• saaa

Utbildning, jobb, lön ?

Jag är väldigt sugen på att börja plugga men jag vet verkligen inte till vad så skulle gärna vilja ha lite tips.

Vad studerade du och hur länge?? Vad jobbar du med och hur mycket tjänar du?

• Svar på tråden Utbildning, jobb, lön ?
  • Anna Paulita
    saaa skrev 2012-04-18 16:54:46 följande:
    Jag är väldigt sugen på att börja plugga men jag vet verkligen inte till vad så skulle gärna vilja ha lite tips.

Vad studerade du och hur länge?? Vad jobbar du med och hur mycket tjänar du?
    Studie och yrkesvägledare i grundskolan, 3 år på Universitetet (blir klar i juni) månadslön på heltid 27 000. (dock arbetar jag ju inte heltid då jag är student)
  • saaa
    Anna Paulita skrev 2012-04-18 16:56:31 följande:
    Studie och yrkesvägledare i grundskolan, 3 år på Universitetet (blir klar i juni) månadslön på heltid 27 000. (dock arbetar jag ju inte heltid då jag är student)
    Spännande! 
    Är det en bra utbildning? Är det stor chans att få jobb efter?
  • Ida Elise

Jag pluggade 4 år på universitetet, har två fil. Kand och en magisterexamen. Arbetar som arkivarie vilket jag alltså har en magisterexamen i, och tjänar 24000 räknat på heltid, men jag jobbar 80% och tjänar lite över 19000. Ingen vidare lön med tanke på allt pluggande...

• saaa
    Ida Elise skrev 2012-04-18 17:41:39 följande:
    Jag pluggade 4 år på universitetet, har två fil. Kand och en magisterexamen. Arbetar som arkivarie vilket jag alltså har en magisterexamen i, och tjänar 24000 räknat på heltid, men jag jobbar 80% och tjänar lite över 19000. Ingen vidare lön med tanke på allt pluggande...
    Hur ser dina arbetsuppgifter ut? :)
  • Vinterankan

Ekonomi och it, pluggade 6 år och har en lön på 36 000. Ingångslön på 26 000 för fem år sedan och har varit föräldraledig i ett år. Jobbar som konsult inom it/ekonomi.

• Gladskit

Arbetar med löner och personal. Har ekonomiskt gymnasium i grunden och gick sen en KY-utbildning på 1,5 år. Hade 30000kr i lön drygt 2,5 år efter examen.
    Kan rekommendera mitt jobb till alla som gillar siffror, människor och att lösa problem. Tycker man även om att läsa avtal och sånt så är det ännu roligare. Arbetsrätt är skoj

• Ida Elise

Saaa: mina arbetsuppgifter är till stor del som registrator, jag tar hand om kommunledningskontorets upprättade och inkomna handlingar. Jag gör ärenden i ett arendehanteringssystem, tar hand om närarkivet och levererar till kommunarkivet för slutarkivering. Tar fram handlingar som journalister, privatpersoner och anställda begär ut. Gör och uppdaterar dokumenthanteringsplaner.

Jag har också hand om arkivhanteringen på kommunens HR-avdelning.

...Ja det är väl ungefär det jag gör.

• Ida Elise

Kan tillägga att det jag helst vill göra är att jobba med äldre handlingar och forskarservice, och kanske få göra nån utställning.

Men mitt nuvarande jobb är mitt första, har bara jobbat sen i höstas, och jag trivs väldigt bra iallafall.

• a78

Endast intressant att ange sin lön om man också berättar var i landet man bor.

Skillnaderna är stora för vissa yrken mellan t ex mindre städer och större städer.

Svar på tråden Utbildning, jobb, lön ?