• PumpkinQueen

Tjejspel

Jag läste en artike i DN idag om "tjejspel" och blev helt förfärad. Tydligen finns det dataspel (på internet) som enbart går ut på att man ska ta på sig fina kläder och piffa till sitt hår eller sitt smink. Finns det verkligen någon vuxen människa i hela världen som tycker att ett sådant spel är roligt? Om inte så är ju spelen enbart riktade till barn. Hur tänker man, som förälder, om man låter sina barn spela sån sk*t? Att det är bra om lilla Emma redan i ett tidigt skede lär sig att det viktigaste för en tjej är utseendet, så att hon kan börja jobba på sina ätstörningar innan hon börjar mellanstadiet? Kräks

Och varför i hela friden skulle JAG ha något med den här sortens spel att göra? Jag är ju tjej. Alltså måste det vara spel som är gjorda för mig? ÄR DE HELT FRÅN VETTET?

Varför kan man inte kalla dessa spel "sminkspel" eller "klädspel" eller något, varför måste allt kallas "tjej-" så fort det är tramsigt?

• Svar på tråden Tjejspel
  • Duckan

Mitt barn har hittat såna spel i appstore och hon fick ta hem det. Jag sminkar mig varje dag så det är inget nytt för henne så jag ser inte vad det spelar för roll om spelar sån skit då.

• PumpkinQueen
    Tygtiiger skrev 2012-05-07 22:20:38 följande:
    Tacka vet jag wow, det är ett riktigt tjejspel. Socialt, flexibelt, gott om starka kvinnliga karaktärer, man får döda saker med en yxa när man är sur.

Jag hävdar med bestämdhet att det jag spelar är tjejspel, eftersom jag är tjej. Således är wow, dragon age, forza och legostarwars tjejspel. Jag har tvärsvårt för när man delar in spel i pojk- och flickspel, ffa för att det talar så tydligt om för både pojkar och flickor - men mest för pojkar - vad de får och inte får spela. (Det är fortfarande ok för en tjej att spela grabbspel, men inte för en kille att spela något som anses som tjejigt, det är väl det tydligaste beviset för att vårt samhälle är långt ifrån jämställt.)

Det enda spel jag tycker kan kallas för ett tjejspel är väl tetris, då, som visade sig vara oerhört effektivt på att fånga medelålders kvinnor.
    Jag håller med dig, det som jag spelar måste också få kallas tjejspel. Alltså är Fallout 3 ett grymt tjejspel (hela fallout-serien är toppen, fast 1:an och 2:an är kanske lite långsamma för oss "moderna" spelare), lika så Silent Hill, Penumbra, Myst, Oblivion, etc, etc.

Eller också är det så att jag egentligen, utan att veta om det, egentligen är kille. För jag gillar ju inte det som normalt sett kallas för "tjejspel". Vad jobbigt det blir för min man nu, när jag måste berätta för honom att han i alla dessa år varit homosexuell. Solig
  • YummyMami
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 11:51:07 följande:
    Vem är det som sitter och bestämmer vad som är ett tjejintresse då? Och alla vi tjejer som inte är intresserade av dessa "tjejspel" utan av andra spel, är vi inte tjejer? Vad är vi då?
    Man behöver inte ta det så personligt. Att många tjejer gillar kläder och smink betyder inte att alla gör det, det finns inte  tjejförbud på de andra spelen så det är bara spela på. Man måste inte lyda blint "rekommendationer". 
    Det de flesta tänker men ingen vågar säga www.nattstad.se/Älskade_Mamma
  • PumpkinQueen
    Duckan skrev 2012-05-08 11:55:00 följande:
    Mitt barn har hittat såna spel i appstore och hon fick ta hem det. Jag sminkar mig varje dag så det är inget nytt för henne så jag ser inte vad det spelar för roll om spelar sån skit då.
    Nä, det spelar säkert ingen roll för din dotter heller. Låt henne göra vad hon vill, små barn brukar ju ha grymt bra omdöme.
  • PumpkinQueen
    YummyMami skrev 2012-05-08 11:56:31 följande:
    Man behöver inte ta det så personligt. Att många tjejer gillar kläder och smink betyder inte att alla gör det, det finns inte  tjejförbud på de andra spelen så det är bara spela på. Man måste inte lyda blint "rekommendationer". 
    Jag tar det personligt om någon anklagar mig för att vara en person som bara kan vara bra på/gilla att göra mig fin för andra. Det är djupt förolämpande, tycker jag.
  • Duckan

Störtlöjligt ts. Betyder det jag skrev att hon får göra som hon vill i allt? Nej.

• YummyMami
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 11:58:10 följande:
    Jag tar det personligt om någon anklagar mig för att vara en person som bara kan vara bra på/gilla att göra mig fin för andra. Det är djupt förolämpande, tycker jag.
    Gör spelen det? När det heter "tjejspel"? Kanske jag missat något i konversationen på tråden...
    Det de flesta tänker men ingen vågar säga www.nattstad.se/Älskade_Mamma
  • Duckan

Dessa spel i Appstore går inte under nån kategori för tjejspel utan de bara finns där som alla andra spel så där behöver du inte ta det personligt ts.

• Johan70

Det borde förstås finnas motsvarande pojkspel, där man lär sig att matcha skjorta och slips, putsa skorna och fixa pressvecken på byxorna.

• Tygtiiger
    YummyMami skrev 2012-05-08 11:56:31 följande:

Har du tänkt på att det finns killar som spelar spel också? Om de vill prova smink- och klädspel så är det en stark signal att låta bli om de kallas "tjejspel".
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tjejspel