• PumpkinQueen

Tjejspel

Jag läste en artike i DN idag om "tjejspel" och blev helt förfärad. Tydligen finns det dataspel (på internet) som enbart går ut på att man ska ta på sig fina kläder och piffa till sitt hår eller sitt smink. Finns det verkligen någon vuxen människa i hela världen som tycker att ett sådant spel är roligt? Om inte så är ju spelen enbart riktade till barn. Hur tänker man, som förälder, om man låter sina barn spela sån sk*t? Att det är bra om lilla Emma redan i ett tidigt skede lär sig att det viktigaste för en tjej är utseendet, så att hon kan börja jobba på sina ätstörningar innan hon börjar mellanstadiet? Kräks

Och varför i hela friden skulle JAG ha något med den här sortens spel att göra? Jag är ju tjej. Alltså måste det vara spel som är gjorda för mig? ÄR DE HELT FRÅN VETTET?

Varför kan man inte kalla dessa spel "sminkspel" eller "klädspel" eller något, varför måste allt kallas "tjej-" så fort det är tramsigt?

• Svar på tråden Tjejspel
  • YummyMami
    Tygtiiger skrev 2012-05-11 22:36:39 följande:
    Har du tänkt på att det finns killar som spelar spel också? Om de vill prova smink- och klädspel så är det en stark signal att låta bli om de kallas "tjejspel".

Min son och hans kompisar spelar såna spel. Det är inga problem om vuxna inte håller på och gör en grej av det.
    Det de flesta tänker men ingen vågar säga www.nattstad.se/Älskade_Mamma
  • grind
    YummyMami skrev 2012-05-12 07:25:48 följande:
    Min son och hans kompisar spelar såna spel. Det är inga problem om vuxna inte håller på och gör en grej av det.
    Vänta du tills han kommer upp i tonåren. :D
  • YummyMami
    grind skrev 2012-05-12 07:27:15 följande:
    Vänta du tills han kommer upp i tonåren. :D

Nu är de 9 mellan 11, tonåren är en fas som går över det är bara dumt att förvänta sig könsneutralt av en som är mitt i en hormonrusning med könsidentitetsökning.
    Det de flesta tänker men ingen vågar säga www.nattstad.se/Älskade_Mamma
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 11:56:58 följande:
    Nä, det spelar säkert ingen roll för din dotter heller. Låt henne göra vad hon vill, små barn brukar ju ha grymt bra omdöme.
    Brukar inte argumentet vara att man "inte vill begränsa sina barn" när det diskuteras könsstereotypa leksaker eller kläder? Då skall man ju tydligen absolut inte som förälder gå in och påverka. Kallas inte detta inkonsekvens? 
  • Blind Urmakare
    Elit skrev 2012-05-13 13:29:07 följande:
    Brukar inte argumentet vara att man "inte vill begränsa sina barn" när det diskuteras könsstereotypa leksaker eller kläder? Då skall man ju tydligen absolut inte som förälder gå in och påverka. Kallas inte detta inkonsekvens? 
    Fats om man nekar sitt barn att spela ett spel för att spelet är idiotiskt gör man det inte pga kön utan just för att spelet är idiotiskt. Skillnaden är om man skulle neka sin dotter att spela ett tjejspel men inte sin son, då är man inkonsekvent. Nekar man båda är man inte det. 
    millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare | jinxpantry.com
  • Elit
    Blind Urmakare skrev 2012-05-13 17:51:39 följande:
    Fats om man nekar sitt barn att spela ett spel för att spelet är idiotiskt gör man det inte pga kön utan just för att spelet är idiotiskt. Skillnaden är om man skulle neka sin dotter att spela ett tjejspel men inte sin son, då är man inkonsekvent. Nekar man båda är man inte det. 
    Beror ju helt på. Om du konsekvent nekar din son att ha på sig kjol för att det är ett plagg som du anser enbart skall bäras av kvinnor och inte nekar din dotter att göra det så är det ju inte inkonsekvent. Bara normal uppfostran.

Däremot om du anser att man inte skall hindra sina barn att leka med vilka leksaker de vill för att man inte vill "begränsa dem" men neka dem att spela tjejspel med motiveringen att de har för dålig omdöme att avgöra vad de vill leka med är att vara inkonsekvent eftersom man nu begränsar dem inom andra områden som man själv väljer (och är helt normalt). Var och en får ju givetvis uppfostra sina barn hur de vill innanför lagens råmärke.
    Problemet som de flesta genusfeminister har är ju att barn väljer att leka "könsstereotypt" och med barn av samma kön trots att de verkligen försöker "uppmuntra/tvinga" dem att leka med annat. 
  • Isbit

Min dotter 4 år älskar de spelen

• Emilia75

Usch och fy!!! Och det allra mest tragiska i det hela är att det finns små barn som spelar sånt och tycker det är kul av någon outgrundlig anledning!!!
    Barn ska få tillåtas vara barn och leka, inte hålla på med utseendet så där tidigt... vad ger sådana spel för signaler? Jo, att tjejers utseende spelar roll (mer än killars). Och det gör det inte... Snacka om att förvrida småtjejernas hjärnor alldeles för tidigt, sånt där skit lär de sig tyvärr ändå förr eller senare om de inte har ett enormt självförtroende och självkänsla så de orkar stå emot... Tragiskt är vad det är...!
    Barn ska få vara barn utan bekymmer om de duger som de är eller inte, för alla barn duger precis som de är vare sig de är killar eller tjejer eller har klänning eller byxor eller lockigt hår eller kort... Herregud - låt barnen få leva livet fullt ut! Och dessa spel stoppar dem en hel massa på vägen...

• grind
    Emilia75 skrev 2012-05-21 11:05:16 följande:
     vad ger sådana spel för signaler? Jo, att tjejers utseende spelar roll (mer än killars). Och det gör det inte... Snacka om att förvrida småtjejernas hjärnor alldeles för tidigt, 
    Tjejers utseende spelar större roll i samhället. Den som påstår något annat ljuger eller är totalt avskärmad från verkligheten.
  • Emilia75
    grind skrev 2012-05-21 14:07:39 följande:
    Tjejers utseende spelar större roll i samhället. Den som påstår något annat ljuger eller är totalt avskärmad från verkligheten.
    Hahaha, i vilken verklighet lever du? Jag är tjej och fick ofta förr höra att jag var snygg eller hade fina ögon eller blablablaSKIT! Och efter att ha skällt ut varenda idiotkille som nämner mitt utseende så har folk börjat fatta att jag har talanger, som inte sitter i utseendet, och de har börjat respektera mig som person istället.
    Tex är humor och intelligens och mål i livet och personligheten miljarders miljarder gånger mer viktiga än ett utseende. Jag liksom alla andra är födda i en viss kropp, vi kan inget göra åt saken... Och jag mår varken bättre eller sämre om jag har fina ögon eller snygg rumpa. Det där är så oväsentligt så man bara vill kräkas!
    Och det är ren och skär tragedi att inte alla människor har insett det!!!!!
  • grind

Emilia75
    Det var nog ett det mest intelligensbefriade inlägg jag läst. Att tro att världen är en själv!

Jisses. Mycket ska man behöva höra

Svar på tråden Tjejspel