• Anonym (Slut som artist)

Behov av avlastning

Hej.
    Jag är ensamstående förälder med två barn. En nioåring och en liten ettåring.
    Jag har varit ensam hela tiden och börjar nu känna att krafterna är på väg att ta slut.
    Mitt större barn mår inte så bra. Jag har varit i kontakt med BUP en tid, men de anser att barnet mår bra och att jag är en jätte bra förälder som gör allt rätt.
    Jag anser att ett barn som är arg eller väldigt irriterad varje dag, är otrevlig och kallar mig för jävla idiot och liknande, slåss, sparkas, kastar möbler och spottar en i ansiktet inte mår så bra.
    Det är väldigt märkligt att man kan anse att allt är normalt och som det ska vara när det ser ut på det här sättet.
    Nu tänker jag att jag ska försöka lite andra vägar än BUP. Bl.a genom avlastning via stödfamilj. Och jag undrar nu hur man går tillväga?
    Vem kontaktar man, vad säger man osv?
    Tacksam för lite bra och uppmuntrande tips :)

• Svar på tråden Behov av avlastning
  • twomore

När jag växte upp fick jag en stödfamilj för att min pappa var död och min lillasyster åkte till sin pappa varannan helg. Hon kom alltid hem och berättade om allt kul de hade gjort.  Mamma fick stödfamilj åt mig för att jag också skulle ha något kul och såklart för att avlasta min mamma som var ensamstående med tre barn.

Tror att jag fick det genom att vi varit på BUP för min äldre syster som var en bråkstake och att jag då också uppmärksammades (11 år).  Jag fick även gå till psykolog en gång varannan vecka. 

Så, man kan/ kunde få stödfamilj genom kommunen även utan diagnos. Men det krävs nog lite BUP-problematik?  

Jag har jättebra erfarenhet av min stödfamilj och har endast ljusa/roliga minnen av de fyra år jag åkte dit varannan helg.  En fantastiskt komplement till den värld en ensamstående fattig slutkörd trebarnsmor kan ge. De sporrade mig att läsa vidare osv. 

Mitt råd är att ringa familjeenheten och fråga vart du ska vända dig!  

• smulpaj01

twomore: Härligt att du trivdes så bra med din kontaktfamilj

Nej, barnet behöver varken ha diagnos eller bup-problematik!
    I mitt fall räckte det med att jag behövde avlastning och mitt barn en "faders-gestalt" ibland. (en helg ca varannan månad)

Detta var flera år sen, men vi träffar den familjen fortfarande ibland

• twomore
    smulpaj01 skrev 2012-05-09 12:11:26 följande:
    twomore: Härligt att du trivdes så bra med din kontaktfamilj

Nej, barnet behöver varken ha diagnos eller bup-problematik!
    I mitt fall räckte det med att jag behövde avlastning och mitt barn en "faders-gestalt" ibland. (en helg ca varannan månad)

Detta var flera år sen, men vi träffar den familjen fortfarande ibland
    Ok, bra! Ja, vårt fall var nog likt ditt, faders-gestalt och avlastning.
  • Helpful
    Marionettdocka skrev 2012-05-09 10:19:30 följande:
    Jag har arbetat med att hjälpa människor med ex SoL, LSS och LASS-ansökningar.

Din bild av världen är väldigt vacker men också väldigt långt ifrån sanningen. I den riktiga världen finns det fullt av föräldrar som går på knäna fast de har intyg från läkare, arbetsterapeut, psykolog och talpedagog.

I personkrets tre är diagnosen i princip ointressant. Det man tittar på är hur mycket begränsar funktionshindret och hur stort hjälpbehov har individen. Vanligen ska individen behöva hjälp varje dag, det ska inte falla under det normala föräldraansvaret. Ibland har man problem med att habiliteringen är klämkäcka och vill fokusera på det barnet faktiskt kan, inte på de stora problem som finns, när de utformar intyg.

De allra flesta anses bara berättigade till insatser enligt SoL, tyvärr.
    Okej, kan du förklara för mig hur det kommer sig att person A  har fått hjälp av FK 10 h/dag, fast hon kan göra allt (och ja jag menar ALLT) utan att duscha själv? Så jag håller inte med om att jag har en bild som är "för vacker"/långt från sanningen.

Bara här där jag bor har jag X antal misstänkta fuskare som inte skulle ha ersättning från FK och ett exempel på detta är person X som påstår sig ha ryggproblem men bär tyngre saker än vad jag skulle klara av att bära (och jag är inte sjuk) och personen "håhå ja ja"-ar och "ojar" (stavning?) sig ute i det offentliga att personen lider av ryggont, men det är det ju ingen som går på förstås. Att det är svårt att få det man söker om håller jag INTE med om. Ett intyg och pengarna/insatserna rullar in... Sedan att HANDLÄGGARNA har sparkrav på dig och att direktiv går ut från cheferna "hellre fria än bevilja" det är en politisk sak som i SAK kan höja statistiken för avslag, men folk får det dom söker om i slutändan i alla fall.

Jag hjälpte ett ex att överklaga socialbidrag: efter min inlaga så sa hennes soc.:
     -"Vi beviljar, vi kommer inte skicka ärendet till (dåvarande) Länsrätten".
    Kommunen är ju lite som "gemene man" kan man slippa X uppgift (eller få lite längre sovmorgon) så klaaart dom försöker.Tungan ute Men svårt vill jag inte påstå att det är... Inge egentligen...
  • Glad Gbg

Försök att få kontakt med ngn som är kunnig inom kometpogrammet. Det du beskriver låter som att barnet har adhd symtom, som ibland kommer av att barnet inte har haft en pappa eller faderskapsgestalt. Med tanke på att du har en 1åring så är det ju viktigt att hen inte går samma öde till mötes.

• Marionettdocka
    Helpful skrev 2012-05-09 18:44:30 följande:
    Okej, kan du förklara för mig hur det kommer sig att person A  har fått hjälp av FK 10 h/dag, fast hon kan göra allt (och ja jag menar ALLT) utan att duscha själv? Så jag håller inte med om att jag har en bild som är "för vacker"/långt från sanningen.

Bara här där jag bor har jag X antal misstänkta fuskare som inte skulle ha ersättning från FK och ett exempel på detta är person X som påstår sig ha ryggproblem men bär tyngre saker än vad jag skulle klara av att bära (och jag är inte sjuk) och personen "håhå ja ja"-ar och "ojar" (stavning?) sig ute i det offentliga att personen lider av ryggont, men det är det ju ingen som går på förstås. Att det är svårt att få det man söker om håller jag INTE med om. Ett intyg och pengarna/insatserna rullar in... Sedan att HANDLÄGGARNA har sparkrav på dig och att direktiv går ut från cheferna "hellre fria än bevilja" det är en politisk sak som i SAK kan höja statistiken för avslag, men folk får det dom söker om i slutändan i alla fall.

Jag hjälpte ett ex att överklaga socialbidrag: efter min inlaga så sa hennes soc.:
     -"Vi beviljar, vi kommer inte skicka ärendet till (dåvarande) Länsrätten".
    Kommunen är ju lite som "gemene man" kan man slippa X uppgift (eller få lite längre sovmorgon) så klaaart dom försöker.Tungan ute Men svårt vill jag inte påstå att det är... Inge egentligen...
    Har hon stora problem att kommunicera med omgivningen eller behöver hon ständig tillsyn på grund av en allvarlig sjukdom? Annars tycker jag att det låter väldigt konstigt, men vidhåller min åsikt att generellt är det inte lätt att få hjälp.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Helpful
    Marionettdocka skrev 2012-05-09 18:57:01 följande:
    Har hon stora problem att kommunicera med omgivningen eller behöver hon ständig tillsyn på grund av en allvarlig sjukdom? Annars tycker jag att det låter väldigt konstigt, men vidhåller min åsikt att generellt är det inte lätt att få hjälp.
    Okej. Men hon jag hjälpte var helt normal. 

Seeeen  har familjen möjlighet att anlita advokat om familjen känner att någonting inte står rätt till - så som familjen ser det - under processens gång. 
  • Helpful
    Marionettdocka skrev 2012-05-09 18:57:01 följande:
    Nej ingen sjukdom förutom att hon till och med har lyckats att "sno åt sig" tolktjänst som hon enligt assistenten (som jag känner) inte behöver. Brukaren talar liiiite mer sakta än vad vi gör men talfelet är ej av så grov art att man behöver tolktjänst. Det tolktjänst gör är att föra anteckningar när brukaren anser sig behöva det MEN brukaren har tolktjänst som en bekväm gratis sekreterare - och tolktjänst "skiter i vilket" eftersom dom får betalt av landstinget. 

Som du förstår kan inte ass. jag känner säga för mycket MEN ass. menar att brukaren bara behöver 1 h morgon och 1 h. kväll - men brukaren har 10 h/dag. Så det är gooa grejer vi skattebetalare betalar för.Tungan ute "Stackar sjuka" (vilket får mig att tänka på pjäsen: "Den inbillne sjuke"...Tungan ute

Och det hela var via intyg d.v.s. intyg-->Order-->utförande, vilket i varje fall inte tog längre tid än vad det tog för posten att leverera pappren typ...
    Helpful skrev 2012-05-09 19:16:22 följande:
    Okej. Men hon jag hjälpte var helt normal. 

Seeeen  har familjen möjlighet att anlita advokat om familjen känner att någonting inte står rätt till - så som familjen ser det - under processens gång. 
    Sorry trodde du syftade på exet. avseende normaliteten.
  • Helpful

Jag VILL <3 att alla som BEHÖVER hjälp SKA få hjälp!

Men det som gör mig så irriterad är alla folk som har insatser/pengar/övrigt som de inte har rätt till.:/ Vi andra får betala för vår hemtjänst medan andra får den gratis. För som min vän säger: hon är bara ren hemtjänst åt brukaren och inget annat.

Det är DÄRFÖR jag har svårt att tro på att de som behöver hjälp inte får den. Ibland känns det som att folk säger att det är svårt att få hjälp/bistånd för att inte övriga befolkningen ska vara/bli avundsjuk på den gräddfil av insatser/bistånd folk lever på.:/

Man vet varken ut eller in...:/

Jag tror att man om 20 år kommer ha sänt något reportage om hur många har levt som i en gräddfil men att de utåt vill ge sken av att de är "så hjälplösa". Lite som Knutby och deras församling: man ger SKEN av att vara froma och "fattiga" när det sen visar sig att de styrande i församlingen har levt i lyx på alla andra i nämnda församling (via tiondet) och visst minns vi att Helge fick Sara att betala HÖGA räkningar (2-3 stycken) på tresiffriga belopp... 

• Anonym (Slut som artist)

Den här tråden har liksom tappat sitt fokus tycker jag.

Tack för de tips jag fått och hoppas ni andra fått ut nånting av det ni diskuterat som egentligen inte riktigt hörde hit.

:)

• Anonym (fd kontaktfamilj)

Sök hjälp hos soc. Vi var kontaktfamilj för en kille under 3 års tid. Han var hos oss var 3:dje vecka, minst 1 vecka på sommaren och så mycket som möjligt under andra skollov. Detta bara för att mamman behövde avlastning som ensamstående, arbetande 3 barns mamma. Ingen annan problematik.

Svar på tråden Behov av avlastning