Diet vid amning?
Hej!
Jag funderar på att börja med en diet där man tar bort kolhydrater (såsom bröd, pasta etc, INTE grönsaker) och mjölkprodukter.
Är det någon som vet hur det påverkar amningen? Är det OK eller ska jag strunta i det?
Hej!
Jag funderar på att börja med en diet där man tar bort kolhydrater (såsom bröd, pasta etc, INTE grönsaker) och mjölkprodukter.
Är det någon som vet hur det påverkar amningen? Är det OK eller ska jag strunta i det?
Googlar man så ser man att rekommendationen är att gå ner 0,5 kg i veckan under amning, inte mer än så.
Se tex här: www.fragadietisten.se/overvikt/kost-och-traning-efter-forlossningen
Eller här: www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/haelsa/vikten_efter_foerlossningen/
Jag äter Grönsaker, utom potatis och morötter, som tillbehör till maten och i omeletter etc. Jag äter ägg varje dag, jag äter fisk, kött fågel. Jag äter smör, grädde, creme f, fet yoghurt, jag äter ibland hallon och mörk choklad.
Jag äter inte Socker, mjölprodukter lättprodukter. hel eller halvfabrikat, tillsatser e nummer etc får jag i mig väldigt lite av.
Jag har ätit på detta vis i 14 månader, jag har tappat 20 kg och har undertiden varit gravid och fött en helt normal och underbar flicka på 3300g. jag ammar nu och har mer mjölk än med dom andra 2 barnen och det verkar vara fin och fet mjölk för hon växer som hon ska.
jag är pigg, glad, har inte haft en enda graviditetskrämpa (som mycket vätska i kroppen, illamående, nästäppa, blödande tandkött, karpaltunnelsyndrom, överaktiv blåsa, huvudvärk trötthet så som jag haft vid mina 2 tidigare graviditeter. Jag är helt övertygad om att det inte på något sätt är farligt för mig att äta på detta vis.. Detta är LCHF, men jag kallar det för att äta naturlig mat. Vad är egentligen bäst för en liten bebis i eller utanför magen? Naturlig mat med fullfeta produkter eller det som rekomenderas av livsmedelsverket, med lättprodukter med tillsatt socker och stärkelse, magert kött och andra fettsnåla och sockerrika produkter.
Det största misstaget folk gör är att tro att Man inte äter grönsaker när man äter lchf Det betyder LOW carb inte NO carb. man väljer helt enkelt bort dom värsta och behålller dom bästa som finns i grönsaker. Jag kan säga att innan jag började men lchf åt jag Mindre grönsaker än nu. Visst finns det dom som helt väljer bort grönsaker i den här livsstilen med det är en mycket liten skara. jag tror att dom flesta lchf are är rörande överrens om att grönsaker är en STOR del i vår mathållning. Mvh Line
Tack line för informationen. Jag har dålig kunskap inom gi och lchf, det var en dietist som sa till mig att äter man lchf äter man inte grönsaker. Då verkar det inte vara nån större skillnad på lchf och gi?
LCHF står ju som sagt för low carb, och high fat.
Låg andel kolhydrater och hög andel fett.
Och man behöver nog vara rätt ordentligt påläst om man ska äta tillräckligt hälsosamt på ett långsiktigt vis med LCHF. Så att man ändå får i sig tillräckligt med kolhydrater och tillräckligt med näring.
Ja det är aldrig fel att läsa på. Jag rekommenderar kostdoktorn.se och matrevolutionen. Jag mår så bra på alla plan att det vore brottsligt att inte rekommendera det till andra. Men givetvis är vi alla olika och har olika behov.
Nej. Hon ska äta GI enligt vad dietist och BVC givit ett OK till.
Däremot verkar det vara lite förvirrat vad som faktiskt är GI och vad som är LCHF. Eftersom TS också vill utesluta mjölkprodukter så faller ju en stor del av syftet med LCHF, dvs idén att man byter ut kolhydraterna mot hög andel animaliska fetter så som gräddprodukter, creme fraiche och liknande. Det hör däremot ofta till GI att folk vill utesluta mjölkprodukter.
Dock är det viktigt att förstå att man vid GI INTE ska ta bort några kolhydratskällor! Man ska bara byta ut dem mot långsammare alternativ. Och det är därför du har fått OK på det TS.
Jag tycker inte det här är särskilt svårt, men det är otroligt många missförstånd särskilt kring GI och jag förstår inte riktigt varför. Det är väldigt stor skillnad mellan GI och LCHF.
Äter man lchf är det faktiskt vanligt att man utesluter mjölkprodukter Eftersom det innehåller mycket socker. Anledningen till att det är mycket förvirring kring lchf just nu är för att det är skillnad på att äta lchf för att gå ner mycket i vikt, och på att ha det som en livsstil för att hålla vikten och må bra. Vill du gå ner mycket i vikt äter du kött, fett grönsaker ovanjord och ägg. Sen kan man lägga till nötter fet yoghurt hallon lchf bröd lchf kakorvetc etc men då ska man inte vara säker på att gå ner i vikt. Har man inte allt för mycket övervikt kan man utan bekymmer ära en liberal lchf och både vara gravid och amma undertiden. Set har jag själv mått bra av.
Så kul att ni hittat matvanor som fungerar för er, gratulerar till viktnedgångar. Men Har ni kollat upp vad som händer med era bebisars hälsa när man går på dieter för att gå ned i vikt när man ammar? Det är nämligen så att vi bär på mycket miljögifter som är inlagrade i vårt fett. Dessa miljögifter bär alla på och har fått i oss genom det vi äter o de miljöer vi vistas i. När vi bränner mycket av detta fett frigörs gifterna o går direkt ut i mjölken till bebisen. Att äta normalt o en viktnedgång på max 0,5kg är vad läkarkåren o dietister rekommenderar.
Jag har ätit normalt (till o med någon godis o kaka ibland), men rört på mig mycket o har tappat hela min graviditetsvikt och ett par kilo till på 8 månader.
Att äta en "diet" för att gå ner i vikt och att "röra på sig" för att gå ner i vikt borde i det här fallet vara lika illa. I alla fall om man resonerar som att fettet man bränner innehåller/löser ut miljögifter som går ut i mjölken...
Men i vilket fall, äter man LCHF så äter man ordentligt med mat och håller blodsockret på en jämn fin nivå. Man fortsätter inte att gå ner i vikt i flera år bara för att man äter den "dieten". Kroppen hittar "sin" vikt och håller sig vid den. Det är alltså ingen bantning på samma sätt som att bara dricka måltidsersättningar på 1000kcal per dag för att gå ner i vikt. Med LCHF blir man mätt och mår bra. Jag tror inte att det är "farligt" att dra ner på vetemjöl/socker/bullar/kakor osv utan man klarar sig fint utan. För de som tror att kroppen verkligen dör utan kolhydrater så finns det kolhydrater i grönsaker som för den delen också innehåller mycket mer vitaminer än frukt.
Däremot så kan man må illa i början ifall man drar ner på kolhydraterna snabbt. Då kan det vara bra att kanske fasa ut dem under en månad/några veckor eller så för att kroppen ska få en chans att vänja sig av med de blodsockerökande orsakerna.