• Anonym (nytt liv)

När ändrade ni fb-status?

Känner mig verkligen löjlig som kommer med en sån här fråga men funderar på hur jag ska göra med min fb-status.
    Vi är gifta men har nu flyttat isär, lite "på prov" först - men sen bestämde vi snabbt att det är slut. Mycket jobb återstår, prata, dela upp boet och bestämma detaljer runt barnen mm. Vi funkar bra, kan prata och komma överens..

Nu funderar jag på att ändra min fb-status men är lite osäker. Det kommer ju att väcka en massa frågor från olika håll och jag undrar om det är dags. På sätt och vis vill jag att alla ska veta, behöver stöd från mina vänner och vill inte behöva ta "aktiv" kontakt med alla för att berätta.
    Å andra sidan känns det rätt dramatiskt att informera alla på en gång, vi har många gemensamma vänner på fb.
    - Tror att jag vill prata med henne först i alla fall, hon är nog inte riktigt sugen.

Hur gjorde ni?
    Vad har ni för positiva och negativa erfarenheter?

• Svar på tråden När ändrade ni fb-status?
  • Nyfiken gul

oavsett hur du och din partner väljer att göra så var överens först o främst så du inte skriver att ni är separerade och så vill hon inte alls prata om det,,,, 

min bästa vän var ganska snabb med att ändra från "gift" till "det hela är komplicerat".  Det stod så i några veckor men sen skickade hon ett sms till mig om att dom skulle skiljas och nu hade han flyttat. Då blev statusen "separerad". Och så ska det stå ända tills dom är skilda.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • SupersurasunkSara

Det kommer att bli en massa frågor och beklaganden. Är du/ni redo för det? Eller vill ni i lugn och ro, utan inblandning från andra lösa allt kring barnen? Med såna ändringar kommer ofta (finns alltid några som bara 'måste') "ja jag förstod det! Han/hon är såååå ditten eller datten" och så kan det piskas upp onödiga konflikter pga det.

• Anonym (nytt liv)
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-18 07:21:32 följande:
    Det kommer att bli en massa frågor och beklaganden. Är du/ni redo för det? Eller vill ni i lugn och ro, utan inblandning från andra lösa allt kring barnen? Med såna ändringar kommer ofta (finns alltid några som bara 'måste') "ja jag förstod det! Han/hon är såååå ditten eller datten" och så kan det piskas upp onödiga konflikter pga det.
    Jag är redo men kanske inte hon, osäker där..
    Tror inte det blir nån större turbulens egentligen i våra nätverk men visst, en del frågor kommer säkert.. fast det är ju delvis det jag vill.
    Jag vill gärna försöka komma upp "ur gropen" och få mer kontakt igen med mina vänner. Det blir ju lätt så att man försummar vänner över tid när det är mycket med jobb, familj etc. Nu känner jag att jag skulle behöva mer kontakt och tänkte det vore ett bra avstamp att ändra status.

Å andra sidan så kan jag inte påstå att det är helt hyperakut heller, troligen bara en tillfällig känslostorm. Tänker inte göra något precis nu och definitivt inte innan vi har pratat om det.

Tack för era inlägg och tankar!
  • Anton Chigurh
    När skall jag ändra min Facebook-status ?  har blivit ett riktigt major-problem !!!!

Vart fan är vi på väg. Egentligen. Eller på väg !   ....Vi är redan där. Herre jävlar alltså.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Kaffekopp

Dagen efter jag flyttat ut ändrade jag status från "gift" till singel.

• Anonym
    Anonym (nytt liv) skrev 2012-04-18 07:50:24 följande:
    Jag är redo men kanske inte hon, osäker där..
    Tror inte det blir nån större turbulens egentligen i våra nätverk men visst, en del frågor kommer säkert.. fast det är ju delvis det jag vill.
    Jag vill gärna försöka komma upp "ur gropen" och få mer kontakt igen med mina vänner. Det blir ju lätt så att man försummar vänner över tid när det är mycket med jobb, familj etc. Nu känner jag att jag skulle behöva mer kontakt och tänkte det vore ett bra avstamp att ändra status.

Å andra sidan så kan jag inte påstå att det är helt hyperakut heller, troligen bara en tillfällig känslostorm. Tänker inte göra något precis nu och definitivt inte innan vi har pratat om det.

Tack för era inlägg och tankar!
    Det tror jag är bra tänkt. Ömsesidig respekt, även efter separationen, är aldrig dåligt.
  • Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 07:56:05 följande:
    När skall jag ändra min Facebook-status ?  har blivit ett riktigt major-problem !!!!

Vart fan är vi på väg. Egentligen. Eller på väg !   ....Vi är redan där. Herre jävlar alltså.

Fast det har också blivit en stor grej att klaga över det nya informationssamhället. Det är nya tider, Facebook är en stor djungeltrumma och det är väl inte jättekonstigt att man funderar över om man är redo att slå på den. Det är samma sak som förr när man höll saker inne för att inte morbror Sven skulle få veta något förrän man var redo att alla skulle veta..
  • Anonym

Jag hade väntat tills vi flyttat isär och kommit tillrätta i våra nya hem, det blir lite mindre dramatiskt om 'folk' får veta när allt redan är över. Då förstår de att allt har skett under vänskapliga former och att ni inte kommer vara intresserade av skitsnack om den andre.

• Anton Chigurh
    Anonym skrev 2012-04-18 09:44:54 följande:
    Fast det har också blivit en stor grej att klaga över det nya informationssamhället. Det är nya tider, Facebook är en stor djungeltrumma och det är väl inte jättekonstigt att man funderar över om man är redo att slå på den. Det är samma sak som förr när man höll saker inne för att inte morbror Sven skulle få veta något förrän man var redo att alla skulle veta..
    Det var inget klagomål. Det var en stilla undran.....
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 09:47:22 följande:
    Det var inget klagomål. Det var en stilla undran.....

Det är ju inte direkt första gången någon suckar över "vart är vi på väg..." när det gäller nya saker och mitt svar var en stilla fundering från mig :)
Svar på tråden När ändrade ni fb-status?