• saaa

Utbildning, jobb, lön ?

Jag är väldigt sugen på att börja plugga men jag vet verkligen inte till vad så skulle gärna vilja ha lite tips.

Vad studerade du och hur länge?? Vad jobbar du med och hur mycket tjänar du?

• Svar på tråden Utbildning, jobb, lön ?
  • Gladskit
    Ida Elise skrev 2012-04-19 16:22:57 följande:
    Jag bor i en Stockholmsförort.
    Jag med!
  • a78

Två examina (ingenjör och kandidat i matematik/datavetenskap).

Jobbar inom IT sedan 10 år.

Bor i Stockholm och tjänar 55 000 kr exkl. pension och bonus. 

• Kaled

Civilingenjör, dock ej färdig examen. Jobbar med IT i finansbranschen i Stockholm. 12 års erfarenhet. Lön 70000.

• nytt eller gammalt

Jag tycker att du ska strunta i vad folk tjänar, för det viktiga när man pluggar är att man pluggar något man tycker är kul och intressant. Om man väljer utbildning på det viset, kommer man att bli bra på det man gör och på så vis är det störst chans att lyckas i arbetslivet. Det finns bra och dåliga jobb vad man än har utbildat sig till. Man måste ha ett jobb som man kan stå ut med om dagarna (ja helst trivas förstås), det funkar inte att ha världens bästa lön om jobbet känns som tortyr.

Däremot är det förstås intressant att höra vad andra jobbar med, man kan få nya idéer ... Glad

Jag själv är utbildad jurist men jobbar som affärsutvecklare (helt nytt jobb Solig, kul!).  Jag gick juristutbildningen för att det "var en bra utbildning" (tyckte den var aptråkig och stod knappt ut). Har aldrig velat jobba som jurist men har ändå haft användning av utbildningen i alla mina jobb. Jobbar i Stockholm,
    lön 70 000 plus extra semester och sånt. Har nu jobbat i 13 år totalt....första jobbet var ett handläggarjobb på kommunen, tjänade knappt 17 000 i månaden.

Sen, när du tänker efter vad du vill jobba med: tänk efter om något är extra viktigt för dig. För mig är det t ex superviktigt med fria arbetstider och att jag inte behöver vara på min arbetsplats hela tiden när jag jobbar, att jag kan känna lite frihet i slaveriet så att säga.... för dig kanske det är att få vara ute, eller träffa mycket folk, eller känna att du gör nytta för någon annan...vad vet jag.

• Vinterankan

Jag tycker absolut att det är viktigt att se på vad man tjänar. Om man utbildar sig i en massa år och sedan får en skitlön så skulle inte jag trivas. Inte så att man bara ska välja utbildning enbart efter lön (då hade jag blivit civilingenjör) men man ska inte räkna bort lönen som en faktor utan försöka hitta den utbildning där man tror att man trivs med arbetet och att man får tillräckligt med lön för att trivas med livet. jag har tex valt bort att bli lärare eller brandman vilket var mina "drömyrken" pga dålig lön och jag är jätteglad att jag gjorde det. Har nu hittat en perfekt väg där jag jobbar med något jag gillar och tjänar tillräckligt bra för att jag ska känna mig "fri". Vet också att jag lätt kan höja min lön ordentligt genom att byta arbetsplats vilket också känns bra. Fast nu värdesätter jag precis som nytt eller gammalt frihet på arbetet vilket gör att jag stannar kvar då jag känner en extrem frihet hos min nuvarande arbetsgivare där jag i princip helt bestämmer över mina arbetsdagar och kan besluta på morgonen att jag inte orkar åka till kontoret den dagen utan jobbar hemifrån istället.

• Gladskit

Jag tycker också att det är bra om man har lite koll på lönen. Självklart ska man utgå från sig själv när man utbildar sig, annars kommer man aldrig trivas med sitt yrke. Alla kan ju inte bli läkare och ingenjörer bara för att det kan löna sig i plånboken.  Men det finns ofta olika vägar att gå.
    Var jag en människa som ville arbeta inom vården tex. så skulle jag hellre läsa till sjuksköterska än till undersköterska för jag gissar att det skulle ge mig fler möjligheter att gå vidare sen.

Trist att läsa att du inte ville bli brandman pga lönen! Min man arbetar inom räddningstjänsten och med tanke på hur de är schemalagda och hur mycket "fritid" han har trots att han jobbar heltid så tycker jag att han tjänar helt ok. Ca 27000kr inkl fast OB.

• nytt eller gammalt
    Gladskit skrev 2012-04-20 09:41:18 följande:
    Trist att läsa att du inte ville bli brandman pga lönen! Min man arbetar inom räddningstjänsten och med tanke på hur de är schemalagda och hur mycket "fritid" han har trots att han jobbar heltid så tycker jag att han tjänar helt ok. Ca 27000kr inkl fast OB.

Ja det är t ex sånt jag tänker på, man har förutfattade meningar om olika yrken och vågar inte göra det man egentligen vill för att man tror att det är då extremt dåligt betalt.

Eller så hoppar man på en utbildning för att få ett jobb med hög lön men hamnar ändå nånstans utan den höga lönen. Det finns ju även civilingenjörer som inte tjänar så himla bra.

• Gladskit
    nytt eller gammalt skrev 2012-04-20 10:31:29 följande:

Ja det är t ex sånt jag tänker på, man har förutfattade meningar om olika yrken och vågar inte göra det man egentligen vill för att man tror att det är då extremt dåligt betalt.

Eller så hoppar man på en utbildning för att få ett jobb med hög lön men hamnar ändå nånstans utan den höga lönen. Det finns ju även civilingenjörer som inte tjänar så himla bra.

• Vinterankan

Jag känner absolut ingen ångest över att ha valt bort brandman. Har dessutom fått kroniska skador så jag hade inte kunnat arbeta med det särskilt länge och jag skulle inte känt mig nöjd med en lön under 30 000. Jag gillar verkligen det yrke jag har där jag verkligen får dra nytta av alla mina bra sidor som jag har och har verkligen inte valt det bara pga lönen (som inte är så hög heller eftersom att jag jobbar på ett företag som inte rekryterar mha lön utan med hjälp av "frihet"). Jag tycker de flesta fördomar i yrkesvalstrådar handlar om att man inte skulle trivas på arbeten som ger högre lön och att man då bara jobbar för pengarna vilket jag verkligen ute känner igen hos någon jag känner. Av mina bekanta som jag känner så är det helt klart de som tjänar minst som trivs sämst. Inte så att de som tjänar mest trivs bäst men de som tjänar över 35-40 000 verkar trivas bättre med sina arbeten än de som tjänar under typ 25-30 000.

• Gladskit
    Vinterankan skrev 2012-04-20 13:30:49 följande:
    Jag känner absolut ingen ångest över att ha valt bort brandman. Har dessutom fått kroniska skador så jag hade inte kunnat arbeta med det särskilt länge och jag skulle inte känt mig nöjd med en lön under 30 000. Jag gillar verkligen det yrke jag har där jag verkligen får dra nytta av alla mina bra sidor som jag har och har verkligen inte valt det bara pga lönen (som inte är så hög heller eftersom att jag jobbar på ett företag som inte rekryterar mha lön utan med hjälp av "frihet").
    Vilken tur då

Jag kan också tycka ibland att räddningstjänsten borde ha högre lön i och med risker och sånt.
    Å andra sidan har man så som min man och hans kollegor är schemalagda, alla chanser att ha firma vid sidan om eller ha ett annat jobb. Vilket många också har. Många är hantverkare av olika slag tex.
    Varannan vecka arbetar de bara en natt och en dag så de har ganska mycket tid över om man säger så!
  • Hannish
    Gladskit skrev 2012-04-18 20:31:49 följande:
    Arbetar med löner och personal. Har ekonomiskt gymnasium i grunden och gick sen en KY-utbildning på 1,5 år. Hade 30000kr i lön drygt 2,5 år efter examen.
    Kan rekommendera mitt jobb till alla som gillar siffror, människor och att lösa problem. Tycker man även om att läsa avtal och sånt så är det ännu roligare. Arbetsrätt är skoj
    Vilken utbildning var det du gick?
    Jag tror jag skall söka en utbildning till löneekonom. Men det finns ju flera och hur vet man vilken som är bäst...?! (Fattar att du inte kan svara på det, bara på din egen utbildning)

Lönen låter ju riktigt trevlig
    Känner mig mer och mer säker på att det är rätt väg för mig!
  • Gladskit
    Hannish skrev 2012-04-20 21:43:39 följande:
    Vilken utbildning var det du gick?
    Jag tror jag skall söka en utbildning till löneekonom. Men det finns ju flera och hur vet man vilken som är bäst...?! (Fattar att du inte kan svara på det, bara på din egen utbildning)

Lönen låter ju riktigt trevlig
    Känner mig mer och mer säker på att det är rätt väg för mig!
    Jag gick på Iterum!
    Ingen aning om vilken som är bäst men den jag gick har riktigt bra rykte.
    Löneekonomer vet jag inte riktigt vad de gör. Skulle jag jobba med löner så skulle jag rikta in mig på just lön, inte bli ekonomiassistent med lönekompetens för det känns rätt abstrakt.

Och ja, den lönen var helt ok! Dock bytte jag jobb igen nyligen och accepterade då en lägre lön. Men mitt nya jobb har så många andra fördelar så där blev inte lönen det viktigaste.
  • MrsHughes

Har en jur kand. Jobbar som handläggare i domstol. Tjänar knappt 32 000. Ingen superlön i juristbranschen men jag är jättenöjd! Jag trivs med att ha staten som arbetsgivare. Många semesterdagar, flexibel arbetstid, att inte vara oumbärlig etc väger upp lönen. Bor i Stockholm.

Svar på tråden Utbildning, jobb, lön ?