• 070104

Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?

Blev oerhört chockad över svaren i tråden och vill ha lite statistik.. 
    Så vad kallar du det kvinnliga könsorganet när du pratar med ett barn?

Tog endast med de vanligaste benämningarna jag hört annars skulle listan blivit oändlig.
    Alla andra benämningar än de i listan ingår i alternativ "annat".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?
  • 070104
    BängtRagnhild skrev 2012-05-05 10:04:37 följande:
    Dosa säger vi om fjärrkontrollen. Hyfsat förvirrande...
  • La Lola
    Din mamma skrev 2012-05-05 11:14:26 följande:
    Ursäkta mig La Lola, men jag kan inte se anledningen till varför man måste ha ett ord som används "vanligast".
    Ok.
    Din mamma skrev 2012-05-05 11:14:46 följande:
    Alla förstår ju ändå vad man pratar om.
    Ja i en perfekt värld så.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Faile
    Din mamma skrev 2012-05-05 11:09:50 följande:
    Men VARFÖR? Trots alla länkar etcetera så anser inte jag att det ordet behövs! Det finns massor av smeknamn till männens könsorgan också. Men det är klart att kvinnor måste göra sig till offer och "kräva" ett ord som kan "sägas utan att börja rodna". Nu överdrev jag lite, men snacka om att skapa ett problem som inte fanns från första början.
    Att använda vilken annan benämning som helst utom just den som idag faktiskt används på tex förskola/skola "bara för att", är väl verkligen att skapa problem i onödan?

Sluta jiddra, börja trolla!
  • 070104
    Din mamma skrev 2012-05-05 11:14:46 följande:
    Alla förstår ju ändå vad man pratar om.
    Nej, inte barn. 
    Jag har själv jobbat på förskola (=dagis för er som inte vet) och där har detta skapat många problem. 
    Kissen, mus och puppa har jag hört barnen förvirra sig över. Hur tror du det ser ut om Emma säger att det heter kissen, men Moa säger att det är en katt! Erik säger att det heter mus och Moa svarar att mus jagar katten. Moa kallar det puppa, och det tycker Emma är en fjäril. 

Nu såg inte situationen på förskolan ut som den ovan men det är nästan likadant. Det handlade om de tre orden och ett par barn som blev förvirrad och förtvivlad. På förskolan svarade vi alltid att det heter snippa och det blev väldigt få sådana situationer som uppstod efter det. Alla barn sa snippa. Vet inte hur det ser ut nu, då jag inte längre jobbar på förskola.
  • Parcae
    Din mamma skrev 2012-05-05 11:09:50 följande:
    Men VARFÖR? Trots alla länkar etcetera så anser inte jag att det ordet behövs! Det finns massor av smeknamn till männens könsorgan också. Men det är klart att kvinnor måste göra sig till offer och "kräva" ett ord som kan "sägas utan att börja rodna". Nu överdrev jag lite, men snacka om att skapa ett problem som inte fanns från första början.
    Nej, du kanske inte ser ett behov av ett riktigt namn för kvinnans kön men vi är många andra som gör det.
    Göra sig till offer? För att man vill ha ett namn på kvinnans kön istället för hundra fåniga smeknamn? Ja, det är ju verkligen att göra sig till offer
  • schersmin

Jag säger "stjärten" men jag har forstatt att de flesta tycker sjärten är rumpan. Själv har jag svârt att vänja mig vid "snippa", det användes inte när jag var liten och eftersom jag inte bor i Sverige sen ett tag tillbaka sa har jag inte varit med om det gradvisa införandet av ordet. Jag kommer faktiskt inte ihâg vad mina föräldrar sa, mâste frâga.

Att ett ord finns med i SAOL innebär inte att det är rekommenderat eller regelrätt, det betyder bara att det används i sâ pass stor utsträckning att det bedöms vanligt nog att förekomma i boken. Svenska sprâket tillhör inte svenska akademien, det tillhör dem som talar det och använder det. Man far använda precis vilka ord man vill till vad man vill. Att sen kommunikationen blir svâr och missförstând uppstâr, det är en annan sak.  

• cloudberry79

Snippa är så pass vanligt att jag inte tycker det är särskilt kontroversiellt längre. Funkar jättebra när man pratar om det kvinnliga könsorganet med barn.

Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?