• mor 3barn

Hur gör ni vällingen?

Hej tänkte höa hur ni gör eran välling då folk verkar göra olika.
    Värmer ni vattnet först sen i med pullver?
    Eller blandar vatten o pulver direkt sen värmer?
    Ja hur gör ni?
    Hur länge värmer ni och vilken mångd?    

• Svar på tråden Hur gör ni vällingen?
  • Binan

Vi blandar i kallt vatten och sonen dricker endast nyblandad och får absolut inte värmas! Då blir det världens utbrott!! ;)

• Leija
    April barn skrev 2012-05-08 07:54:41 följande:
    Leia: ja så länge barnet äter en god och varierande kost är det där pulvret bara ett onödigt påhitt, alla dessa vitaminer och mineraler finns i vår mat om vi äter bra. Jag vet inte hur priset ligger på vällingpulver och så men det lär bli billigare att göra egen, 1 paket havremjölk räcker till tre flaskor och ett paket mjöl ca 2 månader. Vi gör även egen havregrynsgröt istället för pulver, känns mycket naturligare tycker jag :)
    Okej, ja, då tror jag nog jag måste fortsätta med vällingen till min skrutt, han är lite halv klen att få i mat oftast, så det känns som han behöver de där som finns i vällingen man köper.

Dock har jag blivit rådd att inte göra enbart havregrynsgröt, minns inte vart. här kanske det var...!?
    Hur som helst så är det inte så mkt 'bra saker' i havregrynsgröt om man inte tillsätter lite annat jox oxå själv. men det beror ju på hur gammalt barnet är tydligen.
    Min lille nu äter ingen gröt alls :o(
    Jag föredrar oxå att göra det emsta själv, därför jag blev nyfiken på din välling =)

• Flygandemattan

Häller 200 ml kallt vatten och 5 msk pulver i en kastrull och vispar runt. Värmer ca 10-12 sek på spisen (har induktionshäll så det går väldigt snabbt att värma)

• April barn

Okej, ja man får ju avgöra själv :) oj vart har du hört det? Havregryn är väldigt nyttiga och bra för mage och kropp, vi köper dessutom fiberhavregryn :) hur gammal är din lilla? Endel barn är ju bara kinkiga med maten, vår son petar också bara i det mesta :)

• Leija
    April barn skrev 2012-05-08 21:37:23 följande:
    Okej, ja man får ju avgöra själv :) oj vart har du hört det? Havregryn är väldigt nyttiga och bra för mage och kropp, vi köper dessutom fiberhavregryn :) hur gammal är din lilla? Endel barn är ju bara kinkiga med maten, vår son petar också bara i det mesta :)
    JA, det var väl mest kanske att pulvergröten innehöll mera av det man behöver osv. 
    har för mig det var här, så man tar det ju med en nypa salt ;oP
    Min skrutt är 1 år nu, haft svårt att gå upp i vikt periodvis, så vi försöker få i honom så mkt näring som vi bara kan, han dricker mest välling & ersättning. Token.

• Tatu
    jelicka skrev 2012-05-08 21:48:29 följande:
    Kallt ska det vara här och gud nåde om det är ljummet ens. :)
    Haha samma här, ingen mening att testa ens. Och ingen är gladare än jag. Enkelt! :)
  • Binan
    jelicka skrev 2012-05-08 21:48:29 följande:
    Kallt ska det vara här och gud nåde om det är ljummet ens. :)

Samma hos oss :)

Råkade göra på rumsvarmt vatten en trött morgon men ojdå vilken morgon de blev ;) och vaknade gjorde inte bara jag utan hela kvarteret ;)
  • Lilla Morran

Mina barn dricker bara välling tidigt på morgonen så jag gör en termos med lagom varmt vatten på kvällen och ställer den vid min säng tillsammans med flaskor och vällingdoserare. Bara att blanda när barnen vaknar, och slippa gå ner till köket. Funkar lika bra på utflykt eller i bilen.

• Coruscant

Sonen ville som mindre ha rumstempererat så vi hade flaskorna klara med vatten till natten och fyllde på med vällingpulver från en doserare. Skakade ordentligt och serverade

Svar på tråden Hur gör ni vällingen?