Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Bra tråd www.familjeliv.se/user/presentation/view/tom_araya
:)
Bra tråd www.familjeliv.se/user/presentation/view/tom_araya
:)
Det är väl inte bara extra finansiering som behövs, utan även effektivare använding av det anslag som finns. Norge är det land i Norden som spenderar mer än Sverige i reala siffror på sitt försvar, Finland har ju värnplikten som gör att det antagligen blir mer kostnadseffektivt just när det kommer till personalkostnader, Danmarks försvarsförmåga är jag inte så insatt i. Danmark är ju dock ett lilleputtland till ytan.
Sverige är ett stort land till ytan med en relativt liten befolkning. Man kan ju fråga sig vad som är rimligt, hur stor försvarsmakt krävs, fördubblar vi storleken, alltså anställer det dubbla så har vi fler aktivt tjänstegörande sjömän och soldater per capita än USA, men vi skulle fortfarande ha en liten försvarsmakt i förhållande till större länder, i reala antal. ca 40 000 anställda.
Tredubblar vi storleken så är vi i nivå med arabiska diktaturstater, men vi skulle fortfarande ha en relativt liten försvarsmakt, ca 60 000 anställda.
Bra Ledare-artikel i Expressen.se idag.
Bruce Asher(eller något liknande) har skrivit en del intressanta inlägg i NATO debatten Tom, vet inte om du läst dom? Fd försvarsattaché för USA vid Ambassaden här i Sthlm. Jobbar som konsult nu.
Du gör livet lätt för oss försvarsvänner TA.
*tackar och bugar*
Ett tips från mig är tidningen Foreign Affairs om du har tid att läsa, väldigt bra analyser. Finns både online och i tryck, de flesta artiklarna blir vad jag vet, publicerade gratis på deras hemsida.
För drygt 10 år sedan steg jag som färsk Jas-pilot in på andra divisionen på F21 för att slutföra min Jas-utbildning och krigsplaceras där. Min elevkull var både den sista som utbildades för nationellt försvar och samtidigt den första som utbildades för internationella insatser.
www.expressen.se/kronikorer/carl-bergqvist/sluta-gaspa-at-oron-i-vara-grannlander/
Jag håller med ölburk 2,
Det är en väldigt speciell inställning Sverige har. I andra länder kan man ha en diskussion, men inte här. Då är man putinist. Allt Ryssland gör och säger är dåligt. Alla som är emot Ryssland är per definition bra.... Korkat. Bara för att Ryssland gör fel så gör inte NATO rätt.
Det är naivt att tro att informationen från Kiev/USA/västmedia är sanningen.
Varför tror svenskar att krig i Irak, Afghansistan, Libyen är "fina" krig av "fina" anledningar? Det är verkligen propaganda. Allt handlar om makt och pengar. Ryssarna har liksom inte monopol på det.