• Danitra

    Vad kallar ni barnets bredaste finger?

    Jag och min man är lite oense här hemma om vad vi ska kalla det finger som är bredast. Jag föredrar att säga pluttedutten för så har jag alltid sagt. Min man vill hellre använda pollex eftersom det är det korrekta latinska ordet vilket är bra om man ska söka vård.

    Jag vet att många kallar det för "tumme" men jag tycker det låter så fult.

    Hur gör ni?


  • Svar på tråden Vad kallar ni barnets bredaste finger?
  • Mynta
    CarpeNoctem skrev 2012-05-05 16:46:03 följande:
    Varför krångla? Tumme heter det,

    Men vadå heter? Det låter ju bara konstlat, bara ett dumt hitte-på-ord. Obestämd
  • DetGodaLivet

    Herregud är man knäpp i huvudet för att man inte använder ordet TUMME! nu får ni för fan ge er människor!!! Jag har aldrig hört det någon annanstans än här på FL! Låt folk kalla - handstjärten, mats&maryn, handkuken, tuppiluren för vad FAN dom vill!


  • Millicent

    Vad som helst bara inte tumme! Bara på FL som folk envisas med att hävda att det heter tumme. Politiskt korrekta prettomorsor hela bunten. Man måste få välja själv vad som känns rätt.

  • mzmaa
    Zirup skrev 2012-05-05 16:23:39 följande:
    "Liftar-fingret" säger vi här.
    HAHAHA Skrattande
  • Parcae
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-05 21:28:17 följande:
    Det är faktiskt ett jättebra namn!

    Handkuk är ett ord som också skulle kännas OK tycker jag. 
    Äsch, det heter ju "dom där som man torkar sig med efter man har tvättat händerna" här hemma.

    Vi kallar den ena för snutten och den andra för diarréstoppet. Det är oerhört viktigt att hålla koll på vilken som är vilken.
  • Queenie70

    Jag tycker man ska ignorera "det där" totalt. Om mitt barn skulle fråga så skulle jag bara försöka skratta bort det. Kan inte begripa i vilket sammanhang det skulle finnas behov av att benämna denna kroppsdel. Jag tänker i alla fall inte uppmuntra mitt barn till att bli nån jävla liftare vid 14 års ålder.

  • Liten elak och intelligent
    Queenie70 skrev 2012-05-05 22:00:42 följande:
    Jag tycker man ska ignorera "det där" totalt. Om mitt barn skulle fråga så skulle jag bara försöka skratta bort det. Kan inte begripa i vilket sammanhang det skulle finnas behov av att benämna denna kroppsdel. Jag tänker i alla fall inte uppmuntra mitt barn till att bli nån jävla liftare vid 14 års ålder.
    Vi tänker annars att man kan ju lära barnet vad det heter om det frågar om den egna handkuken men frågar h`n om min eller pappas så svarar vi inte. Det är faktiskt privat och som du säger så vill ju inte vi heller att ungen ska  bli liftare! 
  • Liten elak och intelligent
    Elaifiknow skrev 2012-05-05 21:23:59 följande:
    Det finns faktiskt Virgin Mary också. Man måste inte supa hela tiden.
    Så nu antyder du alltså att jag är alkoholist??!?! Bara för att jag enligt dig inte använder rätt ord på banrets bredaste finger?
Svar på tråden Vad kallar ni barnets bredaste finger?