• Anonym (Slut som artist)

Behov av avlastning

Hej.
    Jag är ensamstående förälder med två barn. En nioåring och en liten ettåring.
    Jag har varit ensam hela tiden och börjar nu känna att krafterna är på väg att ta slut.
    Mitt större barn mår inte så bra. Jag har varit i kontakt med BUP en tid, men de anser att barnet mår bra och att jag är en jätte bra förälder som gör allt rätt.
    Jag anser att ett barn som är arg eller väldigt irriterad varje dag, är otrevlig och kallar mig för jävla idiot och liknande, slåss, sparkas, kastar möbler och spottar en i ansiktet inte mår så bra.
    Det är väldigt märkligt att man kan anse att allt är normalt och som det ska vara när det ser ut på det här sättet.
    Nu tänker jag att jag ska försöka lite andra vägar än BUP. Bl.a genom avlastning via stödfamilj. Och jag undrar nu hur man går tillväga?
    Vem kontaktar man, vad säger man osv?
    Tacksam för lite bra och uppmuntrande tips :)

• Svar på tråden Behov av avlastning
  • Marionettdocka
    Helpful skrev 2012-05-08 22:06:50 följande:
    Jo men att gå till BUP är väl så gott som ett funktionshinder?
    Nej, det behöver absolut inte ses som det i lagens mening.

LSS 1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
    1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
    2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
    3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Man räknas inte dit för att man har samtalskontakt eller kallar andra för idioter. Det är svårt att uppfylla kriterierna i personkrets 3. Man kan ha en psykiatrisk diagnos, inte kunna planera, ha minnessvårigheter, inte ens kunna laga mat eller sköta sin ekonomi själv (vuxna), behöva boendestödjare och kontaktperson och lik förbannat inte räknas dit.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • smulpaj01

Du kontaktar soc som då startar en utredning och därefter kan dom eventuellt godkänna en instats i form av kontaktfamilj.

Jag hade avlastning en helg var 6:e vecka ungefär.
    Fick beviljat pga att jag är (var) ensamstående mamma utan kontaktnät.

• Helpful
    Marionettdocka skrev 2012-05-08 22:42:09 följande:
    Nej, det behöver absolut inte ses som det i lagens mening.

LSS 1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
    1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
    2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
    3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Man räknas inte dit för att man har samtalskontakt eller kallar andra för idioter. Det är svårt att uppfylla kriterierna i personkrets 3. Man kan ha en psykiatrisk diagnos, inte kunna planera, ha minnessvårigheter, inte ens kunna laga mat eller sköta sin ekonomi själv (vuxna), behöva boendestödjare och kontaktperson och lik förbannat inte räknas dit.
    Jag är inte så insatt i det där. Profetens skägg får ni mammor "slåss" om. Jag bara konstaterar att väldigt många får massor med saker bara man viftar med ett intyg.Tungan ute Sedan kan man diskutera huruvida det är rätt, men det är en annan debatt.
  • Litet My
    Helpful skrev 2012-05-09 00:41:12 följande:
    Jag är inte så insatt i det där. Profetens skägg får ni mammor "slåss" om. Jag bara konstaterar att väldigt många får massor med saker bara man viftar med ett intyg.Tungan ute Sedan kan man diskutera huruvida det är rätt, men det är en annan debatt.

Är det papper på diagnos du menar så är du väldigt långt från sanningen. De flesta som öht "får något" har kämpat lång tid för det. Vad lagen säger om rättigheter och hur det fungerar i praktiken skiljer sig ganska mycket, oftast pga bristande ekonomi och resurser.
  • Helpful
    Litet My skrev 2012-05-09 00:46:27 följande:
    Är det papper på diagnos du menar så är du väldigt långt från sanningen. De flesta som öht "får något" har kämpat lång tid för det. Vad lagen säger om rättigheter och hur det fungerar i praktiken skiljer sig ganska mycket, oftast pga bristande ekonomi och resurser.
    I do disagree: just för att aftonblaskan för några år sen gick in till en läkare och fick ut ett intyg. Det tog 30 min. (om jag minns rätt) att få ut pappret. Sedan om reportern nu hade ansökt om något så hade det bara varit att sticka pappret under näsan hos soc. eftersom soc, inte är läkare så har de inget val än att bevilja X sak man söker om eftersom det står på pappret. Not fair...Tungan ute
  • Litet My

Njae, låter som något du själv hittat på. För riktigt så fungerar det inte när man ansöker om något.

• Helpful
    Litet My skrev 2012-05-09 03:22:15 följande:
    Njae, låter som något du själv hittat på. För riktigt så fungerar det inte när man ansöker om något.
    Hittade inte riktigt den artikeln men här är en annan liknande dito (som avhandlar samma ämne) som tar upp hur lätt det är att betala för att få det man vill/behöver: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article10416003.ab?dxwIndex=0

Hoppas du kan förstå att jag inte hittar på!
  • Anonym
    Helpful skrev 2012-05-08 22:32:39 följande:
    Psykisk ohälsa ÄR väl ett F-hinder?
    Det är oftast inte så enkelt som det verkar

Har man inte en "stämpel" på diagnos sätts oftast inte LSS in.
    Det är socialen man kontaktar om hjälp då...  
  • Helpful
    Anonym skrev 2012-05-09 04:04:27 följande:
    Det är oftast inte så enkelt som det verkar

Har man inte en "stämpel" på diagnos sätts oftast inte LSS in.
    Det är socialen man kontaktar om hjälp då...  
    Yep and Yes...I stand corrected!
  • Marionettdocka
    Helpful skrev 2012-05-09 04:12:32 följande:
    Yep and Yes...I stand corrected!
    Jag har arbetat med att hjälpa människor med ex SoL, LSS och LASS-ansökningar.

Din bild av världen är väldigt vacker men också väldigt långt ifrån sanningen. I den riktiga världen finns det fullt av föräldrar som går på knäna fast de har intyg från läkare, arbetsterapeut, psykolog och talpedagog.

I personkrets tre är diagnosen i princip ointressant. Det man tittar på är hur mycket begränsar funktionshindret och hur stort hjälpbehov har individen. Vanligen ska individen behöva hjälp varje dag, det ska inte falla under det normala föräldraansvaret. Ibland har man problem med att habiliteringen är klämkäcka och vill fokusera på det barnet faktiskt kan, inte på de stora problem som finns, när de utformar intyg.

De allra flesta anses bara berättigade till insatser enligt SoL, tyvärr.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
Svar på tråden Behov av avlastning