• PumpkinQueen

Tjejspel

Jag läste en artike i DN idag om "tjejspel" och blev helt förfärad. Tydligen finns det dataspel (på internet) som enbart går ut på att man ska ta på sig fina kläder och piffa till sitt hår eller sitt smink. Finns det verkligen någon vuxen människa i hela världen som tycker att ett sådant spel är roligt? Om inte så är ju spelen enbart riktade till barn. Hur tänker man, som förälder, om man låter sina barn spela sån sk*t? Att det är bra om lilla Emma redan i ett tidigt skede lär sig att det viktigaste för en tjej är utseendet, så att hon kan börja jobba på sina ätstörningar innan hon börjar mellanstadiet? Kräks

Och varför i hela friden skulle JAG ha något med den här sortens spel att göra? Jag är ju tjej. Alltså måste det vara spel som är gjorda för mig? ÄR DE HELT FRÅN VETTET?

Varför kan man inte kalla dessa spel "sminkspel" eller "klädspel" eller något, varför måste allt kallas "tjej-" så fort det är tramsigt?

• Svar på tråden Tjejspel
  • katalysator
    YummyMami skrev 2012-05-04 11:35:06 följande:
    Spel från 16 och uppåt är nog rätt så ajja bajja om det inte är något som sambon har spelat och säger att det inte är så blodigt. Men vissa av dem där är ju bara för mycket ändå tycker jag, men samtidigt jag avskyr nästan alla spel, bubbelbreaker och tetis är väll något som jag kan leva med.. Men ja vi lever inte på 70 talet något mer där blommor och kärlek är temat. Så bara för att jag tycker att spel är helt idiotiskt så betyder det inte att jag ska tvinga min familj att tycka samma
    En viktig poäng där och det är nog att det allra viktigaste inte är vad barnen spelar, utan att föräldrarna är närvarande. Att föräldrarna vågar vara med och prova, att man diskuterar spelen och deras innehåll tillsammans i familjen, och självklart även att föräldrarna är medvetna nog om spel för att kunna säga på objektiva grunder när ett spel inte är lämpat för barn. För många spel ÄR inte gjorda för barn utan för vuxna. Glad
  • YummyMami
    katalysator skrev 2012-05-04 12:47:26 följande:
    En viktig poäng där och det är nog att det allra viktigaste inte är vad barnen spelar, utan att föräldrarna är närvarande. Att föräldrarna vågar vara med och prova, att man diskuterar spelen och deras innehåll tillsammans i familjen, och självklart även att föräldrarna är medvetna nog om spel för att kunna säga på objektiva grunder när ett spel inte är lämpat för barn. För många spel ÄR inte gjorda för barn utan för vuxna. Glad
    Men absolut, vuxennärvaro är otroligt vikgit! Och inte bara i fråga om spel utan internet över huvud taget. I de här fallet är det sambo/mannen som är den närvarande för pappan och jag har inte något intresse eller förståelse för sånt där med spel över huvud taget. Taaaack o looooov för att jag fann honom!!!!! Men nog kikar jag ibland på de och frågar och är nyfiken i ungefär fem min, och de förklarar så glatt alla tre!

HJÄLP MIG rösta i gärna denna fråga www.familjeliv.se/Forum-25-155/m64751062.html
  • LunaLunatic

Jag har spelat Miss Bimbo i flera år (jag är 29)

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 10:12:17 följande:

Jag läste en artike i DN idag om "tjejspel" och blev helt förfärad. Tydligen finns det dataspel (på internet) som enbart går ut på att man ska ta på sig fina kläder och piffa till sitt hår eller sitt smink. Finns det verkligen någon vuxen människa i hela världen som tycker att ett sådant spel är roligt? Om inte så är ju spelen enbart riktade till barn. Hur tänker man, som förälder, om man låter sina barn spela sån sk*t? Att det är bra om lilla Emma redan i ett tidigt skede lär sig att det viktigaste för en tjej är utseendet, så att hon kan börja jobba på sina ätstörningar innan hon börjar mellanstadiet? Kräks

Och varför i hela friden skulle JAG ha något med den här sortens spel att göra? Jag är ju tjej. Alltså måste det vara spel som är gjorda för mig? ÄR DE HELT FRÅN VETTET?

Varför kan man inte kalla dessa spel "sminkspel" eller "klädspel" eller något, varför måste allt kallas "tjej-" så fort det är tramsigt?

Lite tramsigt ja, men det är ytterst få killar som gillar den typen av spel så inte direkt förvånande att någon kallar det tjejspel.
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-05-05 16:44:35 följande:
    Lite tramsigt ja, men det är ytterst få killar som gillar den typen av spel så inte direkt förvånande att någon kallar det tjejspel.
    Det hade kanske varit fler killar som spelat dem om de inte kallats för "tjejspel"?
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-05-07 15:21:52 följande:
    Det hade kanske varit fler killar som spelat dem om de inte kallats för "tjejspel"?
    Något fler kanske, men det är ett tjejspel för att det görs för tjejer och därmed också kommer att spelas mest av tjejer då det tilltalar dem mer.
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-05-07 15:41:13 följande:
    Något fler kanske, men det är ett tjejspel för att det görs för tjejer och därmed också kommer att spelas mest av tjejer då det tilltalar dem mer.
    Så din idé är att om någon skapar en idiotisk produkt och kallar den för "tjej"-någonting så kommer bara tjejer att vilja använda dem?

Eller menar du att alla tjejer är idiotiska?

Eller att alla tjejer är likadana och att alla tycker om idiotiska saker?
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-05-07 16:00:04 följande:
    Så din idé är att om någon skapar en idiotisk produkt och kallar den för "tjej"-någonting så kommer bara tjejer att vilja använda dem?

Eller menar du att alla tjejer är idiotiska?

Eller att alla tjejer är likadana och att alla tycker om idiotiska saker?
    Gör du en produkt som är anpassad för tjejer så kommer den att få avsevärt många fler kvinnliga än manliga användare.

Gör du en produkt som är anpassad för killar så kommer den att få avsevärt många fler manliga än kvinnliga användare.

Det är ingen idé utan fakta.

Varför skulle "tjejintressen" vara mer idiotiska än "killintressen"? 
  • Tygtiiger

Tacka vet jag wow, det är ett riktigt tjejspel. Socialt, flexibelt, gott om starka kvinnliga karaktärer, man får döda saker med en yxa när man är sur.

Jag hävdar med bestämdhet att det jag spelar är tjejspel, eftersom jag är tjej. Således är wow, dragon age, forza och legostarwars tjejspel. Jag har tvärsvårt för när man delar in spel i pojk- och flickspel, ffa för att det talar så tydligt om för både pojkar och flickor - men mest för pojkar - vad de får och inte får spela. (Det är fortfarande ok för en tjej att spela grabbspel, men inte för en kille att spela något som anses som tjejigt, det är väl det tydligaste beviset för att vårt samhälle är långt ifrån jämställt.)

Det enda spel jag tycker kan kallas för ett tjejspel är väl tetris, då, som visade sig vara oerhört effektivt på att fånga medelålders kvinnor.

Krupke, we've got problems of our own!
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-05-07 16:18:20 följande:
    Gör du en produkt som är anpassad för tjejer så kommer den att få avsevärt många fler kvinnliga än manliga användare.

Gör du en produkt som är anpassad för killar så kommer den att få avsevärt många fler manliga än kvinnliga användare.

Det är ingen idé utan fakta.

Varför skulle "tjejintressen" vara mer idiotiska än "killintressen"? 
    Vem är det som sitter och bestämmer vad som är ett tjejintresse då? Och alla vi tjejer som inte är intresserade av dessa "tjejspel" utan av andra spel, är vi inte tjejer? Vad är vi då?
Svar på tråden Tjejspel