• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Sia123

Hej. Hoppar in här lite med några funderingar.

Vi har länge tänkt på detta med äd och nu äntligen ska det ske. Men jag lyckas bara inte välja klinik. Spanien är tyvärr i dyraste laget för oss så därför kollar vi på Polen men då det var lite mycket väntetid där funderar vi nu på Cypern eller Grekland.

Många engelska tjejer verkar åka till Cypern men har inte läst om några svenska hör på fl. Nån som vet något om klinikerna på ön?

• machmu
    Elizaa skrev 2014-11-21 07:13:13 följande:

Låter mkt konstigt att de inte hört av sig...de har alltid hört av sig med en gång..

Jo, programmet gäller äggdonation! De är det enda som gäller för mig oxå.

Men man måste ta en massa prov o inte säga nej till någon behandling om man blir godkänd till programmet..

Maila dem igen!

Ska kontakta dem igen :) Tack för svaret.
  • längtar74

Hemma igen efter avklarad hysteroskopi idag. Känner mig lite förvirrad o deppig eftersom min gyn såg en polyp, men på KK kunde de inte hitta något. Annat än ett litet "förstadie" till polyp vid ena äggledaren, som togs bort. I övrigt såg allt bra ut. Vilket ju är bra. Men min mens som under så många år varit regelbunden och med en lång menscykel verkar nu blivit helt kajko. Senaste mensen kom på dag 20, vilket är helt tokigt tidigt.

Läste att polyp kan ge blödningsrubbning o tänkte att det kanske är anledningen. Men det är det alltså inte. Så det som återstår som förklaring är att äggstockarna helt gett upp o att klimakteriet närmar sig m stormsteg. Visserligen har jag varit medveten om att det skulle hända tidigare för mig (prematur ovarialsvikt blev konstaterat vid vår första kontakt med RMC för fyra år sedan), men eftersom både ÄL och mens funkat bra hela tiden så har det känts långt borta.

Min fina man är nog tyvärr rätt övertygad om att han inte vill försöka m ÄD igen, så det mikroskopiska hoppet om att lyckas på egen hand har varit mitt halmstrå. Nu känns det som om kroppen helt sviker mig. Jag har varit proffs på att anpassa mig till situationen o justerat mina drömmar under årens lopp, men nu vete fan vad jag ska göra. En oändlig tacksamhet över att jag fått uppleva en graviditet och att vi har en ljuvlig 2-åring som är full av livsglädje - men jag hade så gärna velat ge henne ett syskon, och fått uppleva alltihop igen. Jag är inte klar!

NinaCamilla - du har gjort hysto nu också, hur såg det ut för dig?

FrkRöd - det var slutet av november för dig med, eller hur?

• Frk Röd
    längtar74 skrev 2014-11-24 17:12:25 följande:

Hemma igen efter avklarad hysteroskopi idag. Känner mig lite förvirrad o deppig eftersom min gyn såg en polyp, men på KK kunde de inte hitta något. Annat än ett litet "förstadie" till polyp vid ena äggledaren, som togs bort. I övrigt såg allt bra ut. Vilket ju är bra. Men min mens som under så många år varit regelbunden och med en lång menscykel verkar nu blivit helt kajko. Senaste mensen kom på dag 20, vilket är helt tokigt tidigt.

Läste att polyp kan ge blödningsrubbning o tänkte att det kanske är anledningen. Men det är det alltså inte. Så det som återstår som förklaring är att äggstockarna helt gett upp o att klimakteriet närmar sig m stormsteg. Visserligen har jag varit medveten om att det skulle hända tidigare för mig (prematur ovarialsvikt blev konstaterat vid vår första kontakt med RMC för fyra år sedan), men eftersom både ÄL och mens funkat bra hela tiden så har det känts långt borta.

Min fina man är nog tyvärr rätt övertygad om att han inte vill försöka m ÄD igen, så det mikroskopiska hoppet om att lyckas på egen hand har varit mitt halmstrå. Nu känns det som om kroppen helt sviker mig. Jag har varit proffs på att anpassa mig till situationen o justerat mina drömmar under årens lopp, men nu vete fan vad jag ska göra. En oändlig tacksamhet över att jag fått uppleva en graviditet och att vi har en ljuvlig 2-åring som är full av livsglädje - men jag hade så gärna velat ge henne ett syskon, och fått uppleva alltihop igen. Jag är inte klar! smile4.gif

NinaCamilla - du har gjort hysto nu också, hur såg det ut för dig?

FrkRöd - det var slutet av november för dig med, eller hur?

Jag ska iväg på torsdag på en första undersökning, och förhoppningsvis aquascan/hydroskopi. I min remiss står det att inget "fel" kan konstateras på vanligt vaginalt ultraljud hos andra gynekologer så jag hoppas att den läkare som jag ska till på torsdag tar fasta på det och gör aquascan direkt så jag inte behöver vänta och komma dit ytterligare en gång för det.

Jag vet att jag också har en liten polyp som sitter precis vid ingången till livmodern vilket ibland har gjort det svårt för vissa läkare att föra in katetern vid embryotransfer men polypen skulle inte försämra möjligheten till graviditet.

Tråkigt att din man inte gett med sig än för att prova ytterligare en ÄD-behandling. Vad tror du skulle kunna få honom att ända sig? Vad tror du han skulle han säga/göra om du bestämmer dig för att gå igenom behandlingen själv? Du kan ju göra det med donerade spermier.
  • NinaCamilla

Längtan: i hysto hittade de massor som vanligt. Jag har hjärtformad livmoder och mellanväggen dom växer efter varje försök och måste klippas bort. Slemhinnan är gammal gegga som fick skrapas och jag hade inflammation oxå. Allt det gjorde att embryo kan inte fästa sig även om de var toppen kvalité. Okt-13 tog bort 2 st stora myom i lapraskopi så att nu borde livmoder vara städad för liten stund.

• längtar74

NinaCamilla - det låter verkligen som storstädning...skönt att veta att allt är ok nu ett tag!

FrkRöd - hoppas att allt går bra på torsdag! Men om du har en konstaterad polyp så borde väl den tas bort inför en ny transfer, eller?

Nja, jag tror inte det är aktuellt att göra det här på helt egen hand. Jag värdesätter relationen så mycket och är så tacksam över att min man varit med mig under resan, så jag vill inte göra något som riskerar "oss".

Ska till min gyn i nästa vecka o resonera lite om varför min menscykel blivit helt knäpp - kanske hon kan se ngt som kan förklara eller åtminstone lugna ner mig vad gäller klimakteriehotet.

Kramar.

• Frk Röd

längtar74: Tack, jag hoppas läkarbesöket ska gå bra och att de gör de undersökningar och eventuella åtgärder som jag vill att de ska göra. Angående min polyp så sitter den utanför livmoder och ska inte påverka möjligheterna till graviditet så jag antar att det därför aldrig varit tal om att den ska tas bort. Men jag ska fråga om den när jag kommer till läkaren utan att nämna att jag ska göra en ny transfer. Jag har ju "skyllt" på smärtor i livmodern för att få komma dit på aquascan och eventuell hysteroskopi. Tror inte det hade varit möjligt om jag sagt som det är.

Jag förstår hur du tänker angående din man och att du inte vill gå igenom en ny behandling själv. Ibland är det tyvärr så att man måste välja.

• längtar74

Hej tjejer!

Länge sedan vi hade någon aktivitet här i tråden. Hoppas att ni alla mår bra!

Kan uppdatera ang mig själv att vi nu äntligen är på g med nya försök. Min fina man kände till slut att det blev omöjligt att säga nej, och efter mycket vånda över att gå vidare med något som han egentligen inte vill så känner jag mig nu trygg med att det här är rätt.

Vi kommer att byta klinik till Arleta i Tjeckien. Har hört mkt gott om dem och skillnaden i pris o tid (mycket enklare att ta sig dit) gör att det känns bra. Har första konsultation i slutet av april, så efter det får vi se.

Många stora kramar till er alla!

• Frk Röd

Hej längtar, vad roligt att du snart är igång igen.

Jag är också snart på gång. Har haft telefonkontakt med Penny på Serum idag och hon vill att jag ska komma till Aten på aquascan nu på lördag och åka ner igen nästa lördag (påskafton) för transfer. Jag var helt oförberedd och känner att det går för snabbt. Jag vill planera och förbereda mig både fysiskt och mentalt och inte kastas in i något. De hade en kvinnlig donator som passade mig som kunde plockas på ägg på måndag, så det ska de göra. Sen får de befrukta och frysa ner embryona tills jag är redo. Jag hoppas att det ska passa så jag kan åka till Aten för transfer första veckan i maj.

• längtar74
    Frk Röd skrev 2015-03-26 18:18:47 följande:

Hej längtar, vad roligt att du snart är igång igen.

Jag är också snart på gång. Har haft telefonkontakt med Penny på Serum idag och hon vill att jag ska komma till Aten på aquascan nu på lördag och åka ner igen nästa lördag (påskafton) för transfer. Jag var helt oförberedd och känner att det går för snabbt. Jag vill planera och förbereda mig både fysiskt och mentalt och inte kastas in i något. De hade en kvinnlig donator som passade mig som kunde plockas på ägg på måndag, så det ska de göra. Sen får de befrukta och frysa ner embryona tills jag är redo. Jag hoppas att det ska passa så jag kan åka till Aten för transfer första veckan i maj.

Hej!

Oj, det var verkligen snabba ryck! Förstår att du kände dig lite överrumplad. Så bra att du lugnade ner tempot lite så att både kropp o huvud hinner med.

Men du ska åka ner för aquascan nu eller blir det också senare?
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?