dirpower skrev 2012-05-08 00:05:43 följande:
Make your business a great business.
Min syn på trehjuling är att lära sig trampa.
Min syn på cykel med stödhjul är att nu kan man åka med och lära ut rätt i ett tidigt stadie.
Min syn på springcykel är leksak där man sällan åker med utan låter barnen hållas och färdas helt ansvarslöst men inom begränsade områden. Inget trafikvett.
Jag har använt min metod med att höja stödhjulen ca två gånger innan jag tar bort dem helt. Har använt metoden lyckosamt på två barn och därmed behärskar barnet att sakta ner i nedförsförsbacke och att hålla balansen innan de kör helt tvåhjuligt. Dessutom har barnen från början lärt sig att alltid åka på höger sida och iaktta försiktighet vid skymda kurvor och korsningar eftersom barnen tar cyklarna till dagis och jag åker med. Jag har dem under uppsikt och kan säkerställa att de kör på rätt vis från dag ett.
När man utbildar nya motorcyklister så åker man med. Då kan man instruera och rätta felen så att man lär sig rätt från början. Den metoden har jag duplicerat utan att ens tänka på det för det kändes naturligt att vara med när de fortfarande är så omogna.
Jag har väl också haft tur med att vi har en relativt trygg väg till dagis.
Huruvida man låter ett barn köra helt ansvarslöst med springcykel eller inte handlar ju om föräldern. En barn kan ju cykla precis lika ansvarslöst på en tvåhjuling med stödhjul. Jag har haft två barn på springcykel varav 4-åringen numera har en vanlig tvåhjuling utan stödhjul. Om man inte släpper dem i världens nedförsbacke på springcykel så kan man alltid springa med en springcykel, de kommer inte upp i högre hastigheter än så även om det kan gå fort. På en vanlig tvåhjuling så kan de cykla ifrån en. Vill man ha kontroll och lära dem att verkligen cykla så är ju springcykel att föredra.