• J1983

Hur ofta vabbar ni?

Jag har två barn, en 3,5åring och en som är 14 månader. Båda går på förskola sedan februari. Under de här ca tre månaderna de gått på förskola har vi vabbat massor totalt kanske en vecka i månaden. Jag börjar bli rädd för att få sparken (fast jag vet att det är olagligt men ändå) och då vabbar vi ändå ungefär varannan dag. Hur ser det ut för er andra? Hur mycket vabbar ni i snitt?
    Det känns inte kul alls, jobbet blir lidande, man blir stressad.  

• Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?
  • Flickan och kråkan

Vi har nog haft lite tur. Äldsta började som 3-åring, yngsta som 2,5-åring. De har snart gått på förskola 1 respektive 1,5 år och jag tror inte vi vabbat två veckor ens....totalt. I höstas vabbade vi ingen dag alls.

• J1983
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-19 13:54:19 följande:
    Vi har nog haft lite tur. Äldsta började som 3-åring, yngsta som 2,5-åring. De har snart gått på förskola 1 respektive 1,5 år och jag tror inte vi vabbat två veckor ens....totalt. I höstas vabbade vi ingen dag alls.
    Min äldsta började på förskola vid 14 månader o henne har vi inte alls vabbat lika mycket med åren innan lillebror kom. Men hon gick å andra sidan på en väldigt liten förskola då, kanske spelar in.
  • Flickan och kråkan
    J1983 skrev 2012-04-19 13:57:02 följande:
    Min äldsta började på förskola vid 14 månader o henne har vi inte alls vabbat lika mycket med åren innan lillebror kom. Men hon gick å andra sidan på en väldigt liten förskola då, kanske spelar in.
    Hur sjuka barnen (alla barnen alltså) generellt är på förskolan spelar nog rätt stor roll. Jag har fått upplevelsen att de varit rätt friska på den avdelning mina går det här året. De är rätt många på vår 3-5-avdelning men det känns som sagt som att det varit rätt lite sjukt.
  • Queenie70

3 max 4 gånger om året, kanske 1-3 dagar per gång. Inser att jag är lyckligt lottad. Ta i trä.

• mandelblomma

Mycket, alldeles för mycket....Gråter
    Säkert 3-4 dagar i månaden hela vinter...i julas var vi hemma i flera veckor men då var det i samband med en operation och de skulle hållas hemma från dagis två veckor.
    De är 3 år och tvillingar och smittas inte den ena på dagis så gör den andre det och smittar den ena hemma...nu har de hostat sen i februari- mykoplasma.
    Men det blir säkert bättre nästa år...hoppas jag!

• Busbellan

Massvis, ca 100 dagar/år ¨på ett barn. Som tur var är de andra inte lika sjuka.
    Och dessa 100 dagar är under 9 mån eftersom hon är ledig ca 3 mån på sommaren 

Mamma till Nora, August och Ella
  • AW76

Den här vintern/ våren slår alla rekord! Mina barn är ganska "stora", 6½ resp. 4 år. Vi har inte vabbat så mycket som i år! Mest för 4-åringen: i januari var hon sjuk i 2 veckor (hann gå på förskolan 1 vecka mellan sjukdomstillfällena) Feber och hosta var det båda gångerna.

Februari var väl hyfsat lugn. I mars fick hon konstig endagsfeber, dvs feber en dag, feberfri nästa, hängig nästa dag igen. Ännu 1 vabvecka där. Även sonen hade en fredag med feber och var sen frisk på helgen.

På skärtorsdagen fick han vattkoppor. "Som tur var" hade vi ändå påsklov veckan därpå, så det blev bara en vab-dag för honom. Men lillasyster fick ju givetvis vattkoppor nu i måndags, dagen efter påsklovet! Så "here we go again".

Och då har familjen inte ens haft magsjuka i år - något som vi annars alltid får. Men jag hoppas att någon högre makt förskonar oss från den i år när vi har haft så mycket annat! 

• J1983
    mandelblomma skrev 2012-04-19 14:37:41 följande:
    Mycket, alldeles för mycket....Gråter
    Säkert 3-4 dagar i månaden hela vinter...i julas var vi hemma i flera veckor men då var det i samband med en operation och de skulle hållas hemma från dagis två veckor.
    De är 3 år och tvillingar och smittas inte den ena på dagis så gör den andre det och smittar den ena hemma...nu har de hostat sen i februari- mykoplasma.
    Men det blir säkert bättre nästa år...hoppas jag!
    jag tror att det är mykoplasma här med.. en nära släkting hade det o hon o lille sonen har insjuknat ungefär samtidigt en gång i månaden i flera månader.. jag frågade läkare om detta o han sa att det är säkert mykoplasma men det gör de inget åt när det är barn, annat är det med vuxna för de har inte tid att vara sjuka på grund av jobbet.. men föräldrar till barnen som måste jobba då? hallå??
  • mandelblomma
    J1983 skrev 2012-04-19 14:52:56 följande:
    jag tror att det är mykoplasma här med.. en nära släkting hade det o hon o lille sonen har insjuknat ungefär samtidigt en gång i månaden i flera månader.. jag frågade läkare om detta o han sa att det är säkert mykoplasma men det gör de inget åt när det är barn, annat är det med vuxna för de har inte tid att vara sjuka på grund av jobbet.. men föräldrar till barnen som måste jobba då? hallå??
    ja alltså våra har inte varit hemma hela tiden, utan vi har jobbat mellan.
    Ofta kan man gå med mykoplasma i månader, även vuxna och dra med just den här envisa hostan...man gör generellt inget åt de för vuxna då heller om man inte blir mer sjuk i ex lunginflammation.
  • J1983
    mandelblomma skrev 2012-04-19 15:12:52 följande:
    ja alltså våra har inte varit hemma hela tiden, utan vi har jobbat mellan.
    Ofta kan man gå med mykoplasma i månader, även vuxna och dra med just den här envisa hostan...man gör generellt inget åt de för vuxna då heller om man inte blir mer sjuk i ex lunginflammation.
    jo jag har ju också jobbat emellan men samma sjukdom har kommit om o om igen..
    nej jag vet att de gör ju inget åt det om det inte blir allvarligt men ibland önskar man att det fanns mirakelmediciner..  
Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?