• Julie

Får man ha svart klänning på bröllop?

Hej!

Jag ska på bröllop den 24 juli och är då i slutet på vecka 30. Har gått i miljontals med affärer (känns det som) och letat färgglada klänningar men hittar inget som passar min gravida mage
    Frågan är om det är ok att ha svart klänning som gäst på ett bröllop????

//Julie som börjar få panik

• Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?
  • Cordelia

Har själv haft svart på två bröllop, (utan att någon tagit illa upp) har varit på bröllop där gäster haft svart, på mitt eget bröllop kom det några i svart. Jag gillar svart! Svarta var oftast finkläderna förr.

• qatt

bär vad tusan du vill, det är väl dig det är intresserade av och inte klädseln. är det temabröllop är det dock klurigt : ) vissa vill ju bara ha medeltida cermoni med vännerna utklädda till jycklare och fan och hans moster.....

• Zeldis

Det här är lite OT (hoppas det går bra att jag "lånar" tråden lite)
    Jag ska också på bröllop snart och i inbjudan står det "Festlig klädsel".
    Är det någon som har nån ide´om vad det innebär. Har frågat brudgummens syster, men hon har inte kunnat ge något ordenligt svar, samma sak med flera andra. Vill ju varken komma dit för finklädd eller för "nerklädd"

• Tualie

Du kan väl ha den svarta klänningen men sedan någon kofta eller kavaj i annan färg? typ ljusblått eller så?

• Rusty

Zedlis: Tja du, det är ju bara att gissa... Jag skulle klätt mig som till "Kavaj" d v s klänning eller kjol/topp eller byxor/topp i nåt "festfint" material (som siden eller åt det hållet, nåt "lätt och fint" som inte är jeans eller gabardin). Om du tar kjol/klänning så ta nåt som inte är längre än vadlångt.

Mitt tips är att det kommer dyka upp allt från glansiga långklänningar till jeanskjolar (det blir gärna så om klädkoden är otydlig), och om du klär dig som till Kavaj så hamnar du ju nånstans lite lagom mittemellan...

• Zeldis

Tack för tipsen Rusty!! Det blir nog kjol och topp tror jag, ska ut och leta i morgon

• Sarasnaran

Det är säkert någon som skrivit det redan..
    Men jag ger mig på detta iaf!

Varför inte ha den svarta med en sjal i en härlig färg över axlarna? Eller en kofta eller något?
    Ett måste e ju att det är en färg på tillbehöret.
    Sen har du ju accesoarerna oxå där man kan leka.
    Örhängen, väska, hår, skor o ja rubbet!

Lycka till!

• Polgara

Min åsikt:

Det får du fråga paret som gifter sig om.

Sen kan du ju piffa upp den med färgglada detaljer eller så ..., men som sagt, fråga paret hur dom ställer sig till det. Det är ju bara dom som kan svara på det...

• Venus

Det är ju alltid problemet när man är gravid med stor mage...
    Jag skulle inte ha något emot om en höggravid kommer i svart till mitt bröllop, så länge det finns lite accesoarer i härliga klara färger...
    Med modet som finns idag så kan man ju både fixa skor, väska, scarf, örhängen, halsband och armband i samma kulör =))
    Men som många säger så prata du med bruden eller brudgummen om det är okey... Då får du ju verkligen svar på din fråga, och jag tror inte att det är några problem alls...

Tänkte lägga till lite i det hela med debatten om röd klänning oxå =))
    Jag har funderat att gå ifrån den vita klänningen, jag är ju långt ifrån oskuld, när jag gifter mig... Dessutom så passar jag inte i vitt, jag ser ut som ett spöke i det... Så jag funderar på att ha en röd klänning *skrattar* Betyder det då att jag legat med brudgummen???? *skrattar* Tur att vi redan har beviset på det i sånna fall...

• flippertjejen

Venus: Jag var på bröllop nyligen där bruden var klädd i rött och alla gästerna var klädda i svart och/eller vitt. Bruden kände, precis som du, att hon inte passade i en vit klänning och de gifte sig inte i kyrkan. Hon var kanonfin i sin röda klänning, så visst kan man ha något som definitivt inte är vitt!

• MHN

Får får man väl. Men enligt vett och etikett ät det inte ok, men man kan ha ngt som flera skrivit tidigare ngt i annan färg till. Sen beror det ju lite vad brudparet tycker. Kanske inte så lätt att fråga...vad ska de svara då? Beror ju på hur väl man känner dem.

• JsN

HELvitt (brudens färg, förr kunde kungligheter klä sig i vitt på andras bröllop eftersom de pga börd ansågs finare än brudparet, det ser man dock aldrig längre)

HELsvart (sorklädsel och därför olämpligt. "Bröllop bryter sorg" Rent etikettsmässigt så genomför man ett bröllop även om någon närstående dött. Även den som av någon anledning bär sorg bär på ett bröllop INTE sorgklädsel utan klär sig då för fest)

Det är alltså etikettsmässigt fel att klä sig helt i vitt eller helt i svart. En svart klänning med acessoarer i färg är inte helsvart och kan inte missuppfattas som sorgklädsel, det är alltså fullständigt korrekt enligt etiketten. Så ta din svarta klänning och komplettera den med sjal/blus/kofta i färg och gärna även skor och väska i färg. Det är också helt rätt med vit/svart nederdel och topp i färg alternativt tvärtom.

Klädsel sätter NIVÅN för gästerna och är till för att hjälpa dem att klä sig så att de är på samma nivå som övriga gäster. Det är lika jobbigt att komma i jeans när alla andra har mörk kostym som det är att komma i tjusig klänning när resten av gästerna har chinos. Därför tycker jag (speciellt på bröllop där många av gästerna inte känner varandra) att hemgjorda klädkoder och ideer som "valfritt" bara gör det svårt för mig som gäst. JAg vet inte riktigt hur jag skulle reagera om jag blev bjuden (och det inte var en temafest) och inbjudan definierade VAD jag skulle ha på mig, blir lite besvärligt när värdinna försöker bestämma VAD jag ska ha på mig och inte bara nivån... Risk finns att jag skulle tacka nej, alternativt klä mig utifrån tillställning och ignorera påpekandet om färg/form.

Färgerna svart/vitt gäller naturligtvis bara kvinnan. Mannen är "aldrig" klädd i vitt och han markerar sorg via slipsen, varför man bör undvika vit slips till mörk kostym (sorg för närmsta släkten) och svart slips till vit skjorta (begravningsklädsel)

• LindaHelen

till mitt bröllop hade du fått vara hur svart du vill men jag ska inte gifta mig i nån kyrka eller ha vitt på mig jag gillar inte vitt tycket det är fult på mig och tänker själv ha mörk klänning så det där med att man inte får vara ljusart än bruden gäller inte heller hos mig

• Tualie

När vi gifte oss på pingstafton nu i år så hade vi kyrkbröllop. Jag hade inte en kritvit klänning utan mera gräddvit (ivory) och på inbjudan så skrev vi sommarfina kläder/ljus kavaj.

• bubbelmaja

Jag tycker att du kan ta en svart klänning om du piffar till det lite. Jag tycker att det är så vackert när gravida kvinnor knyter en sjal runt magen. Varför inte välja en i tex turkost eller rosa som är så modernt och klatchigt? Sedan kan du ha en likadan sjal i håret och smycken i samma färg.

• ladyhawk

Enligt etikett så får man inte ha vitt (reserverat till bruden) eller svart (eftersom man bär det på begravning). Rött kanske är gränsfall.

Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?