• chiqitua

Skitvagnar!!!!

Den som kan mycket om vagnar kan ju svara mig på en liten frågaObestämd
    Ska byta vagn då våran skrutt börjar få för långa ben för Brio sing.
    Vi skulle vilja ha en vagn som har dessa nedanstående kraven:

*Klarar av terrängkörning, för vi bor i en by med många grusiga promenadvägar.
    *Vagn som man kan kombinera med liggdel om man skulle få en till.
    *Bra däck, INTE plast, då det inte är så bra på att köra på grus eller guppiga vägar.

Dessa egenskaper saknar ju såklart våran nuvarande vagn. 
    Skulle bli superglad om någon har lite koll på vad som är bra, kollade själv på Emmaljunga scooter, men den har ju ingen liggdel tyvärr=(

Tack på förhand!! Hjärta             

• Svar på tråden Skitvagnar!!!!
  • Miloxan

Emmaljunga duo edge är en supervagn vid terrängkörning :). Finns med liggdel och sittvagnsdel bara att byta ut vid behov. Stora luftgummihjul och bra dämpning. :)

• Dr to be

Hej!

Har du tänkt att du vill kunna byta sittdelen mot en liggdel när ett ev syskon kommer?

I så fall så rekommenderar jag en emmaljunga city cross. Där kan du ha sittdelen vänd mot dig eller vänd utåt, den har fullt liggläge oxå. För att göra om den till liggvagn så kan du använda en mjuklift eller hårdlift i sittdelen eller ta loss hela sittdelen och sätta en city korg (liggdel) på chassit.

• Vinterankan

Vi har precis köpt en brio happy med luftpumpade hjul, vi har behov av att kunna köra över trädrötter och behöver bra fjädring och jag tycker den är överlägsen vad gäller fjädring. Använder mjuklift till den. Fast jag såg en brio happy på affären som inte alls hade samma svikt, vet inte om årsmodell 2012 blivit sämre eller om det finns olika chassin.

• Cornette

Vi ärvde en Emmaljunga Duo Edge och den har de egenskaper du efterfrågar! Har funkat bra både ute i stallet och på sommarstället. Har skaffat en Scooter nu att ha i bilen med Edgen står kvar hemma för "vanliga" promenader. Ett stort plus med Edgen var att med det chassit vi hade (sport) kunde man lätt klicka fast en adapter så att man klickade dit ett Britax babyskydd. Den funktionen användes flitigt tills babyskyddet var urväxt!

• Puma87

Om du vill ha en med svängbara hjul skulle jag säga babytravel amesterdam eller urban jungle, annars skulle jag rekomendera emmaljunga, alla deras vagnar är helt oslagbara =)

Kitty 081003
  • Vinterankan

Det enklaste är ju helt enkelt att ta med ett ordentligt "gupp" typ en planka eller något till affären och testa att köra alla vagnar över den. Den vagn som smidigast kommer över plankan funkar bäst på ojämnt underlag

• yodi

jag skulle satsa på en emmaljunga city cross, duo edge eller classic.

älskar emmaljungas vagnar, dom är suveräna.  

• chiqitua

Tack för svaren=)
    Blev lite rikare på information nu kände jag. Tycker city crossen verkar kanon. Ska kika hos en återförsäljare på vad som finns med.

Om man vill ha svänghjul, vad finns det då för alternativ??   

• Helle333
    chiqitua skrev 2012-04-20 13:37:30 följande:
    Tack för svaren=)
    Blev lite rikare på information nu kände jag. Tycker city crossen verkar kanon. Ska kika hos en återförsäljare på vad som finns med.

Om man vill ha svänghjul, vad finns det då för alternativ??   
    Och det finns en slags barnsits man kan köpa och sätta fast på CIty Crossen OM ni får en till senare. Vi har en coty cross. Älskar den. Tänk bara på at tom ni ska ut och åka ofta bör ni ha rätt stor skuff, nackdelen med city crossen är att den tar rätt mycket plats i skuffar och den väger lite när man lyfta i och ur vagnen ur bilen. Men annars älskar jag den. Har kört den både på asfalt, grusvägar, skogsstigar m.m En bra stabil vagn. Finns många fina på blocket.
  • Natulcien

Vi har en Brio Nova som vi köpte begagnad. Tror tyvärr inte att de tillverkas längre, så det blir ju att söka på Blocket i så fall...

Men den är suverän på grusvägar, skogen och i snön. Superstabil och skönt gung. Stora luftpumpade däck, och dessutom en kombi som är både sitt- och ligg, samt man kan ha separat liggdel i. Glad

• Helle333
    Helle333 skrev 2012-04-20 13:49:05 följande:
    Och det finns en slags barnsits man kan köpa och sätta fast på CIty Crossen OM ni får en till senare. Vi har en coty cross. Älskar den. Tänk bara på at tom ni ska ut och åka ofta bör ni ha rätt stor skuff, nackdelen med city crossen är att den tar rätt mycket plats i skuffar och den väger lite när man lyfta i och ur vagnen ur bilen. Men annars älskar jag den. Har kört den både på asfalt, grusvägar, skogsstigar m.m En bra stabil vagn. Finns många fina på blocket.
    min dator är konstig. Den gör inte mellanslagen på rätt ställe och sätter stora bokstäver ibland, det skulle stå om inte OM. Knasdator.
  • Fröken85

Om du vill ha svängbart hjul men samtidigt bra på grus så ska du köpa en trehjuling! Hade en Urban jungle nu det sista och den var kanon. Små svängbara hjul är verkligen kassa på grusväg och lite tuffare terräng. Men en trehjuling klarar det! Dock är fjädringen ofta inte den bästa både på små svängbara och trehjulingarna.

Annars älskar jag min brio som jag hade till sonen och hade även en emmaljunga duo till dottern, de är likvärdiga. Tycker du ska leta efter en vagn med en plastled som dämpning, och inte fjäder. De med en led har mkt bättre gung.

Emmaljunga scooter har jag nu till min son, men den är ju som sagt bara sittvagn.

Svar på tråden Skitvagnar!!!!