• J1983

Hur ofta vabbar ni?

Jag har två barn, en 3,5åring och en som är 14 månader. Båda går på förskola sedan februari. Under de här ca tre månaderna de gått på förskola har vi vabbat massor totalt kanske en vecka i månaden. Jag börjar bli rädd för att få sparken (fast jag vet att det är olagligt men ändå) och då vabbar vi ändå ungefär varannan dag. Hur ser det ut för er andra? Hur mycket vabbar ni i snitt?
    Det känns inte kul alls, jobbet blir lidande, man blir stressad.  

• Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?
  • mandelblomma
    gryning2 skrev 2012-04-22 17:17:13 följande:

Vi har haft tur med väldigt lite vab, kanske har stora sonen haft 2-3 sjukdomstillfällen per år och då har han varit sjuk mindre än en vecka varje gång. Får se hur det blir med lilla pojken då han börjar fsk, är ju inte säkert att han håller sig lika frisk som storebror.

Hur mycket får man vabba varje år? Blir det inte hemskt besvärligt med jobbet om man måste vabba säg 100 dagar per år? Obestämd Min chef skulle bli galen Rynkar på näsan

Jo det är jättejobbigt,.
    Jag har erfarenhet av att både vara chef till de som vabbar mycket men också som mamma som vabbar mycket.
    Urtrist men inte mycket man kan göra, det går över.
  • MammaHela

Denna vinter/vår har det vabbats av bara fan. Har aldrig varit med om så mycket vabbande..

Sonen opererades i januari - vab

förkylning och influensa i feb på alla 3 barnen olika gånger - vab

sonen opererades i mars - vab

yngsta dottern vattkoppor - vab i 2 veckor

sonen magsjuk nu i helgen - lär bli vab igen....

Så massa vab...

• Gladskit

Jag vabbar väldigt sällan. Min son är drygt sex år och jag tror jag har 12-14 vabdagar totalt under hela hans "dagiskarriär" hittills. Men det beror på att min man har ett skiftjobb, så att han antingen kan byta pass eller så går vi omlott här hemma. Dvs han jobbar natt och sen löses vi av på morgonen och så går jag till jobbet.

Men det är klart att det finns tillfällen då han har pass som han verkligen inte kan vara borta ifrån och då kommer oron hos mig att sonen ska bli sjuk så att jag ska behöva vara hemma. Ibland kan det vara väldigt taskig tajming för mig med. Men måste man så måste man. Barn blir sjuka och det vet ju alla om. Det bästa man kan göra tycker jag är att försöka dela på det så gott det går. Dels för att man ska kunna känna gentemot sin arbetsgivare att man inte är den som måste vara hemma från jobbet jämt. Och sen ÄR inte alltid jättekul att vara hemma med sjuka barn heller.

• carrobarro84

VEt intwe hur många vab-dagar man kan få från jobbet, om det är begränsat på nåt sätt. Men 60 dagar per år per barn gäller hos försäkringskassan i alla fall. Sen kan man självklart få mer vid långvariga akuta sjukdomar där barnen ligegr på sjukhus.

• MammaHela
    carrobarro84 skrev 2012-04-22 18:14:30 följande:
    VEt intwe hur många vab-dagar man kan få från jobbet, om det är begränsat på nåt sätt. Men 60 dagar per år per barn gäller hos försäkringskassan i alla fall. Sen kan man självklart få mer vid långvariga akuta sjukdomar där barnen ligegr på sjukhus.
    Man kan få 60 extradagar vab när man har förbrukat de första 60 om man får intyg från sjukvården.
  • tessan27
    MammaHela skrev 2012-04-22 18:21:42 följande:
    Man kan få 60 extradagar vab när man har förbrukat de första 60 om man får intyg från sjukvården.

Man behöver inget intyg för fler än 60 dagar men det är lite andra regler om hur dem får användas. Man får 60 dagar till.
  • Pudan

Har vabbat 4 dagar sammanlagt sedan augusti med vår 4-åring. 

• J1983
    Pudan skrev 2012-05-31 12:22:55 följande:
    Har vabbat 4 dagar sammanlagt sedan augusti med vår 4-åring. 
    det finns kanske hopp för framtiden då :)
  • korfu08

JAg har nog fyra vabbdagar med vår sexåring, sen hon fick rör i öronen vid ett och ett halvt års ålder, hon har varit jättelite sjuk och det tackar vi för.

• Ulle75

Vi vabbar jämnnt typ, känns som det är alltid någon sjuk. Vi har fyra barn mellan 2 och 10 år, nu har vi flyttat så det är troligen en av anledningarna till att dom blivit så sjuka i vår. Här har vi haft allt från vattkoppor till scharlakansfeber. Nä inte våra vår, dessutom har vi vuxna råkat ut för olika saker som gjort att vi varit sjukskrivan. Tur att man jobbar på ett stort företag för det känns inget kul att det är så här, å andra sidan inget jag kan påverka heller.

• mandelblomma
    Ulle75 skrev 2012-06-03 22:52:32 följande:

Vi vabbar jämnnt typ, känns som det är alltid någon sjuk. Vi har fyra barn mellan 2 och 10 år, nu har vi flyttat så det är troligen en av anledningarna till att dom blivit så sjuka i vår. Här har vi haft allt från vattkoppor till scharlakansfeber. Nä inte våra vår, dessutom har vi vuxna råkat ut för olika saker som gjort att vi varit sjukskrivan. Tur att man jobbar på ett stort företag för det känns inget kul att det är så här, å andra sidan inget jag kan påverka heller.

usch era stackare, läste att ni också har ett tungt vabb år.
    Jag trodde ju i min enfald det skulle bli bättre efter deras operationer i december och lite bättre är det väl...men långt i från bra. Snittar 2-4 vabbdagar per månad och har gjort sen i höstas.

Men som du säger, jag kan verkligen inte påverka det mer än vad jag försöker genom att byta pass och låta maken vara vaken med sjuk barn hemma efter att han jobbat natt och liknande.

Krya på er!!
  • Venna

Vi har också haft en otrolig tur. Totalt 3 VAb-dagar på 6 år och 2 barn. Jag har tagit två dagar och min sambo en dag.

Men...Vi jobbar ganska mycket skift och oregelbundna tider både han och jag, så barnen har säkert varit sjuka någongång när vi har varit lediga och alltså inte behövt vabba.

Så det är klart att föräldrar som jobbar mån-fre dagtid får vabba mer än föräldrar som kanske är lediga 3 dagar i veckan för att de jobbar helg.

• Ulle75
    mandelblomma skrev 2012-06-03 22:57:09 följande:
    usch era stackare, läste att ni också har ett tungt vabb år.
    Jag trodde ju i min enfald det skulle bli bättre efter deras operationer i december och lite bättre är det väl...men långt i från bra. Snittar 2-4 vabbdagar per månad och har gjort sen i höstas.

Men som du säger, jag kan verkligen inte påverka det mer än vad jag försöker genom att byta pass och låta maken vara vaken med sjuk barn hemma efter att han jobbat natt och liknande.

Krya på er!!

Tack det samma!! Just nu är det jag som har haslfluss. Har fått mina chefer att förstå att det är så jobbigt när det blir såhär även för mig. Så nu får jag bara projekt som säg tar 1 månad men skall inte vara klara förrän om 4-5 månader vilket gör att jag hinner även om jag är borta mycket, och så fylls det på i en takt som beor på hur mycket jag hinner jobba. Men jag har ju det så sätt bra som har ett jobb som konsult.
Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?