• 070104

Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?

Blev oerhört chockad över svaren i tråden och vill ha lite statistik.. 
    Så vad kallar du det kvinnliga könsorganet när du pratar med ett barn?

Tog endast med de vanligaste benämningarna jag hört annars skulle listan blivit oändlig.
    Alla andra benämningar än de i listan ingår i alternativ "annat".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?
  • Din mamma

Snopp har det hetat i alla tider, snippa uppfanns för inte så lång tid sen. Varför?!

• skogsvitter
    Din mamma skrev 2012-05-05 10:38:54 följande:
    Snopp har det hetat i alla tider, snippa uppfanns för inte så lång tid sen. Varför?!
    Vi har i alla tider saknat ett gemensamt, avslappnat ord för kvinnors könsorgan. Skulle det gör den avsaknaden rätt, bara för att snopp har varit allmänt vedertaget betydligt längre??? Snippa har funnits i det svenska språket som benämning för kön i massor av år, men bara dialektalt i vissa begränsade områden. Vad är då inte bättre än att etablera det ordet för alla?! Påstår du på fullaste allvar att det är bättre att inte ha något ord alls?!
  • Din mamma

Men VARFÖR? Trots alla länkar etcetera så anser inte jag att det ordet behövs! Det finns massor av smeknamn till männens könsorgan också. Men det är klart att kvinnor måste göra sig till offer och "kräva" ett ord som kan "sägas utan att börja rodna". Nu överdrev jag lite, men snacka om att skapa ett problem som inte fanns från första början.

• La Lola
    Din mamma skrev 2012-05-05 11:09:50 följande:
    Men VARFÖR? Trots alla länkar etcetera så anser inte jag att det ordet behövs! Det finns massor av smeknamn till männens könsorgan också. Men det är klart att kvinnor måste göra sig till offer och "kräva" ett ord som kan "sägas utan att börja rodna". Nu överdrev jag lite, men snacka om att skapa ett problem som inte fanns från första början.
    Fast vilket är vanligast att vi använder om pojkars? Jo snopp.
    Varför kan det då inte få vara vanligast att vi använder snippa om flickors?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Din mamma

Ursäkta mig La Lola, men jag kan inte se anledningen till varför man måste ha ett ord som används "vanligast".

• Daeminimon

Jag säger snippa, lika givet som att säga armbåge eller knä om respektive andra kroppsdelar! Jag har en son, men han kommer veta att pojkar/män har snopp och flickor/kvinnor har snippa. Simples!

Svar på tråden Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?