• camillaolsson2b

Diet vid amning?

Hej!

Jag funderar på att börja med en diet där man tar bort kolhydrater (såsom bröd, pasta etc, INTE grönsaker) och mjölkprodukter.

Är det någon som vet hur det påverkar amningen? Är det OK eller ska jag strunta i det?

• Svar på tråden Diet vid amning?
  • Lumo

Du bör ta kalciumtillskott om du inte dricker mjölk, det råds man göra om man ammar ett mjölkproteinallergiskt barn då man ju skippar allt bad heter mjölk.

Varför utesluta mjölken? Det är väl inte särskillt gi?!

Däremot håller jag med övriga, banta inte men ät nyttigt så tappar du ändå din övervikt långsamt.

• skogsvitter

Som sagt, banta ska man inte göra men äta nyttigt bör man naturligtvis och vad som är nyttigt varierar beroende på vilken typ av kropp du har och hur du är som individ. Att utesluta alla kolhydrater är däremot vare sig GI eller nyttigt.

• skogsvitter
    MoonFlight skrev 2012-05-04 21:39:18 följande:
    Jag äter LCHF och ammar. Har ätit det i ca 8-10 v och nu och gått ner bra många kilon.
    Man är mätt, barnet växer som det ska och man bantar inte utan äter bara nyttigt
    Om du har gått ner väldigt mycket på så kort tid så har du rimligtvis bantat. Vilket som sagt inte är bra för bebisen.
  • camillaolsson2b

Mitt mål just nu är inte att gå ner massor i vikt utan Max 1 kg i veckan. Jag vill bara bli sundare och äta nyttigare. Just detta jag vill prova innebär att utesluta vita kolhydrater samt mjölkprodukter. Jag utesluter inte grönsaker.

• skogsvitter
    camillaolsson2b skrev 2012-05-06 00:46:29 följande:
    Mitt mål just nu är inte att gå ner massor i vikt utan Max 1 kg i veckan. Jag vill bara bli sundare och äta nyttigare. Just detta jag vill prova innebär att utesluta vita kolhydrater samt mjölkprodukter. Jag utesluter inte grönsaker.
    Ät långsamma kolhydater då, det är ju det som är GI. Tex grovt bröd, fullkornsprodukter överlag, proteinberikad pasta istället för vanlig osv. Även potatis har bra GI-värde, om det tillagas på rätt sätt (fast kokt potatis). Att bara äta grönsaker och tro att den mängden kolhydrater räcker låter lite okunnigt, särskilt när man ammar behöver kroppen mycket högre andel energi och den energin kommer i första hand av kolhydrater. GI handlar om att välja rätt kolhydrater, inte utesluta dem näst intill helt och hållet.

Intressant om potatis, som ju har blivit så otroligt förkastad i extrema dieter eller hos okunniga dietiser:
    www.paulun.se/page550377.aspx

Att gå ner "max" 1 kg i veckan (pga förlorat energiintag) är mycket. Det är i allra högsta grad att banta. Men det är vad man generellt säger att man bör tappa för att inte kroppen ska ta skada av bantningen. Medan man ammar ska man absolut inte gå ner så snabbt i vikt, det är ju då gifterna frigörs i bröstmjölken. Du skulle antagligen få äta berg av dina sallader om du skulle lyckas komma upp i tillräcklig energimängd som behövs, om du tror att bara grönsaker täcker det behovet.
  • skogsvitter

Går du ner mer än 1 kg i veckan så tappar du både muskler och vätska istället för fett, det är därför det inte är hälsosamt att hårdbanta. Och det gäller i normala fall, under amning ser som sagt situationen helt annorlunda ut.

• Mary Jo

Men är det farligt för min bebis om jag ammar trots att jag tappar i vikt? .. Jag har inte fått någon info alls om det och då vet bvc att jag är gastric bypass opererad. Jag hade inte gått ner alla kilon när jag blev gravid och jag äter som vanligt men går ner i vikt,jag kan inte göra så mycket åt det. Jag äter så stora portioner min tarmficka kan ta emot och äter allsidigt och regelbundet. Förlåt om jag kapar tråden men nu blev jag lite nyfiken... 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • camillaolsson2b

Hehe ingen fara, intressanta diskussioner här ;) vissa verkar missuppfatta vad jag menar eller bara struntar i det.. Jag ska såklart inte bara äta sallad. Kött, fisk, ägg, skaldjur mm skall ätas likaså fett att tillaga det hela i. Så det är inte nån superdiet på bara sallad jag ska gå på..

• skogsvitter
    camillaolsson2b skrev 2012-05-06 15:24:02 följande:
    Hehe ingen fara, intressanta diskussioner här ;) vissa verkar missuppfatta vad jag menar eller bara struntar i det.. Jag ska såklart inte bara äta sallad. Kött, fisk, ägg, skaldjur mm skall ätas likaså fett att tillaga det hela i. Så det är inte nån superdiet på bara sallad jag ska gå på..
    Fast jag syftade ju just på kolhydratskällorna, klart jag fattade att du ska äta kött, fisk etc men det är ju inte kolhydratskällor
  • skogsvitter
    Mary Jo skrev 2012-05-06 13:30:44 följande:
    Men är det farligt för min bebis om jag ammar trots att jag tappar i vikt? .. Jag har inte fått någon info alls om det och då vet bvc att jag är gastric bypass opererad. Jag hade inte gått ner alla kilon när jag blev gravid och jag äter som vanligt men går ner i vikt,jag kan inte göra så mycket åt det. Jag äter så stora portioner min tarmficka kan ta emot och äter allsidigt och regelbundet. Förlåt om jag kapar tråden men nu blev jag lite nyfiken... 
    Som sagt, om du går ner för snabbt i vikt så ja då kan det vara farligt. För att inte tala om risken att du sinar om du inte äter tillräckligt. Fortsätt du att äta som vanligt så är det nog ingen fara, men det beror ju som sagt på hur mycket du tappar...
Svar på tråden Diet vid amning?