• mor 3barn

Hur gör ni vällingen?

Hej tänkte höa hur ni gör eran välling då folk verkar göra olika.
    Värmer ni vattnet först sen i med pullver?
    Eller blandar vatten o pulver direkt sen värmer?
    Ja hur gör ni?
    Hur länge värmer ni och vilken mångd?    

• Svar på tråden Hur gör ni vällingen?
  • sasty

Vi kokar vatten i vattenkokaren, tar kokande vatten och iskallt vatten och blandar så de blir drickvänligt.. I med pulver och skaka sedan servera.
    125 iskallt resterande kokande vatten. Perfekt och snabbt få vi har en son utan tålamod ;)

• April barn

Vi köper inte onödigt pulver Flört
    Kokar upp en flaska havremjölk och ca en matsked rågmjöl tillsammans, låter det koka en minut och sedan svalna.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • eMund

Nu var det ett litet tag sedan men... Första tiden var det kokat vatten som fick svalna och som vi använda för vällingen. Sedan blandade vi rakt i flaskan. Dvs häll i hälften av vattnet, blanda i vällingpulver och häll i resten av vattnet. Värm i mikron i 45 sekunder och sedan på med lock och skaka ett bra tag tills det är blandat. Smaka av och testa temperatur. 

Svårigheten var att få i pulver i  flaskan utan att spilla. Jag kapade av det mesta av "röret" på en tratt, blev super bra när man skulle fixa vällingen. Det blir även snabbt varmt i mikron så ev värm i korta intervall och testa dig fram tex 15 sekunder i taget. 

År du på resande fot, häll i kokhett vatten i flaskan och det är lagom efter 1-2 timmar om du förvarar det bra i skötväskan. Vår väska har ett isolerat fack som passar bra. Behöver du mer välling ta med dig en termos med varmt matten. ....och supertratten förstås!

• Erica80

Ger inte välling men ersättning.
    Jag häller upp önskad mängd i flaskan i micrar i 30 sec sen häller jag i pulvret..

Stora barnet åt välling en kort period och då gjorde jag precis samma som med ersättningen

• Natulcien

Vi kör Semper som ska tillredas i kallt vatten, så vi häller bara i pulver, i med kallt vatten och skakar järnet.
    Sen är det klart, för sonen är lite udda och gillar inte varm välling. Skrattande

• LilaRos

Vällingen ville sonen ha kall, så hälla upp kallt vatten, i med pulver och blanda.

När han ville ha de varm (i början) hällde jag i vatten i en kastrull, vispa i pulver och värmde till ättemoeratur.

• Mercurialis

Jag värmer vattnet först och blandar därefter i pulvret. Maken blandar vatten och pulver och värmer sedan blandningen till lagom temperatur.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur gör ni vällingen?