• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • mba12

Wow, nu blev det mycket nya info som jag inte hade nån aning om!
    Tack Ypke och Frk Röd för er svar.
    Öppen/anonym donator är stor fråga för mig! Hur ska ställa mig till det? Hur ska jag tänka? Menar ni att om jag ska välja öppen donator, får jag veta vem hon är innan?

Jag vet denna tråd heter ÄD Spanien, men är det nån som har gjort/gör ÄD i Aten? Om det är nån som vet något? Skillnad? för och nackdelar med olika länder mm.

Som ni ser jag är helt ny, okunnig, förvirrad, vilse och osäker. 
    Förlåt för mina dumma frågor.

• Ypke

Mba, väljer du öppen donator har inte du men ditt ev. barn rätt att få reda på sin genetiska moder när det fyllt 18. Svenska psykologer hävdar att det är bra för ett barn att ha den möjligheten, och det är också därför donatorskap alltid är öppna i Sverige, men i de flesta länder är det helt anonymt, antagligen för att det är lättare att hitta donatorer då. I båda fallen får man som mottagare bara reda på längd, hår- och ögonfärg, och blir det en grav. även ålder.

• Sia123

ojoj.. ju mer man läser om ÄD destu mindre känns det som jag vet och mer förvirrad blir jag.

Har nu 3 länder jag väljer mellan. Men ska man även ge sig in och försöka förstå vilka mediciner dom kommer ge mig?

Finns det någon här som gjord det i Polen, Cypern eller Grekland så hojta gärna till :).

ps. verkar äntligen hittat en gynekolog som kan hjälpa mig... dock 15 mil bort.

• mba12

En fråga till er som har gjort behandlingar hos IVI, Måste man åka ner och vara på plats till första träffen, bara konsultationen?

Ger dem IL (Intralipider) behandlingar?

• germany

mba12 - Så glad jag blir över att "se dig" här igen Solig.
    Och ännu gladare över att du nu tänker övergå till ÄD där förutsättningarna för att bli gravid måste öka rejält för din del. Klart du ska få bli mamma inom en snar framtid.

Jag kikar inte in så mkt i den här tråden längre, men någon gång emllanåt och jag hoppas få läsa någon gång lite längre fram om att du är gravid!

Kram på dig! Hjärta

• myran6801

Mba12, på första konsultationen får du träffa en läkare som går igenom din "historia" och även gör vul och en låtsas insättning för att se att det inte är ngt problem så vid insättningen har de koll på allt redan sedan innan. De tar oxå blodprover och det rekommenderar jag att du tar där för många av proverna är hopplösa att få svenska läkare att skriva remiss till. Dyra och ovanliga i Sverige verkade det som. Vi blev försenade flera månader för allt strul med prover. Mannen kan oxå lämna sitt bidrag som de fryser in så behöver man inte åka ner förräns det är dags för insättning. Så gjorde vi.

• NinaCamilla

Hej, hoppar in här. Jag är på ruvardag 9 just nu efter vår 6 ÄD försök. 4 st i Finlnd Åbo ich 2 st i Aten Serum klinik. Jag kan hjärtligt rekommendera Serum pga. Bemötande, unga donatorer och öppen sinne för nya metoder. I Finland tyvärr hade vi otur med donatorer, väldigt få ägg och strul. De har öppna donatorer som jag ville ha i början men eftersom jag behöver mer support, blev det Serum. Bra att veta med ÄD svängen att man känner sig trygg med kliniken -både kommunikation med dem och att man känner sig inte lurad att betala extra. Att nu har hela prisbilden. Ibland frysning av embryos kostar och FET. Ibland betalar man 1100 eur som har inkl. FET. Lycka till alla!

• Frk Röd

Skriver några rader så att tråden hålls vid liv. Jag har äntligen fått tid för aquascan/hydroskopi eller vad det nu blir på sjukhuset där jag bor. Blev inte förrän i slutet av november men vad är väl några veckors extra väntan i denna så utdragna process.

Har känt mig lite "låg" de senaste veckorna. Alla dessa år med först misslyckade IVF:er och nu 2 misslyckade äggdonationsbehandlingar har satt sina spår. Ibland känns det verkligen som det aldrig kommer lyckas..

• NinaCamilla

Frk Röd: Jag känner med dig! 6. ÄD försök några veckor sedan och minus. Man trodde inte att när man väl är inne på ÄD, måste man kämpa oavsett. Jag ska göra hysteroskopi i Aten nästa vecka oxå. Hoppas att dem löser några av våra problem.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?