dirpower skrev 2012-05-08 15:47:52 följande:
Ja, lär dem, men om du inte kan komma ikapp en ynklig 16tummare eller mindre med kedja så får du väl införskaffa moped. Även om man börjar med springcykel så tror jag att man måste kunna följa med när det är dags för tvåhjuling för det är ett mer optimerat transportfordon där man ska kunna några regler innan man har trafikvett. Trafikvett är nog svårare att ta till sig på en lekhoj där man cirkulerar kring föräldrar istället för att färdas med dem i ordnad transportform.
Vår äldsta är en liten 4-åring som har en 14-tummare. Och nej, skulle han trampa för fulla muggar så hinner jag inte med...och jag har fullkomligt normal fysik. Att hinna med en springcykel är däremot inga problem. Jag kan springa lugnt vid sidan om när de färdas så fort de kan.
Tycker du att det är vettigt och trafiksäkert att lära ett barn cykla genom att själv åka moped bredvid? Då har man verkligen full kontroll???
Små barn har inte bristande trafikvett för att de upplever att en springcykel är en lekhoj och en tvåhjuling med eller utan stödhjul är ett sofistikerat transportfordon. De har dålig trafikvett för att de inte har mognaden, erfarenheten och förståelsen för att förstå konsekvenserna av att inte ha trafikvett. En tvåhjuling med stödhjul = en fyrhjuling som saknar tvåhjulingens typiska karaktärsdrag är väl mer av en lekhoj än en springcykel?
Förstår på fullaste allvar inte på vilket sätt man färdas i mer ordnad transportform på en tvåhjuling som har trampor än en som förs fram genom att sparka? Min 4-åring cyklar på samma sätt med båda. Den enda skillnaden just nu är att jag måste ha mer koll på olika saker åt honom eftersom vanlig tvåhjuling fortfarande är ganska nytt för honom och han inte hanterar den lika klanderfritt som sin springcykel. Han måste koncentrera sig mer på själva cyklandet och då är han mindre uppmärksam på annat runt omkring sig.