• Lilla Grodan

Pergotime

Jag och min man påbörjade utredning i mars och idag var jag på läkarbesök där läkaren konstaterade att man inte hittat något "fel" på varken mig eller min man. Jag har regelbunden mens och proverna visade tydligt att jag har ägglossning. Ändå skrev han ut Pergotime till mig. Nu börjar jag fundera på varför... Vad är vitsen när de konstaterat att jag har ägglossning? Kan det vara för att de inte gör mer för oss inom landstinget (vi har en dotter sedan innan), kanske ett sätt för honom att "bli av med mig"...

Är det någon annan som fått Pergotime utskrivet trots regelbundna, tydliga ägglossningar?

• Svar på tråden Pergotime
  • drömmaromsmått

jag har pergotime trots ägglossning, går dock på insemination och när dottern blev till gjorde vi flera försök utan pergo och fick sedan pergo utskrivet pga alla misslyckade försök.
    Om du ska gå på pergo se till att du får gå på kontroller när du kör en kur, jag fick fyra ägg denna gång och var tvungen att plocka ut två stycken alternativ ha sexförbud samt skippa månadens insemination.. valde att plocka ut två av äggen.

Tycker det verkar ibland som om pergotime skrivs ut alldeles för lättvindigt, man blir nästan lite mörkrädd.

• Lilla Grodan

Läkaren sade ingenting om någon fortsatt kontakt utan jag fick bara detta utskrivet plus att jag själv kunde ringa för att boka tid för spolning om det är så att vi vill gå vidare privat för fortsatt behandling.
    Jag är helt okunnig om Pergotime, innebär det alltså att fler ägg kan släppas samtidigt? Låter ju väldigt konstigt då att han inte vill ha någon uppföljning. Inte utan att man känner sig lite utlämnad...

• drömmaromsmått

Japp att gå på pergokur innebär ju en ökad risk för flerbördsgraviditet, dvs fler ägg mognar samtidigt och kan bli barn, så denna månad hade jag risk för fyrlingar om de inte plockat ut de överflödiga äggen, nu vet jag ju inte ens om det lyckades och om något av de två som lämnades kvar har blivit befruktat.

Om jag var du skulle jag se till att få uppföljning för pergon, ett vaginalt ultraljud på cykeldag 11-12 ger ju svar på hur många folliklar som mognat och om man bör försöka den månaden.

Vet att det där är olika på de olika gyn-mottagningarna men jag kan tycka det är väldigt oansvarigt att bara skriva ut sådana här mediciner och sedan bara strunta i fortsättningen.

På mina kurer har jag vanligtvis fått två bra ägg men ibland springer det ju iväg som under denna månaden och jag hade inte velat ha fyrlingar i magen, det är alldeles för stora risker, min gyn är extremt noggrann, ska jag göra flera kurer på raken måste jag först göra ett vul när jag har mens för att se så att jag verkligen inte blivit gravid och sedan igen vid cd11-12 för att räkna äggen.

• Lilla Grodan

Tack snälla för dina svar! Håller tummarna för att det går vägen för dig den här gången!
    Då borde jag ta kontakt med Gyn igen. Får väl se om de tar sig tid, har ju inte varit det lättaste att få tider hittills...

Någon annan som varit i samma sits? Dvs fått Pergotime utskrivet trots bevisad ägglossning och utan att vara i någon annan behandling?

• che71
    Lilla Grodan skrev 2012-04-25 20:31:59 följande:
    Tack snälla för dina svar! Håller tummarna för att det går vägen för dig den här gången!
    Då borde jag ta kontakt med Gyn igen. Får väl se om de tar sig tid, har ju inte varit det lättaste att få tider hittills...

Någon annan som varit i samma sits? Dvs fått Pergotime utskrivet trots bevisad ägglossning och utan att vara i någon annan behandling?
    Jag fick det för att "maxa" chansen pga att vi försökt i nästan 1 år utan framgång efter vårt första missfall.
    Alla hormonprover (o spermier) var bra. Men fick alltså P. utskrivet pga min ålder.
    (ÄL är inte alltid perfekt varje månad när man är 40!)

Första kuren i November visade 3 äggblåsor på VUL = förbud att ens försöka!! ...
    ...så ledsen o besviken jag var då!!
    Andra kuren i Januari samma sak - 3 äggblåsor- den ena något mindre än de andra!
    Förbud igenSkrikandes

Men vi funderade o jag läste om andra här på FL som fått Pergotime, som aldrig fått gjort VUL innan ÄL, utan bara fått höra att risken är lite större för tvillingar!

Jag är 40 år o tänkte som så, att ens ett ägg blir befruktat är ett mirakel!!
    Så vi trotsade läkaren o försökte ändå...o jag blev gravidGlad

Sen gick vi till en annan läkare för tidigt VUL i v 8...snacka om att vi var nervösa Flört..men det var en liten o hjärtat slog o allt var bra, helt rätt på dagen räknat också...
    Men tyvärr slutade det i missfall i v 11Gråter nu i Mars.

Eftersom jag hade paket kvar att hämta ut på receptet så har vi provat med Pergotime nu också, inga VUL, helt på eget bevåg.
    Den läkare som skrev ut Pergotime i höstas sa att jag bara blev överstimulerad o att det inte fungerade på mig...hon sa att nästa steg är IVF för oss så vi kände som att det var sista chansen, men nu hoppas vi på 3:e gången gillt!!!
Svar på tråden Pergotime