• Anonym (Hur göra?)

    Hur får jag mitt barn att visa smärta (jag önskar ENDAST svar av ADOPTIVFÖRÄLDRAR eller andra INSATTA!!!!)

    Hej
    Jag känner att jag skulle behöva lite råd och jag vet ju att det finns många kloka människor här på FL som vet mycket om adoptivbarn och deras särskilda behov. Ni andra som bara tycker o tänker en massa saker utan att ha någon PERSONLIG erfarenhet eller kunskap om adopterade barns behov kan sluta läsa här!!!

    Först lite bakgrundsfakta:
    Barnet har varit hemma lite mer än ett år, har inget känt SN som skulle kunna påverka denna fråga, är runt 3½ år, uppväxt på barnhem (ett som nog var så bra ett barnhem kan vara), anknytningen har gått snabbt o lätt, har lätt för att visa känslor i andra sammanhang än de jag nedan beskriver.

    Nu till mitt problem. Barnet visar inte när det har ont. När vi fick X så blev X inte ledsen när X ramlade men vi jobbade hårt och idogt med att förstärka X:s känslor, många oförstående tyckte att vi sjåpade oss alldeles för mycket. Nu blir X ledsen om X slår sig och så har det varit sedan kanske 9 mån. Det är inte föräns vi verkligen la vårt fokus på det för ca 2 månader sedan som X har börjat komma till oss när X ramlar o blir ledsen, innan dess stod X o väntade tills vi kom. Det sist nämnda tror jag själv beror på att vi hela tiden gått till X för att förstärka X:s känsloyttringar och att ingen kanske haft tid att ta upp X på barnhemmet om X gått till dem.

    Som sagt ovan så är blir X ju nu ledsen om X slår sig MEN X visar inte när X har någon annan smärta tex. magont eller öronvärk. X kan säga aj ont i magen (men bara en gång) men är inte synbart ledsen. Nyligen hade X så kraftig öroninflammation att det värkte hål utan att X var ledsen. Det gör ont i mig att inte kunna trösta när X har värk efter som jag inte vet om det. Vid osynlig smärta går det ju inte att förstärka känsloyttringarna på samma vis som när X skadar sig. Är det någon som har några råd att ge kring hur vi ska komma till målet att X blir ledsen som andra barn även vid "osynlig" smärta?

    Jag kan ju inte säkert veta vad det beror på men även här kan jag tänka mig att ingen varit nära även om X gråtit av smärta under X:s första år och att X därför för länge sedan "gett upp".

    Känner mig som en dålig mamma som inte ens märker att mitt barn har en kraftig öroninflammation, stackars litenGråter.

  • Svar på tråden Hur får jag mitt barn att visa smärta (jag önskar ENDAST svar av ADOPTIVFÖRÄLDRAR eller andra INSATTA!!!!)
  • Anonym

    Du vill kanske inte ha svar från mig för jag har inget adopterat barn? Du får säga ifrån då.
    Jag har en son som är extremt smärttålig som reagerar sådär. Han blir ledsen om det händer något oväntat som när han ramlar eller blir slagen men aldrig när han är sjuk och öroninflammationer känns "konstigt".
    Han har gått med bruten arm i ca 3-4 dagar innan vi såg att han höll armen mer stilla än normalt och han har spelat en fotbollsmatch med en helt avbruten handled. (Matchen var "viktig" och det gjorde ju inte ont)
    Vi har inte sökt för det men jag försöker få honom att förstå att han måste ta kroppens små signaler på allvar och jag försöker lära om smärt-vokabuläret.
    Jag vet inte om eller hur man kan diagnostisera det men var noga med att berätta för läkare om X behöver vård, var extremt övertydlig! Min sons blindtarm brast för läkarna tog han inte på allvar "för han hade inte ont" ändå höll jag på att tjata mig blå.

  • RiNan

    Jag har inte heller adopterat men har en smärttålig dotter och precis som ditt barn så spräckte mitt trumhinnan utan att vi märkte något. Man känner sig jättedålig. Däremot är hon inte såpass att hon skulle kunna göra grejer med bruten arm. Häromdagen gnällde hon om ont i örat vilket jag genast tog på allvar eftersom hon sällan säger något. Visade sig att hon hade en kraftig öroninflammation och när vi pratade om det sen så hade hon haft ont i öronen i flera dagar men "bara" lite som hon själv sa.

    Jag förstår din frustration ts och hoppas du kan få något bra svar. Har man tufft när man är liten är det lätt att man "stänger" av.  Hoppas du med tiden får honom att känna att det finns folk som bryr sig om honom och som tröstar.

  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym skrev 2012-04-23 22:27:55 följande:
    Du vill kanske inte ha svar från mig för jag har inget adopterat barn? Du får säga ifrån då.
    Jag har en son som är extremt smärttålig som reagerar sådär. Han blir ledsen om det händer något oväntat som när han ramlar eller blir slagen men aldrig när han är sjuk och öroninflammationer känns "konstigt".
    Han har gått med bruten arm i ca 3-4 dagar innan vi såg att han höll armen mer stilla än normalt och han har spelat en fotbollsmatch med en helt avbruten handled. (Matchen var "viktig" och det gjorde ju inte ont)
    Vi har inte sökt för det men jag försöker få honom att förstå att han måste ta kroppens små signaler på allvar och jag försöker lära om smärt-vokabuläret.
    Jag vet inte om eller hur man kan diagnostisera det men var noga med att berätta för läkare om X behöver vård, var extremt övertydlig! Min sons blindtarm brast för läkarna tog han inte på allvar "för han hade inte ont" ändå höll jag på att tjata mig blå.
    Tack för att du ändå fick mig att tänka på hur illa det kan bli när han inte visar smärta även om jag tror att det har med andra saker än just smärttålighet att göra i vårt fall. Huuu, så illa har jag inte haft en tanke på att det skulle kunna bli men det skulle det absolut kunna....
  • Anonym
    Anonym (Hur göra?) skrev 2012-04-23 22:35:17 följande:
    Tack för att du ändå fick mig att tänka på hur illa det kan bli när han inte visar smärta även om jag tror att det har med andra saker än just smärttålighet att göra i vårt fall. Huuu, så illa har jag inte haft en tanke på att det skulle kunna bli men det skulle det absolut kunna....
    Jag tror samma som dig så vill du veta mer får du fråga.
    Ett gott råd bara, träna på att observera rörelsemönster och kroppspråk (om du inte redan gör det). Det är de där små, små detaljerna som gjort att jag upptäckt tex öroninflammation, att han tagit sig åt örat en gång på ett särskilt sätt. (Jag kan inte förklara hur bara att det skiljer)
    Det kan ju vara bra kunskap oavsett vad det beror på.
  • Anonym (a-mamma)

    Vårt (adopterade) barn är också jättetuff och visar inte smärta, vilket smärtar mig som mamma eftersom detta kan vara ett tecken på att barnet "gett upp", och har blivit hårdhänt hanterat på barnhem/fosterhem.

    Sjukvården berömmer vårt barn hela tiden att det är så "duktigt" men jag tycker tvärtom att det är otäckt och det gör mig illa till mods. Men i övrigt är vårt barn glad och känns tryggt.

    Har inget bra svar just nu TS. Men jag ska fundera vidare. Och följa tråden.

    Gråter h*n när han tex vaknar på natten eller vid vilka andra tillfällen gråter h*n? För då kan jag tänka mig att h*n inte är helt avtrubbad känslomässigt, vilket är bra.

  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-04-23 22:45:31 följande:
    Vårt (adopterade) barn är också jättetuff och visar inte smärta, vilket smärtar mig som mamma eftersom detta kan vara ett tecken på att barnet "gett upp", och har blivit hårdhänt hanterat på barnhem/fosterhem.

    Sjukvården berömmer vårt barn hela tiden att det är så "duktigt" men jag tycker tvärtom att det är otäckt och det gör mig illa till mods. Men i övrigt är vårt barn glad och känns tryggt.

    Har inget bra svar just nu TS. Men jag ska fundera vidare. Och följa tråden.

    Gråter h*n när han tex vaknar på natten eller vid vilka andra tillfällen gråter h*n? För då kan jag tänka mig att h*n inte är helt avtrubbad känslomässigt, vilket är bra.
    Någon enstaka gång har X varit ledsen på natten och då helt hysterisk o vi har inte haft en aning om varför men misstänker nu när vi känner varandra bättre att X varit mörkrädd. Ledsen är X annars vid separationer och "skrikarg" om X inte får sin vilja igenom. Troligen bearbetar X detta med ledsamhet av någon anledning för X leker onormalt ofta att X är just ledsen så helt avtrubbad är X som tur är inte men detta med smärtan gör ont i mig.... Jag vill ju så gärna att X ska kunna få tröst när X behöver!
  • Anonym (Hur göra?)

    Till er som har smärttåliga barn som inte är adopterade vill jag säga att självklart får ni svara det får mig ju att fundera på att det kanske inte enbart har med adoptionen att göra och får mig också att än mer förstå hur allvarligt detta är.

    Att jag skrev som jag gjorde redan i rubriken var för att det OFTA kommer in otrevliga människor som bara vill "stöka omkring" i adoptionstrådarna och tex. ifråga sätta adoption överhuvudtaget och de har jag tröttnat på efter många försök att lära dem om adoption.

     I min ledsenhet över att inte kunna hjälpa X som jag önskar så tänkte jag inte så långt som att ni med smärttåliga barn också så klart har mycket att ge! Förlåt!

  • Anonym (A-mamma)

    Jag har ett adopterat barn, vi har haft samma problem med vårat barn, nja eller inte samma men nära.

    När vi var i landet så halkade vårat barn och slog sig jätte hårt i ett marmorgolv inga tårar utan bara ett gnidande på de slagna stället,
    vi misstänker att barnet har blivit tillsagd när det har gjort sig illa och gråtit, för barnet kollade på oss som att vi skulle slå barnet, när vi sen lyfte upp barnet och kramade och tröstade så kramades det tillbaka men inga tårar kom, en vecka senare faller barnet från sängen och det gjorde med all säkerhet ont, även denna gång stod barnet och kollade på oss som att vi skulle slå barnet.
    Men när vi kom fram och lyfte barnet och kramades så var det helt okej men inga tårar eller annat som visade på smärta.

    Men detta ändrades när vårat barn sprang och halkade och slog bakhuvudet hårt i samma marmorgolv som tidigare, jag sprang fram till barnet och grät av stressen av det som nyss hänt och framför mig spelades alla möjliga händelser upp, att vi skulle få resa hem utan vårat barn att barnet skulle bli hjärnskadat och vi skulle få tillbringa månader i landet vakandes vid barnets sjukhussäng.
    Jag grät massor och då släppte det för vårat barn, barnet grät jag grät, maken försökte trösta och andra på restaurangen försökte trösta mig, men jag hade nog så mycket känslor som jag låst in så länge att det inte gick att stoppa hur som helst, efter denna gång så har vårat barn släppt på alla hämningar, och nu är det tårar för minsta lilla ett litet skrubbsår och det sprutar tårar.

    Jag och maken misstänker att dom sa till barnen på barnhemmet att dom fick inte gråta inför sina nya föräldrar man ska vara snäll och glad annars vill dom inte ha dig, vårat barn är lite äldre, strax 4 år och när barnet berättar så berättar hen det på ett sätt som får oss att tro att det var precis så.
    Det har berättas om en pojke som inte skulle få en ny mamma och pappa för barnet var bråkigt och ofta ledsen.
    Det gör så ont i mitt hjärta när jag tänker på dessa barn som är kvar, och när jag ser på mitt barn som har haft 3 år på detta barnhem och kanske aldrig fått gråta eller visat känslor.
    Barnhemmet var fint med ganska mycket personal så jag tycker att någon bör haft tid att trösta någon gång.

    Jag tycker inte att du är en dålig mamma det är ju helt omöjligt att veta något om barnet inte visar.

    Sen ska man tänka på att barn ofta har extremt hög smärtgräns och våra barn har ofta fått lägga smärta åt sidan för att överleva.

    Massa massa kramar till dig

  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (A-mamma) skrev 2012-04-23 23:05:39 följande:
    Jag har ett adopterat barn, vi har haft samma problem med vårat barn, nja eller inte samma men nära.

    När vi var i landet så halkade vårat barn och slog sig jätte hårt i ett marmorgolv inga tårar utan bara ett gnidande på de slagna stället,
    vi misstänker att barnet har blivit tillsagd när det har gjort sig illa och gråtit, för barnet kollade på oss som att vi skulle slå barnet, när vi sen lyfte upp barnet och kramade och tröstade så kramades det tillbaka men inga tårar kom, en vecka senare faller barnet från sängen och det gjorde med all säkerhet ont, även denna gång stod barnet och kollade på oss som att vi skulle slå barnet.
    Men när vi kom fram och lyfte barnet och kramades så var det helt okej men inga tårar eller annat som visade på smärta.

    Men detta ändrades när vårat barn sprang och halkade och slog bakhuvudet hårt i samma marmorgolv som tidigare, jag sprang fram till barnet och grät av stressen av det som nyss hänt och framför mig spelades alla möjliga händelser upp, att vi skulle få resa hem utan vårat barn att barnet skulle bli hjärnskadat och vi skulle få tillbringa månader i landet vakandes vid barnets sjukhussäng.
    Jag grät massor och då släppte det för vårat barn, barnet grät jag grät, maken försökte trösta och andra på restaurangen försökte trösta mig, men jag hade nog så mycket känslor som jag låst in så länge att det inte gick att stoppa hur som helst, efter denna gång så har vårat barn släppt på alla hämningar, och nu är det tårar för minsta lilla ett litet skrubbsår och det sprutar tårar.

    Jag och maken misstänker att dom sa till barnen på barnhemmet att dom fick inte gråta inför sina nya föräldrar man ska vara snäll och glad annars vill dom inte ha dig, vårat barn är lite äldre, strax 4 år och när barnet berättar så berättar hen det på ett sätt som får oss att tro att det var precis så.
    Det har berättas om en pojke som inte skulle få en ny mamma och pappa för barnet var bråkigt och ofta ledsen.
    Det gör så ont i mitt hjärta när jag tänker på dessa barn som är kvar, och när jag ser på mitt barn som har haft 3 år på detta barnhem och kanske aldrig fått gråta eller visat känslor.
    Barnhemmet var fint med ganska mycket personal så jag tycker att någon bör haft tid att trösta någon gång.

    Jag tycker inte att du är en dålig mamma det är ju helt omöjligt att veta något om barnet inte visar.

    Sen ska man tänka på att barn ofta har extremt hög smärtgräns och våra barn har ofta fått lägga smärta åt sidan för att överleva.

    Massa massa kramar till dig
    Tårarna rinner för mina kinder, så klart skulle det kunna vara så... Vi får försöka tänka att de har det bra nu i alla fall och att de andra barnen förhoppningsvis också får föräldrar snart! Jag känner så väl igen mig i det du berättar om tiden i landet. Kanske är det så att vi vuxna måste bli tydligare med att visa även ledsenhet. Arg o glad är vi bra på att visa här hemma men att vi är ledsna har vi nog aldrig visat X. mycket tänkvärt. Tack för att du delar med dig. Snyft. Tack även för dina tröstande ord.
  • Anonym
    Anonym (Hur göra?) skrev 2012-04-23 23:04:25 följande:
    Till er som har smärttåliga barn som inte är adopterade vill jag säga att självklart får ni svara det får mig ju att fundera på att det kanske inte enbart har med adoptionen att göra och får mig också att än mer förstå hur allvarligt detta är.

    Att jag skrev som jag gjorde redan i rubriken var för att det OFTA kommer in otrevliga människor som bara vill "stöka omkring" i adoptionstrådarna och tex. ifråga sätta adoption överhuvudtaget och de har jag tröttnat på efter många försök att lära dem om adoption.

     I min ledsenhet över att inte kunna hjälpa X som jag önskar så tänkte jag inte så långt som att ni med smärttåliga barn också så klart har mycket att ge! Förlåt!
    Jag anade inte att det kunde vara så illa på FL.
    Samtidigt som jag vet en del av det så försöker jag vara ödmjuk och inse att det är mycket kring adoptioner som jag inte förstår men det a-mamma skriver låter så logiskt.

    Mitt största misstag och det jag fortfarande har dåligt samvete för är att jag inte tog det på allvar på flera år. Jag förstod inte, jag som alltid dör av smärta.
    För mig har det varit samma som för RiNan att jag känt mig som världens sämsta för att jag inte ens kunnat tolka mitt barn. Så lova mig en sak? Att försöka göra allt för inte känna det åtminstone. Du gör ju allt du kan och du är bäst för ditt barn!
Svar på tråden Hur får jag mitt barn att visa smärta (jag önskar ENDAST svar av ADOPTIVFÖRÄLDRAR eller andra INSATTA!!!!)