• Julie

Får man ha svart klänning på bröllop?

Hej!

Jag ska på bröllop den 24 juli och är då i slutet på vecka 30. Har gått i miljontals med affärer (känns det som) och letat färgglada klänningar men hittar inget som passar min gravida mage
    Frågan är om det är ok att ha svart klänning som gäst på ett bröllop????

//Julie som börjar få panik

• Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?
  • jenjen

Jag tycker att just eftersom det fortfarande finns folk som tycker att man inte får ha det ena eller det andra så ska man gärna ha just det, allt för att vattna ur dumma skrönor så mycket som möjligt! Jag har mkt gärna rött på bröllop, även svart, tycker att det är de finast festfärgerna, och jag tycker nog att jag vet skillnaden mellan sorgklädsel och svart festkläning med tillbehör!

Annhan, varför skulle du bli irriterad om nån hade svart kläning med färgad sjal på ditt bröllop (för det är ju det vi pratar om här)?
    Etiketten finns ju till av en anledning, inte bara för att nån kommit på att de inte "tycker att det passar sig".

• Rusty

Julie,

Hoppas du får jättekul på bröllopet!

• annhan

jenjen:

Jag _personligen_ vill se mina gäster i ljusa kläder, och kommer därmed att önska det i inbjudan också. Det är väl en smaksak, eller?
    Om någon tycker att det är helrätt att klä sig i svart på bröllop så visst, det är upp till dem. Jag förklarade bara min ståndpunkt!

Jag tycker helt enkelt inte att det passar på bröllop, för min del handlar det lika mkt om min personliga smak som etikett.

• Julie

Tack Rusty!

Jag ska göra mitt bästa.....

Tänkte på en sak...om man har accessoarer i rött, betyder det att man bara har småhånglat då???

• Rusty

ha ha, japp Julie, så måste det vara.

Röda örhängen=hångel inkl. flås i örat
    Röd topp=han har tallat på brösten
    Röda skor=erotisk fotmassage

• Zizzla

Svart klänning på bröllop är ett BIG NO NO! Likaså vitt såklart.

• jenjen

Annhan,
    ok, jag tror jag förstår vad du menar.
    Jag tycker personligen att det är lite fräckt att begära att gästerna ska ha nån viss färg på sig, det är som att skriva att alla ska ha blommigt tex. Vad gör man då om man inte gillar blommigt?? Klädkoden är ju till för gästerna, inte för den som bjuder in.

Såhär skriver etikettsgurun Magdalena Ribbing:
    "En klädselangivelse är till för att ge gästerna möjlighet att klä sig på rätt NIVÅ, inte att gå in i deras garderober och plocka ut det ena eller andra plagget i si eller så kulör.
    Nu tror många värdpersoner att det är kul och trevligt att kräva av gästerna "vita kläder" eller "färggrant" eller "cowboy" eller annat. Men det är inte en klädselangivelse, utan ett krav på maskeradkläder."

Och i och för sig är det ju inget fel på maskerad, jag tycker det är jättekul, men det är ju inte riktigt samma sak som en viss klädnivå på en fest.

Nåja, det är ju inget att tjafsa om egentligen, vi tycker olika helt enkelt! Och det får man ju faktiskt..!

• Daisy

Julie,

jag var på bröllop nyligen, läste då på lite vad som gällde med kläder/klädkoder. Såg då att det stod, på flera bröllopssidor, att en gravid kvinna får lov att bära svart. Kommentar till var att man kan "lätta upp" det hela med någon sjal i färg (väska eller så).

Lycka till och hoppas ni får en jättetrevlig bröllopsfest

Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?