• petsod

Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet

Är så himla upprörd och ledsen och vill gärna höra era synpunkter på följande:

Vi var kallade på utvecklingssamtal tillsammans med vår 6-åriga dotter.
    Ganska tidigt uppmärksammar jag att fröken klankar ner på dottern och framhäver det dottern är mindre bra på, påpekar småfel i hennes tidigare arbeten (tex påpekar hon att dottern har parat ihop en bild på en mus med en stuga istället för med ett hus, mus-hus) vilket för mig är en småsak och helt tar död på glädjen att lära sig om man får dessa påpekanden slängda i ansiktet varje skoldag.
    Hon säger att vår flicka" verkar bära på en mask och att hon kanske skulle må bra av att gå och prata med någon vuxen" medan jag och mitt ex blir helt förfärade och undrar vad det är för fel på oss 2 som älskar henne över allt annat eller alla andra vuxna som finns i hennes närvaro, mormor/morfar, moster mfl.
    Hon pratar vidare om att vår dotter inte verkar ha någon bästis då vår flicka påpekar att hon "är kompis med alla".
    Vid detta laget gråter vår dotter för att hon skäms och är rädda för att vi ska skälla på henne. Hon sitter uppkrypen hos sin pappa och jag kan bara tänka mig hur liten och värdelös hon känner sig.

Vår dotter är väldigt noggrann och är rädd för att göra fel vilket leder till att det ibland låser sig för henne och det blir då svårt att hänga med i det snabba tempot som det är i dagens skola. Hon går i en klass med 27 andra barn och hon är 6 ÅR GAMMAL. Ska inte skolan stärka hennes självförtroende och stötta henne i undervisningen????

Jag är livrädd för att fröken har klampat ner på henne en längre tid, att dotterns lust och glädje över att lära sig och våga göra fel är skadat och VARFÖR har ingen tagit upp detta med oss tidigare????

Enligt föreståndaren på dotterns tidigare förskola och en god vän till familjen som är barnspykolog på BUP är detta snudd på tjänstefel, vad är er uppfattning och hur ska jag gå vidare (har skrivit ett mail till både rektorn och fröken och förväntar mig en förklaring vid ett nytt samtal utan vår dotters närvarande).

• Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet
  • Anna Svenssonliv

Jag grät på varje kvartsamtal under uppväxten. Sprang ut gråtandes ibland. Det var kränkande och förnedrande att sitta och lyssna på allt som var dåligt.

• WiJu

Usch vad ledsen jag blir!!
    Bra att ni tar tag i detta, för så här hoppas jag verkligen inte att det går till.
    Visst kan man ta upp sånt här, MEN inte när barnet är med.. Då ska man ju visa allt bra barnet har gjort.

Så bra att ni stärker henne. Blir så ledsen för er dotters skull! Stackars lilla flicka. 
    En 6-åring ska ju älska sig själv och det han/hon kan!   

• rödtopp

kom bara och tänka på en händelse när min äldsta son gick i trean och skulle förklara olika ord på ett test.Ett av orden va isolera. Han skrev gullfiber, som man lägger mellan väggarna och som gör att det blir varmare inomhus.
    Han fick fel.... det skulle vara att en person blir placerad i ensamhet. Detta tog hans fröken upp med mig och sonen på ett utvecklings-samtal och hon ansåg att det va ett bevis på att han va svagbegåvad som inte visste va isolera betyder!!!!

Jag blev ARG. -Det beror väll på vad barnet har för referensramar dvs om pappa är snickare eller kriminell.!  

Efter det fick han byta klass! 

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • strojes

Usch, vilket hemskt samtal ni haft TS. Hoppas er dotter inte tappar sugen helt nu utan att det blir bra igen. Ni får sätta er ner hemma och ha ett eget samtal där hon får berätta om allt hon lärt sig. Där ni kan peka på allt bra hon gjort och att hon faktiskt har lärt sig en massa och att "småfel" är ok. Prata om den där uppgiften med mus-hus så hon kan berätta hur hon tänkte och att hon då får höra att det också kan vara rätt.

På dotterns skola har de elevledda utvecklingssamtal. Om ett par veckor är det vår tur att ha samtal med vår dotter. På skoltid håller de på och förbereder sig enskilt med sin lärare inför samtalet. Och när det är dags för samtalet håller sig läraren utanför klassrummet. Barnet hälsar sina föräldrar välkomna och så sitter man ner i ca 30 minuter och barnet visar vad det gjort och berättar om vad han/hon lärt sig. Och föräldrar och barn kommer tillsammans fram till saker som barnet kan förbättra och vilka mål som är rimliga. Sedan kommer läraren in och alla går tillsammans igenom en utvecklingsplan för barnet.
    Detta blir vårt första elevledda samtal så det ska bli jättespännande. Alla jag pratat med på skolan hittills är supernöjda med upplägget och eleverna tar det på största allvar och växer med uppgiften.

• Vinterankan

Det jag undrar är om barnet egentligen ska vara med på de här samtalen. För det är ju jätteviktigt att man kan ta upp även de negativa sakerna utan att försköna. Ofta går det säkert alldeles utmärkt även om eleven är med men det känns som att det inte kan vara så i alla fall. Då hamnar man i en situation där läraren inte riktigt kan gå på djupet med problem eller att föräldrarna inte riktigt förstår att en del saker verkligen måste tas på allvar eller att eleven riskerar att bli ledsen för att den får höra läraren säga saker som kanske inte är så bra för den att höra. Jag har precis haft utvecklingssamtal på dagis och jag tyckte det var väldigt bra att dottern inte var med. Läraren hade ingenting negativt att säga men det gav oss en möjlighet att diskutera djupare än vad vi hade kunnat göra än om dottern var med.

• Dr Mupp

Visserligen fel gjort av läraren men sen kan ju fundera över varför dottern behöver vara så perfekt att hon börjar gråta för att hon inte är prefekt. Hur kommer hennes framtid bli om hon alltid tror att hon måste vara prefekt och felfri. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • äcklet

Fruktansvärt! Anmäl till skolinspektionen och få bort dottern från denna lärare. Eller snarare, få bort ALLA barn från denna lärare.

• petsod
    Primmeling skrev 2012-05-08 18:18:26 följande:
    Hur går det ts? Hört nåt från rektorn? Ny
    Mötestid?
    Har varit i kontakt med rekorn som i sin tur har haft samtal med fröken. Ska träffa fröken + ytterligare en fröken i dotterns klass imorgon bitti.
  • petsod
    Dr Mupp skrev 2012-05-08 18:58:09 följande:
    Visserligen fel gjort av läraren men sen kan ju fundera över varför dottern behöver vara så perfekt att hon börjar gråta för att hon inte är prefekt. Hur kommer hennes framtid bli om hon alltid tror att hon måste vara prefekt och felfri. 
    Hon är sin egen hårda domare, inget som vi föräldrar "lägger på henne". Hon är noggrann, vill inte göra fel, ligger i hennes personlighet och jag var precis likadan när jag var yngre. Blir man dessutom "hackad" på som 6-åring av sin lärare när man är i full gång att försöka lära sig skulle jag också tappa tron på mig själv, inte så konstigt enligt mig. Dessutom skulle jag också bli ledsen och känna mig värdelös om jag blev uthängd inför mina föräldrar oavsett ålder.
Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet