Marionettdocka skrev 2012-05-09 10:19:30 följande:
Jag har arbetat med att hjälpa människor med ex SoL, LSS och LASS-ansökningar.
Din bild av världen är väldigt vacker men också väldigt långt ifrån sanningen. I den riktiga världen finns det fullt av föräldrar som går på knäna fast de har intyg från läkare, arbetsterapeut, psykolog och talpedagog.
I personkrets tre är diagnosen i princip ointressant. Det man tittar på är hur mycket begränsar funktionshindret och hur stort hjälpbehov har individen. Vanligen ska individen behöva hjälp varje dag, det ska inte falla under det normala föräldraansvaret. Ibland har man problem med att habiliteringen är klämkäcka och vill fokusera på det barnet faktiskt kan, inte på de stora problem som finns, när de utformar intyg.
De allra flesta anses bara berättigade till insatser enligt SoL, tyvärr.
Okej, kan du förklara för mig hur det kommer sig att person A har fått hjälp av FK 10 h/dag, fast hon kan göra allt (och ja jag menar ALLT) utan att duscha själv? Så jag håller inte med om att jag har en bild som är "för vacker"/långt från sanningen.
Bara här där jag bor har jag X antal misstänkta fuskare som inte skulle ha ersättning från FK och ett exempel på detta är person X som påstår sig ha ryggproblem men bär tyngre saker än vad jag skulle klara av att bära (och jag är inte sjuk) och personen "håhå ja ja"-ar och "ojar" (stavning?) sig ute i det offentliga att personen lider av ryggont, men det är det ju ingen som går på förstås. Att det är svårt att få det man söker om håller jag INTE med om.

Ett intyg och pengarna/insatserna rullar in... Sedan att HANDLÄGGARNA har sparkrav på dig och att direktiv går ut från cheferna "hellre fria än bevilja" det är en politisk sak som i SAK kan höja statistiken för avslag, men folk får det dom söker om i slutändan i alla fall.
Jag hjälpte ett ex att överklaga socialbidrag: efter min inlaga så sa hennes soc.:
-"Vi beviljar, vi kommer inte skicka ärendet till (dåvarande) Länsrätten".
Kommunen är ju lite som "gemene man" kan man slippa X uppgift (eller få lite längre sovmorgon) så klaaart dom försöker.

Men svårt vill jag inte påstå att det är...

Inge egentligen...