• BlommanFörDagen

Att välja kattmat (torrfoder)

Hej!
    Min kattflicka på 1 år äter idag Iams sterilized/light, då hon blivit steriliserad för några månader sedan.
    Först har jag haft Sanabelle (Tebas eget märke) till henne, och har nu börjat bland i Iams och mixa båda sorterna.
    Hon har blivit helt kass i magen.
    Måste jag gå tillbaka till Sanabelle fodret för att hon ska bli stabil igen, eller är det bara en övergång?
    Kanske så att hon inte tål Iams maten?

Egentligen ville jag köpa Eukanuba (eller hur det stavas...), men så fick jag några påsar Iams som gratistest så därför gav jag henne det först.
    Vågar jag testa med Eukanuba nu istället för Iams, eller det blir ännu värre för henne i magen då?

Jag vill ge katten ett bra torrfoder, men tycker det hela är en djungel.....Jag har hört gott om Eukanuba fodret så det är därför jag ville testa det.

• Svar på tråden Att välja kattmat (torrfoder)
  • Drömmar och förhoppningar

Visst är det en djungel, det där med torrfoder! Jag har länge kört med science plan till min katt, men förra veckan bytte jag. Framförallt var det dags att fylla på lagret, men så kastrerade jag henne förra veckan och tänkte då köpa en påse för kastrerade katter. I brevlådan damp det också ner en rabattkupong på 100 kr på royal canin, och då tänkte jag att jag provar det. Än så länge har jag inte märkt av någon vajsing med magen, och hon äter med god aptit. De märkena som du skriver om har jag inte hört talas om någon av dem, i djuraffären där jag bor är det främst science plan eller royal canin som verkar vara aktuellt. Men det är nog så att du får prova dig fram helt enkelt tills du hittar något som passar. Blir hon inte bättre i magen bör du nog ringa veterinären för att utesluta sjukdom.

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • BlommanFörDagen

Hej!

Ok, jag har varit inne på Royal Canin också, men så har jag läst att det innehåller en del spannmål, och Eukanuba skulle då vara det bästa eftersom det innehåller mest kött enligt testet.

Jag tror definitivt att det är fodret som ställt till det i magen på henne eftersom det var i samband med att jag började blanda de två sorterna som magen flippade. Annars blir det veterinärbesök om jag inte skulle få rätt med det.

• nemo1

Börja med Eukanuba istället, betydligt bättre. Du måste fasa in fodret mycket mycket långsamt. Börja med några få bitar i det gamla fodret för att sedan öka med några kulor i taget.
    Ge katten blötmat också, betydligt bättre än torrfoder,tex Mjau tetra eller Bozita. 

• semlorna

Lightfodet (eller sterilised-, indoor osv) är inte bra kattmat. Fett och animaliskt pritein är viktigt för katter. Jag föredrar att ge blötmat men vill du ge torrfoder är eukanuba absolut ett bra alternativ. Tycker du ska gå tillbaka till det hon är van vid sen innan, ge enbart det till dess att hon är helt bra i magen och fortsätt minst en månad till. Sen kan du sakta fasa in nytt foder under minst 2 veckor, gärna längre. Börja ge en tsk/dag och öka sen sakta.

• LunaLunatic

Aldrig hört talas om Sanabelle / Teba. Innehåll?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • nemo1
    LunaLunatic skrev 2012-05-07 21:26:45 följande:
    Aldrig hört talas om Sanabelle / Teba. Innehåll?
    En massa spannmål fick jag fram när jag googlade.
  • Glad Gbg

Ta ett foder med mkt fett o protein och lite spannmål, kattens tarm är bara en meter lång en hunds är sju meter och en människas 24 meter. Det är därför kattmaten är dyrare än hundmaten, pga all avel får djuren sämre o sämre gener och behöver bättre o bättre foder.... 

Om djurägare inte har råd med bra foder skall man inte ha djur.....

• ForReal
    Glad Gbg skrev 2012-05-07 23:21:10 följande:
    Ta ett foder med mkt fett o protein och lite spannmål, kattens tarm är bara en meter lång en hunds är sju meter och en människas 24 meter. Det är därför kattmaten är dyrare än hundmaten, pga all avel får djuren sämre o sämre gener och behöver bättre o bättre foder.... 

Om djurägare inte har råd med bra foder skall man inte ha djur.....
    De flesta katter är inte avlade på öht, så jag förstår inte påståendet alls. Och det sista var väl bara onödigt? Du skriver ju i en tråd där en person vill ge katten det bästa denne kan hitta.
  • Glad Gbg
    ForReal skrev 2012-05-07 23:25:08 följande:
    De flesta katter är inte avlade på öht, så jag förstår inte påståendet alls. Och det sista var väl bara onödigt? Du skriver ju i en tråd där en person vill ge katten det bästa denne kan hitta.
    men de har ju fortfarande sina revir och defekterna av avel kickar redan in efter andra generationens avel. Det är ju rätt så stor sannolikhet att de bär med sig gener.Detta är av samma anledning som att det bara finns ett land i hela världen som det går att finna renrasiga ikke defekta schäferhundar Ryssland. Trotts all försiktighet som tas i bruk kommer det alltid finnas defekter.

"Ta ett foder med mkt fett o protein och lite spannmål, kattens tarm är bara en meter lång" sedan förklarade jag varför.... det är vad jag kallar ett gott råd eller?  Sedan förklarade jag varför......

Det sista var bara för att jag vet själv av egen erfarenhet att du tar det billigaste fodret när du väl står i affären. Fick dock byta tebax till det dyrare för att hundens päls blev förstörd av det "billiga" har en hund som tillhör en av de raserna som har stressmage.  
  • frågande66

Har testat de flesta torrfoderna o INGET slår Eukanuba. Katterna äter mindre av det än av något annat foder så totalt blir foderkostnaden mindre.

Blir katten fet så låt den jobba för sin mat tex i en aktivitetsboll eller liknande.

• ForReal
    Glad Gbg skrev 2012-05-08 00:31:16 följande:
    men de har ju fortfarande sina revir och defekterna av avel kickar redan in efter andra generationens avel. Det är ju rätt så stor sannolikhet att de bär med sig gener.Detta är av samma anledning som att det bara finns ett land i hela världen som det går att finna renrasiga ikke defekta schäferhundar Ryssland. Trotts all försiktighet som tas i bruk kommer det alltid finnas defekter.

"Ta ett foder med mkt fett o protein och lite spannmål, kattens tarm är bara en meter lång" sedan förklarade jag varför.... det är vad jag kallar ett gott råd eller?  Sedan förklarade jag varför......

Det sista var bara för att jag vet själv av egen erfarenhet att du tar det billigaste fodret när du väl står i affären. Fick dock byta tebax till det dyrare för att hundens päls blev förstörd av det "billiga" har en hund som tillhör en av de raserna som har stressmage.  

Jag fattar fortfarande inte vad avel har med detta att göra. Du skriver ju att pga aveln får de sämre gener och behöver bättre foder, och att det är därför kattfoder skulle vara dyrare. Jag undrar alltså varifrån du fått den infon, då jag aldrig tidigare stött på den? Du pratar om sönderavlade djur, något som knappt finns i kattvärlden men få undantag. Det går inte att jämföra katt- och hundvärlden.

Ja det var ett bra råd efter det, men alltså det där med aveln... :)

OK, men det var inte det du skrev och därför jag frågade - det kan uppfattas ganska konstigt att gå in i en tråd om foder och påpeka att man inte bör ha djur om man inte har råd, när hon redan skrivit att hon funderat på Eukanuba.

• Glad Gbg
    ForReal skrev 2012-05-08 01:11:30 följande:

Jag fattar fortfarande inte vad avel har med detta att göra. Du skriver ju att pga aveln får de sämre gener och behöver bättre foder, och att det är därför kattfoder skulle vara dyrare. Jag undrar alltså varifrån du fått den infon, då jag aldrig tidigare stött på den? Du pratar om sönderavlade djur, något som knappt finns i kattvärlden men få undantag. Det går inte att jämföra katt- och hundvärlden.

Ja det var ett bra råd efter det, men alltså det där med aveln... :)

OK, men det var inte det du skrev och därför jag frågade - det kan uppfattas ganska konstigt att gå in i en tråd om foder och påpeka att man inte bör ha djur om man inte har råd, när hon redan skrivit att hon funderat på Eukanuba.

Men jag tänker lite längre att det är ju många människor som också läser denna tråden utan att svara =) Kom på att alla tänker inte som jag, är van vid att tala och skriva så lite som möjligt.... Svårt med hur vi människor tänker olika ^^

och ja Eukanuba är ett bra foder....
  • BlommanFörDagen

Hej igen!

Tack för alla svar jag fått.
    Igår verkade katten lite bättre i magen, inte lika lös, och på fredag kommer provpåsen med Eukanuba fodret som jag tänkt testa.

Jag köpte Bozita blötmat till henne igår för jag tänkte ge henne det också kombinerat med torrfodret.
    Men hon vägrade äta? Gick bara runt och sniffade och såg skeptisk ut. Till slut åt hon en bulle av det blöta men resten lämnades. Hon gick sen runt och jamade tills vi hällde upp torrfoder i skålen.

Mjau på tetra ska jag också testa sen när hon blivit bra i magen igen. Får nu hoppas på att hon gillar Eukanuba som kommer på fredag.

• nemo1

Ibland tar det lite tid innan de vänjer sig med blötmat. Prova att mosa bitarna. Tänk på att inte köpa blötmaten med fisk i då det är mycket allergent

• pluvdo

Kör på mjukmat istället. Den billigaste mjukmaten är, så vitt jag vet, bättre än det dyraste torrfodret.

• annli

eukanuba är superbra funkar på mina katter med problemmagar, men tänk på att om du ska ge mjukmat ex mjau att inte ge för mycket mina erfarenheter är att det sabbar magarna i inte allt för stora mängder också. Köttfärs brukar däremot vara bra för magarna om din katt gillar sånt :)

• nemo1
    annli skrev 2012-05-09 14:02:05 följande:
    eukanuba är superbra funkar på mina katter med problemmagar, men tänk på att om du ska ge mjukmat ex mjau att inte ge för mycket mina erfarenheter är att det sabbar magarna i inte allt för stora mängder också. Köttfärs brukar däremot vara bra för magarna om din katt gillar sånt :)
    Blötmat är ett helfoder så katterna kan äta bara det. Är katterna inte vana så får man ta det lugnt i början. Mina har fri tillgång på det.
Svar på tråden Att välja kattmat (torrfoder)