• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • Frontline

Skulle tro att risken är större för självmordstankar, stress, psykisk obalans mm mm
    om du skulle ha hemundervisning.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • wendy
    Frontline skrev 2012-05-05 13:33:12 följande:
    Skulle tro att risken är större för självmordstankar, stress, psykisk obalans mm mm
    vad får dig att tro det?
  • AngelandDevil
    Frontline skrev 2012-05-05 13:33:12 följande:
    Ja det undrar ja med...
  • Frontline
    wendy skrev 2012-05-05 13:37:08 följande:
    vad får dig att tro det?
    Jag tror att dom kommer efter i utvecklingen kanske inte vad det gäller just skolbiten men tror att på nått sett dom blir bortstötta av samhället med färre kompisar, kommer att ha svårt att ta för sig i livet...

Känner ett par familjer som inte vill ha sina barn på dagis utan dom ska vara hemma fram tills dom börjar skolan.
    Dom barnen sitter hemma ensamma utan kompisar, och skulle dom ha nån kompis så törs dom inte gå hem till dom utan ska dom leka får det ske på hemmaplan.
    Vår son går på dagis och han har massor med kompisar och far runt och leker med dom blir bjuden på barnkalas mm..

Dom som har sina barn hemma försöker nu att få in sina barn på dagis pga av att dom ska få träffa och umgås mer med andra...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 13:25:05 följande:
    Oj, det är en hel del. För det första, är vansinnig på hur det här samhället har blivit så 'onaturligt'.
    Tycker inte att det är normalt att bara skicka i väg sitt barn till nåt jävla slavläger (som jag kallar det).
    Det är ju viktigt att barnen lär sig allt det viktiga grundläggande som man ska kunna. Men jag tror det är bekvämare och enklare i hemmamiljö, utan den onödiga stressen. Och det sociala? det behöver inte alls drabbas. Finns mycket man kan göra åt det. Tror på att en fröken/lärare inte kan ge det bästa till ett barn, när denne har 20-30 elever. Nä, jag tycker hemundervisning verkar bättre (nu skiter jag i vilket om man 'får' eller inte)
    Jag lutar lite mer åt hållet till 'naturmänniska' som är fly förbannad på hur samhället har blivit. ALL DENNA JÄVLA STRESS mm. Iallafall..., under min skoltid var lyckans glädjeämnen (för de flesta elever) när man slutade tidigare. och den enda elever gör nu (NEJ menar ju inte alla, men majoriteten skulle jag tro) är att titta på klockan i klassrummen och fråga när man slutar?
    VÄLDIGT många skolkar.. antagligen för att skolan är skit!  Finns även självmordsfall i samband med skola.
    Längtar tills jag får barn, vill ge den det bästa i livet, men det var nu när skoltankarna kom upp, hur dåliga de flesta skolor verkligen är. Vill inte utsätta mitt barn för det helt enkelt
    Alltså dina anledningar, inte barnets. Vilket alltså inte medges i lagen.
  • Mornie Alantie
    Frontline skrev 2012-05-05 13:44:18 följande:
    Jag tror att dom kommer efter i utvecklingen kanske inte vad det gäller just skolbiten men tror att på nått sett dom blir bortstötta av samhället med färre kompisar, kommer att ha svårt att ta för sig i livet...
    Ja, det är min erfarenhet som hemskolad också som sagt. Kunskapsmässigt har jag inga problem men socialt har det varit väldigt svårt.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • wendy

Men herregud! Hur rätt är det att samhället tvingar att alla nykomlingar att bli kopior på rullande band?!
    Normala människor mår bara av att vara med sin familj så mycket som möjligt, vilket inte sker när man tvingar de gå i skolan. Verkar mycket bättre med hemundervisning, för både förälder och barn...

• 070104
    Oj, det är en hel del. För det första, är vansinnig på hur det här samhället har blivit så 'onaturligt'.
    Tycker inte att det är normalt att bara skicka i väg sitt barn till nåt jävla slavläger (som jag kallar det).
    Det är ju viktigt att barnen lär sig allt det viktiga grundläggande som man ska kunna. Men jag tror det är bekvämare och enklare i hemmamiljö, utan den onödiga stressen. Och det sociala? det behöver inte alls drabbas. Finns mycket man kan göra åt det. Tror på att en fröken/lärare inte kan ge det bästa till ett barn, när denne har 20-30 elever. Nä, jag tycker hemundervisning verkar bättre (nu skiter jag i vilket om man 'får' eller inte)
    Jag lutar lite mer åt hållet till 'naturmänniska' som är fly förbannad på hur samhället har blivit. ALL DENNA JÄVLA STRESS mm. Iallafall..., under min skoltid var lyckans glädjeämnen (för de flesta elever) när man slutade tidigare. och den enda elever gör nu (NEJ menar ju inte alla, men majoriteten skulle jag tro) är att titta på klockan i klassrummen och fråga när man slutar?
    VÄLDIGT många skolkar.. antagligen för att skolan är skit!  Finns även självmordsfall i samband med skola.
    Längtar tills jag får barn, vill ge den det bästa i livet, men det var nu när skoltankarna kom upp, hur dåliga de flesta skolor verkligen är. Vill inte utsätta mitt barn för det helt enkelt
    Det där ingen anledning tyvärr. Det är bara fördomar. 
     "Vill inte utsätta mitt barn för det" = Skit i att skaffa barn. 

Du kan ju inte hålla barnet hemma tills h*n dör, alltså kommer ditt barn få höra mycket dumma saker, få mycket stress och självmordstankar av att gå på affären och handla, eller vara med i fotbollslaget. Det handlar inte om att barnen går i skolan utan det handlar om att man träffar folk. Så oavsett om barnet kommer bli hemundervisad så kommer barnet fortfarande träffa andra människor och då ökar chanserna att barnet mår dåligt. Till och med mer än om barnet går i skola, eftersom barnet förmodligen kommer bli retad och utanför. 

Vill du göra "ditt" barn en tjänst så skaffa inte barn. Dina resonemang är inte nyttiga för ett litet barn!  
  • mia maria
    Min äldsta pojke går nu i ettan, o han går i en helt "vanlig" kommunal skola.
    I hans klass/grupp är de elva elever.
    Många ggr har de halvklass, dvs 5-6 elever i taget inne i klassrummet. Resten av barnen har "skolis", dvs de går o leker lekar med en fritidspersonal.
    Kanske är min sons lärare ett undagtag (det tror jag dock inte) men hon klarar av att göra undervisningen både rolig o stimulerande för de ännu relativt små barnen, o det ingår även mkt lek i undervisningen.

Jag tycker att du drar lite förhastade slutsatser samt är smula fördomsfull; dels har du inget barn ännu som är aktuell för någon skola o dels får jag väl anta att du inte har medverkat på någon undervisning i den skola som isådanafall skulle vara aktuell för ditt barn?
    Och om du ahr det o du ej är nöjd så föreslår jag att du letar upp en skola, när det är dags, som lever upp till dina förväntningar vad gäller storlek på klass, undervisning mm.

Jag avr inte nöjd med min pojkes första skola, så jag bytte helt enkelt efter halva läsåret, o nu är jag jättenöjd med den skola han går i nu - sonen också
  • Primmeling

Stackars barn... Du vill skydda dem från samhället. Ska du ha dom hemma hela livet? Du tror inte de behöver lära sig vara en del av samhället?

Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?