• angelikaa

    Moderkakan lossnade inte!

    När jag födde min son ville inte moderkakan lossna. Själva förlossningen gick jättebra, sprack ingenting å behövde alltså inte sy. Men den där förbannade moderkakan satt som berg. BM prova allting utan resultat. Efter 45 min tillkallade dom läkaren som prövade å dra lite i navelsträngen (å de gjorde ont vill jag lova!!) Den ville inte lossna. Då blev de akut till operationsrummet.. under tiden började jag blöda en hel del.. fick lov å säga hejdå till både mannen å sonen vilket blev väldigt omtumlande. Väl där inne bedövade dom mej från under brösten å neråt så jag inte skulle känna nånting. Läkaren stod på en pall böjd över mej å handgripligen fick dra ut den. När jag sen läste min förlossningsjournal va hela läget väldigt kritiskt. Efter allt när jag kom hem blev de fler besök på förlossningen pga jag förlorade så mycket blod å jag hade så fruktansvärt ont i magen, va inte människa förrän 1 månad efter förlossningen.

    Nu till min fråga.. finns de fler där ute som ha vart med om samma sak? Om ni har fått fler barn efter, hände de samma sak igen? Jag är väldigt orolig inför kommande förlossning, att just samma sak ska hända. 


    Vincent 100824 - bebis Oktober 2012
  • Svar på tråden Moderkakan lossnade inte!
  • Anonym

    Oj fy vad obehagligt. Men om du skulle bli gravid igen så tror jag dom kommer ha extra koll efter förlossningen så det inte händer igen. Tur att det gick bra=)

  • Mercurialis

    När jag födde första barnet, kom moderkakan inte ut ... och det är jag på sätt och vis tacksam för. Jag blev klippt under förlossningens slutskede och tyckte att det var skönt att bli sydd med spinalbedövning.

    När andra barnet föddes, blev det kejsarsnitt, så då uppstod inte problemet.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Snubbelfot

    När jag födde mitt mellanbarn, så kom inte moderkakan ut först, jag skulle precis rullas upp till op när den lossnade, jag blödde en hel del och det var ingen trevlig känsla när blodet pulserade ut mellan benen. När jag födde mitt 3:e barn 4 år senare så var de förbereda på förlossningen, men då gick allt komplikationsfritt.

  • Anonym

    min vän råkade ut för samma sak och hon blev beviljad kejsarsnitt pga det

  • Kakmonster

    Vid båda mina förlossningar så har moderkakan fastnat. Båda snabbt iväg till op. Förlorade 4liter blod vid första som fick plockas ut i småbitar. I journalen beskrivs ingreppet som komplicerat. Andra gången förlorade jag 2 liter blod och gick smidigare.

    Det som är tråkigt är ju dom där första timmarna med bebisen som jag missat. Gick minst 6timmar innan jag fick komma tillbaka till bebisen och maken.

  • Guld gossarnas Super Mamma

    ja,sövdes inte du? de sövde då mig,så själva op minns jag ej och pappan hade hand om bebisen under tiden,så inget jag oroades över ändå =)


    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • prop19

    Samma hände sambon, dom drog för kung och fosterland:
    Sen gick navelsträngen sönder och 1,7L blod och annat kom sprutande ur henne.
    Och aldrig sett någon flytta sig så snabbt som läkaren gjorde då.
    Sen blev ju det ilfart till operation såklart.

    Sen nått som jag hatade över allt annat det var snuttesnacket sen av sjukpersonal till mig.
    Hjälpte inte ens att jag sa rätt ut att det bekommer mig inte det minsta att det blev lite blod.

  • Anonym (...)

    Min mamma var med om det när hon födde mina bröder, första var jobbig och hon förlorade en del blod men med andra så blev det så pass illa att hon höll på att stryka med och efter det så avrådde läkarna henne starkt från att skaffa fler barn då hon troligtvis skulle avlida på kuppen.

  • FortfarandeEllva

    Med andra barnet (som är en månad nu) ville moderkakan inte lossna. En förlossningsläkare kom in och de försökte med allt, när de drog i navelsträngen så lossnade den. Tillslut gick hon in med handen och grävde ut moderkakan. Då låg jag fortfarande i förlossningssalen och hade ingen annan bedövning än lustgas! Man brukar göra detta i operationssalen under narkos eller med epidural, men eftersom jag förlorade så mycket blod under min första förlossning så ville de få ut den så fort som möjligt. Det kändes kan jag säga!

Svar på tråden Moderkakan lossnade inte!