Hur gör ni vällingen?
Hej tänkte höa hur ni gör eran välling då folk verkar göra olika.
Värmer ni vattnet först sen i med pullver?
Eller blandar vatten o pulver direkt sen värmer?
Ja hur gör ni?
Hur länge värmer ni och vilken mångd?
Hej tänkte höa hur ni gör eran välling då folk verkar göra olika.
Värmer ni vattnet först sen i med pullver?
Eller blandar vatten o pulver direkt sen värmer?
Ja hur gör ni?
Hur länge värmer ni och vilken mångd?
Vi kokar vatten i vattenkokaren, tar kokande vatten och iskallt vatten och blandar så de blir drickvänligt.. I med pulver och skaka sedan servera.
125 iskallt resterande kokande vatten. Perfekt och snabbt få vi har en son utan tålamod ;)
Vi köper inte onödigt pulver
Kokar upp en flaska havremjölk och ca en matsked rågmjöl tillsammans, låter det koka en minut och sedan svalna.
Nu var det ett litet tag sedan men... Första tiden var det kokat vatten som fick svalna och som vi använda för vällingen. Sedan blandade vi rakt i flaskan. Dvs häll i hälften av vattnet, blanda i vällingpulver och häll i resten av vattnet. Värm i mikron i 45 sekunder och sedan på med lock och skaka ett bra tag tills det är blandat. Smaka av och testa temperatur.
Svårigheten var att få i pulver i flaskan utan att spilla. Jag kapade av det mesta av "röret" på en tratt, blev super bra när man skulle fixa vällingen. Det blir även snabbt varmt i mikron så ev värm i korta intervall och testa dig fram tex 15 sekunder i taget.
År du på resande fot, häll i kokhett vatten i flaskan och det är lagom efter 1-2 timmar om du förvarar det bra i skötväskan. Vår väska har ett isolerat fack som passar bra. Behöver du mer välling ta med dig en termos med varmt matten. ....och supertratten förstås!
Ger inte välling men ersättning.
Jag häller upp önskad mängd i flaskan i micrar i 30 sec sen häller jag i pulvret..
Stora barnet åt välling en kort period och då gjorde jag precis samma som med ersättningen
värmer vattnet först och har sedan i pulvret.
värmer vattnet först i micron, sedan i med pulver.
Vi kör Semper som ska tillredas i kallt vatten, så vi häller bara i pulver, i med kallt vatten och skakar järnet.
Sen är det klart, för sonen är lite udda och gillar inte varm välling.
Vällingen ville sonen ha kall, så hälla upp kallt vatten, i med pulver och blanda.
När han ville ha de varm (i början) hällde jag i vatten i en kastrull, vispa i pulver och värmde till ättemoeratur.
Jag värmer vattnet först och blandar därefter i pulvret. Maken blandar vatten och pulver och värmer sedan blandningen till lagom temperatur.