känns det rätt dramatiskt att informera alla på en gång, vi har många gemensamma vänner på fb.
    - Tror att jag vill prata med henne först i alla fall, hon är nog inte riktigt sugen.

Hur gjorde ni?
    Vad har ni för positiva och negativa erfarenheter?

• Svar på tråden När ändrade ni fb-status?
  • Anton Chigurh
    Anonym skrev 2012-04-18 09:51:28 följande:
    Det är ju inte direkt första gången någon suckar över "vart är vi på väg..." när det gäller nya saker och mitt svar var en stilla fundering från mig :)
    Menar du att det är så jävligt, att jag inte är ensam här !!!
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 09:56:26 följande:
    Menar du att det är så jävligt, att jag inte är ensam här !!!

Det gäller ju inte bara Facebook, redan när internet kom in i huset satt i alla fall mina föräldrar och suckade över vart vi är på väg. "Snart sitter vi väl vid köksbordet och chattar med varandra istället för att prata" ;)
  • Anton Chigurh
    Anonym skrev 2012-04-18 09:59:45 följande:
    Det gäller ju inte bara Facebook, redan när internet kom in i huset satt i alla fall mina föräldrar och suckade över vart vi är på väg. "Snart sitter vi väl vid köksbordet och chattar med varandra istället för att prata" ;)
    Ja.....................se dessa jävla gamlingar, vad skall vi göra med dom ???
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym (nytt liv)
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 07:56:05 följande:
    När skall jag ändra min Facebook-status ?  har blivit ett riktigt major-problem !!!!

Vart fan är vi på väg. Egentligen. Eller på väg !   ....Vi är redan där. Herre jävlar alltså.
    Glad

Jag tror egentligen inte det är svårare än att betrakta Internet/FB etc. som redskap som snabbt/smidigt når ut till så väldigt många på en gång och dessutom knyter ihop nätverket på ett sätt som (nästan) aldrig varit möjligt tidigare.
    I princip är det dock ungefär samma sak som en ständigt pågående 50-årsfest där samtliga ens vänner är inbjudna/närvarande och engagerade (i varierande grad). Alla hör alla andras "privata" samtal med bordsgrannen och kan när som helst blanda sig i och delta utan att någon tycker det är märkligt.. Man kan också låta bli att svara och försvinna "på toaletten" i ett par veckor för att sedan återvända som om inget hade hänt..

Jag känner också att det är lite "löjliga" frågor att ställa - fb-status etc. - men i den analoga jämförelsen kan man tänka sig att det är ett liknande beslut/ställningstagande som om vi vore bjudna till en stor fest.. Vi har ganska nyligen separerat, alla vet inte än..
    Frågan kommer: ska vi säga något till folk ikväll? Ska vi ha ringarna på oss eller ej..?

Visst, det är inte finanskrisen vi talar om eller en eventuell statskupp i Kina - men i det lilla perspektivet påverkas vi givetvis i och av de relationer som vi ingår i. FB har gett oss "möjligheten" att umgås med alla hela tiden..

Tack igen!

särskilt till anonym (inlägg: #8 ). Klokt perspektiv..
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-04-18 09:46:53 följande:
    Jag hade väntat tills vi flyttat isär och kommit tillrätta i våra nya hem, det blir lite mindre dramatiskt om 'folk' får veta när allt redan är över. Då förstår de att allt har skett under vänskapliga former och att ni inte kommer vara intresserade av skitsnack om den andre.
  • bullerbyn

Jag rekommenderar att bara ta bort din förhållandestatus helt och hållet. När du är redo att det ska stå "singel" kan du göra det synligt igen om du vill.

• Anonym (K)
    bullerbyn skrev 2012-04-18 14:59:42 följande:
    Jag rekommenderar att bara ta bort din förhållandestatus helt och hållet. När du är redo att det ska stå "singel" kan du göra det synligt igen om du vill.
    Precis vad jag tänkte skriva
  • Anonym (nytt liv)
    bullerbyn skrev 2012-04-18 14:59:42 följande:
    Låter smidigt men jag undrar om det inte "tickar upp" och syns tydligt att man har ändrat status...?
    Eller räknas det inte som en förändring..?

Om det sker diskret så låter det som en väldigt bra mellanlandning.
    Bra förslag!
  • Anonym
    Anonym (nytt liv) skrev 2012-04-18 15:19:40 följande:
    Låter smidigt men jag undrar om det inte "tickar upp" och syns tydligt att man har ändrat status...?
    Eller räknas det inte som en förändring..?

Om det sker diskret så låter det som en väldigt bra mellanlandning.
    Bra förslag!

Du kan ju ta bort statusen och blir det en 'förändring' tar du bara bort den från din tidslinje så blir det inte synligt för andra.
  • bullerbyn

Exakt om du tar bort händelsen från news feed och/eller din profil så försvinner den helt och hållet.

Svar på tråden När ändrade ni fb-status?