• Anonym (TS)

    Hon vill ta mitt döda barns namn!

    För snart två år sen förlorade jag och min man våran son. Han blev bara 7 månader. Det har varit jätte svårt för oss och för våran första son som då var fyra år när sonen gick bort. 
    Jag har en nära vän som stöttat mig och det har hjälpt mig mycket och jag, min man och våran son har även gått hos en terapeut. 

    Min vän är gravid och för ca en månad sen fick dom veta att dom väntar en liten pojke. Jag har varit glad för hennes skull och stöttat henne. Men igår berättade hon (över telefonen) att hon och hennes sambo har tänkt på namn och dom vill ha samma namn som min son hade Förvånad Gråter Jag blev chockad, ledsen och arg. Jag sa att det inte kändes bra alls för mig och att det skulle bli jätte konstigt. Jag sörjer fortfarande. Självklart har jag ingen äganderätt på namnet men hur tusan tänker dom? Hon sa att jag kunde tänka att det var som ett minne till min son. Är så ledsen. Betyder mina och min familjs känslor ingenting i det här fallet? Gråter

  • Svar på tråden Hon vill ta mitt döda barns namn!
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-05-06 22:57:45 följande:
    Oj, skckade iväg tidigare.. Jag ska ringa upp henne imorgon och prata om det här. Jag älskar henne som vän jätte mycket men om dom skulle vara helt bestämda så vet jag inte om jag skulle kunna träffa hennes son faktist :( Det skulle göra för ont
    Du kommer sörja din son hela livet. Att fly från det hjälper inte att gå vidare.. Se det som att det är meningen, kanske du kan få ett speciellt band med hennes son och minnas din son på ett annat sätt. I glädje, av att se ett annat barn växa upp. Se det som att din son blir hedrad. De tycker ju det namnet så pass fint att de vill använda det, hur kan man ta det som dåligt.
  • Sanna Ryan

    Du har ingen äganderätt på ditt barns namn, däremot kan du ju prata med dem och berätta hur du känner. De kanske trodde att du skulle bli glad och valde namnet för din sons skull?

    Men kom ihåg att ett namn bara är ett namn. Din son kommer vara lika viktig oavsett om någon annan bär samma namn som honom.  


    2012 Adam & Oliver 2012
  • Anonym
    Sanna Ryan skrev 2012-05-07 15:01:29 följande:
    Du har ingen äganderätt på ditt barns namn, däremot kan du ju prata med dem och berätta hur du känner. De kanske trodde att du skulle bli glad och valde namnet för din sons skull?

    Men kom ihåg att ett namn bara är ett namn. Din son kommer vara lika viktig oavsett om någon annan bär samma namn som honom.  
    Ja, framförallt kanske de kan ge någon förklaring. De kanske rentav vill att namnet ska hedra och verkligen haft det i åtanke, det gör det ju hela ännu finare och att det kanske känns lite bättre.
  • Ljusna
    Anonym skrev 2012-05-07 15:13:00 följande:
    Ja, framförallt kanske de kan ge någon förklaring. De kanske rentav vill att namnet ska hedra och verkligen haft det i åtanke, det gör det ju hela ännu finare och att det kanske känns lite bättre.
    Och om det är så att de valt namnet för att hedra TS son, så kanske de kan tänka sig att ha det som andra namn. Fortfarande ett sätt att hedra och minnas, men inte lika jobbigt för TS.
  • Anonym
    Ljusna skrev 2012-05-07 15:45:56 följande:
    Och om det är så att de valt namnet för att hedra TS son, så kanske de kan tänka sig att ha det som andra namn. Fortfarande ett sätt att hedra och minnas, men inte lika jobbigt för TS.
    Allt handlar ju inte om vad som är jobbigt eller minst jobbigt för Ts. De får bestämma själva om de vill ha det som första- eller andranamn. Man kan ju önska att de skulle tänka på Ts sorg, själv hade jag tagit namnet om jag ville ha det. Inte för att jag saknar respekt för Ts sorg eller inte har förståelse, utan för att det för min egen del inte handlat om att göra det jobbigare för Ts eller om en sorg. Utan om en lycka att få ett barn och döpa det till ett av de finaste namnen, och samtidigt på det i samma stund hedra min kompis barn. Att det blir jobbigt för Ts står utanför min makt egentligen och beror ju på annat. Hon sörjer ju sitt barn i grund och botten och inte över namnet, sorgen finns ju ändå där och måste ändå få uttryck på något sätt - och kommer att få det.
  • Anonym

    Det tror jag är väldigt viktigt hålla fast vid, att Ts sörjer sitt barn och förlusten, inte namnet. Personen och livet de kunde fått tillsammans. Finns inget som egentligen kan göra den sorgen lättare eller värre, utan den finns ju där och är lika stor ändå och har väl skapat ett hål inom Ts.

  • Anonym (fy...)
    Anonym skrev 2012-05-07 14:14:27 följande:
    Man har inte patent på sina barns namn även om barnet tragiskt har dött! Så är det bara.
    Fan vad okänsligt
  • Tida77

    Jag har inte läst hela tråden, men förstår dig ts! Skulle också ta illa upp om någon närstående ville "ta" vår döda sons namn. I andranamn skulle det nog vara helt ok, men inte som tillalsnamn. Det finns så himla många namn att välja på, varför ta ett som redan är upptaget i familjen/vänskapskretsen? Det gör man ju inte om barnet lever, varför skulle det vara mer okej om barnet har dött?

  • Tida77

    Anonym nr 71, hur sjutton ska ts utvecklas av att hennes vän döper sitt barn till hennes sons namn?

Svar på tråden Hon vill ta mitt döda barns namn!