• Anonym (mamma)

Plankan

Hej jag födde barn för 5 månader sen och känner att det är på tiden att komma igång med träningen. Det känns som att jag har lite delade magmuskler fortfarande inte ända upp men lite ovanför naveln/ under naveln.

Läste att det var bra att köra plankan då och körde på knä i 30 sekunder idag och det var riktigt jobbigt i både mage och armar, det ska väl kännas i armarna också eller gör jag fel??

Sen undrar jag förutom plankan hur jag ska göra för att bli av med fettet på magen jag väger 60 kilo och ä r 171 cm lång så jag är inte överviktigt. Ska dock gå ner lite till tänkte jag men känns inte som att magen kommer försvinna av det. När jag står i läge som tex plankan så blir de som en ''klump'' på magen som hänger ner..

Så ja hur blir jag av med den och hur ofta tycker du jag ska köra plankan?? Tänker köra varje dag men 3x 30 på raken blev för mycket kände jag

• Svar på tråden Plankan
  • Träningsexpert Elmina

Har du i armbågarna i underlaget då du kör plankan? Det är framförallt i magen det ska kännas.

Går du ner i vikt så kommer även magmåttet att minska. Vi ser dock ut på olika sätt och en del har mer fett på rumpan och andra på magen och det är svårt att göra något åt.

Kör plankan varje dag, det viktigaste är att du blir trött i de inre magmusklerna, inte tiden. Men när du sen blir starkare är tiden ett bra sätt att jämföra med om du orkar hålla positionen längre.  

Svar på tråden Plankan