Anonym (säkerhet) skrev 2012-05-07 19:56:57 följande:
Var finns de största säkerhetshålen man som "vanlig" datoranvändare missar? Finns det t ex nåt där du tänker "helt vansinnigt att folk inte vet att den här sidan/funktionen/beteendet är så lätt att hacka"
Oj, bra fråga.
Kan börja med att det är läskigt hur många sidor som är sårbara för till exempel SQL Injektioner (En väldigt simpel webhacking metod), vilket innebär att man kan få ut, ändra och radera alla användare i en databas.
Om jag skulle börja nu, skulle jag kunna på några minuter hitta över 100 sårbara svenska sidor, skulle ta någon timme till för att hacka mig in i dom.
Det har blivit en krock mellan folks lathet och internet, pågrund av oss hackers.
Folk som JOBBAR med att skapa hemsidor är totalt inkompetenta när det gäller säkerheten, därav hör man ständigt om stora sidor som blivit hackade och kontouppgifter publicerade.
Vad jag vill komma fram till är att internet inte är säkert, har aldrig varit säkert och kommer aldrig bli säkert.
Om man vill förminska risken att bli hackad är ska man följa dom vanliga föreskripterna: Använd inte samma lösenord på olika ställen, ladda inte ner okända filer, registrera dig inte på skumma sidor och utgå alltid från att folk vill dig illa.