• Anonym

    Blir Amadeus och andra i samma sits ledsna?

    Carola har adopterat ett barn från Afrika. Jag lider med hennes son. Vad ska han tänka nu? Ärligt, tänk om han tänker att han inte räcker till för sin mamma? Varför adopterar man ett barn om man redan har ett biobarn? Och i Amadeus fall och liknande fall finns ju också tanken om det inte räckte med en pojke. Önskar kvinnor sig flickor så till den milda grad att en biopojke inte räcker? Sorgligt. Lider med de barn som kanske känner att de inte räcker till för sina föräldrar. 

  • Svar på tråden Blir Amadeus och andra i samma sits ledsna?
  • Anonym

    Ja, om du känner att du måste åka till andra sidan jordklotet för att hämta ett andra barn. 

  • Anonym
    mpermper skrev 2012-04-30 20:47:25 följande:

    Jag hänger nog inte med riktigt i dina tankegångar. Det är väl exakt samma scenario för alla barn som får ett syskon isåfall...Att de ska tänka "räcker inte jag till för mina föräldrar eftersom de måste skaffa ett till barn...."
    Eller menar du att det känns mer så bara för att syskonet inte är biologiskt? Varför skulle det göra det tänker du?

    Jag är daremot helt med på att det kan kännas jobbigt att få ett syskon som är så pass mycket yngre - biologiskt eller ej - men det där andra får du gärna utveckla.


    Ja, i det aktuella fallet är det nog mest åldern. Att efter så lång tid behöva något mer känns konstigt. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-30 20:48:24 följande:
    Ja, i det aktuella fallet är det nog mest åldern. Att efter så lång tid behöva något mer känns konstigt. 
    Äh. Inte alls. Som i alla syskonrelationer handlar det förstås om hur väl föräldern klarar att brobygga. 
  • Anonym

    Är inte det första barnet i stort sett vuxet vid det här laget? Kanske skönt att mamman då inte bara cirklar i omloppsbana kring en själv. Om hon sköter lillasystern så blir det kanske lite tid att ha skoj i frihet för Amadeus?
    Oc när Carola blir gammal är det bra att vara två om ansvaret! 

  • Anonym
    Anonym (seriöst???) skrev 2012-04-30 22:45:34 följande:
    Är det inte bra om barnet kommer från misär, till ett hem där det blir älskat och kan få allt det den behöver, istället för att leva ett liv dömt till fattigdom och massa sjukdomar som cirkulerar. Och känslan är nog densamma oavsett om mamma och/eller pappa bestämmer sig för att adoptera eller skaffar ett syskon. Tror också att du har hamnat lite fel i tankebanorna här alltså. 
    Du med. 
  • Anonym

    Innan adoptionen blev känd, och innan Amadeus pappa fick fler barn, sa Carola att hon ville ge Amadeus syskon. Antagligen hittade hon ingen bra pappa till ett biologiskt barn, eller så ville hon inte föda fler. Nu har hon gett honom ett syskon. Varför ska han vara ledsen? Vad spelar det för roll att det är en flicka? Jag vet inte mycket om adoptioner, men kan tänka mig att ensamma kvinnor kanske i första hand matchas med flickor och att man inte får välja kön själv. Alla singelkvinnor jag sett adoptera har fått flickor, kanske för att pojkar i högre grad anses behöva en manlig förebild hos föräldrarna? Jag gissar också att fler flickor är till adoption rent generellt, pojkar har högre värde i många länder. Så, nej, jag tror inte att Amadeus är ledsen. Borde alla som får syskon resonera att dom inte dög?

  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-05-01 07:55:17 följande:
    Jag tror jag förstår vad det är du vill ha sagt.
    Du syftar nog inte på adoptionen i sig egentligen, eller att det är synd om Amadeus på det sättet att han nog får konkurrens, utan det handlar snarare om att Carola adopterat just en flicka. Och med tanke på hur pressen målade ut det så  fick de det att låta som att Carola längtat just efter en FLICKA som skulle vara lik henne genom att också gilla skor och att klä sig fint osv, något pojkar sällan får samma intresse för.

    Är det så du menar TS? För det reagerade faktiskt jag också på när jag läste tidningarna. 
    Japp, så menar jag. 
  • Anonym

    Det är ju många som önskar flickor..ska man inte skaffa fler barn då,när man fått en pojk:S

  • Anonym

    Tydligen stod det i ett presentationsbrev Carola fått hemskickat om den lilla flickan att hon bl.a. älskade skor. Första dagen köpte då Carola ett par fina flickskor till henne, som hon sen ville sova med, vilket hon fick. Borde hon inte ha fått skor? Antagligen har inte flickan så mycket kläder och skor. Antagligen har hon inte så mycket andra saker heller. Jag tänkte också lite på det där med att hon fått en flicka, just med "tjejgrejen". Men så blir det ju för alla som får olika kön, bara det att det blir tydligare när Carolas dotter direkt är så stor att hon blir glad för tex en fin klänning.

Svar på tråden Blir Amadeus och andra i samma sits ledsna?