• Anonym (Längtar)

Sova på högersida

Väntar tredje barnet och oroar mig över det här med att det skulle kunna vara farligt att sova på högersida. Har tagit upp det med min barnmorska men hon hade inte hört talas om det och tyckte inte jag skulle oroa mig.
    Grejen är att jag ligger helt klart skönast på höger sida och även om jag försöker tänka mig för och somna på vänster sida så vaknar jag ändå på höger sida + att jag inte klarar av att ligga på en och samma sida en hel natt för det gör så ont i höfterna. :(
    Med mina första två har det gått bra att ligga på höger sida men nu finns så mycket att läsa om det här så jag kan inte sluta oroa mig. 

Hur tänker ni andra kring det här?

• Svar på tråden Sova på högersida
  • Anonym (Längtar)

Skönt att höra att fler sover på höger sida. Har svårt att somna på vänster sida då jag får extremt mycket halsbränna när jag ligger på den sidan och nästan inget alls på höger sida, vet inte varför det är så. Senare på natten går det bra att byta sida, så jag ligger inte enbart på höger sida.

• Buzan

Min lille protesterade också hej vilt när jag låg på vänster sida. Dessutom är höger sida en favorit så jag försökte tänka bort de tankarna och satsade på att sova ordentligt istället. Men minns att jag kunde vakna på natten för att känna efter om bebis rörde sig. Det är hemskt med alla dessa forskningar tycker jag. Inte nog med att vi inte får äta vad vi vill, nu får vi inte sova hur vi vill heller.

• Anonym (äh!)

jag sover bäst på höger sida såväl förra som nuvarande graviditet. Ligger jag på vänster så mår jag illa så det är inget alternativ även om jag måste ibland för att avlasta höger höft. Himlar med ögonen åt såna där sk. studier. Hur kan de ens ha koll på vilken sida de sov på innan barnet dog? Som du själv skriver så har det ju gått bra dina tidigare graviditeter när du inte hade någon aning om denna "studie". Sov som du tycker är skönast!

• LiteniAugusti
    Anonym (Längtar) skrev 2012-05-11 22:02:27 följande:
    Är det någon som vet om moderkakans placering spelar någon roll eller om det är samma för alla?
    Moderkakans placering har inget att göra med de resultat studien gett.

Jag tycker du ska kolla upp det själv, som jag gjorde, och inte lyssna så mycket på "jag sov minsann på höger sida och mitt barn överlevde".  Enfaldigt att kläcka en sån kommentar. Forskningar i ämnet görs för att försöka rädda livet på våra foster/bebisar, inte för att få gravida att sova dåligt om nätterna.
  • emelianzei
    LiteniAugusti skrev 2012-05-11 22:26:50 följande:
    Moderkakans placering har inget att göra med de resultat studien gett.

Jag tycker du ska kolla upp det själv, som jag gjorde, och inte lyssna så mycket på "jag sov minsann på höger sida och mitt barn överlevde".  Enfaldigt att kläcka en sån kommentar. Forskningar i ämnet görs för att försöka rädda livet på våra foster/bebisar, inte för att få gravida att sova dåligt om nätterna.
    Fast hon frågar ju faktiskt i TS vad vi andra anser om det här, och vi svarar på det. Varför är det då enfaldigt att vi svarar på frågan utefter hur vi gör/har gjort? Det är ju upp till ts själv sedan att dra sina slutsatser samt välja hur mycket hon ska lyssna på forskning/andras åsikter.
  • Anonym (äh!)
    emelianzei skrev 2012-05-11 22:35:07 följande:
    Fast hon frågar ju faktiskt i TS vad vi andra anser om det här, och vi svarar på det. Varför är det då enfaldigt att vi svarar på frågan utefter hur vi gör/har gjort? Det är ju upp till ts själv sedan att dra sina slutsatser samt välja hur mycket hon ska lyssna på forskning/andras åsikter.
  • She is Me

Jag undrar på dessa 155 mödrarna hur vet man att barnet dog just den natten? Står det i studien?

• Josgirl
    Anonym (Längtar) skrev 2012-05-11 22:05:27 följande:
    Skönt att höra att fler sover på höger sida. Har svårt att somna på vänster sida då jag får extremt mycket halsbränna när jag ligger på den sidan och nästan inget alls på höger sida, vet inte varför det är så. Senare på natten går det bra att byta sida, så jag ligger inte enbart på höger sida.

Man kan få mer halsbränna när man ligger på vänster sida, för övre magmunnen (dvs den som matstrupen sitter ihop med) är placerad mer till vänster i din kropp om du tittar dig själv på magen liksom, så då "rinner" maginnehållet i magsäcken ner mot övre magmunnen och belastar den mer, och om den då är förslappad så kommer magsaften upp genom magmunnen och det "bränns". Om man däremot ligger på höger sida "rinner" maginnehållet åt det hål det ska, dvs ner mot tarmen via nedre magmunnen, och där bränns det inget.... Hoppas jag förklarat tydligt nog!
  • Vitamin
    Anonym (Längtar) skrev 2012-05-11 22:05:27 följande:
    Jag tipsades av min läkare att sova på höger sida för att minska halsbrännan. Det har med magsäckens placering i magen (lite till vänster) Anslutningen till tarmarna osv sitter på magsäckens högra sida. Ligger man på höger sida vänds magsäcken och allt annat innanmäte i en riktining som gör det svårare för gallvätska och magsafter annat att stötas upp i halsen.
    Jag har haft halsbränna i alla år även utan att vara gravid, det har varit ett ovärderligt tips att sova på höger sida!
  • Lyckligajag78

Ligger aldrig på höger sida, varför chansa, kroppen har vant sig vid att inte vända sig om. Visst krafsar bebis lite på vänster sida. Men jag mår bättre och har lättare att andas känns det som.

Babycenter.se
    • Lägg fötter och ben i högläge när det är möjligt: Ställ en pall eller låda under ditt skrivbord och försök ligga på vänster sida med fötterna på en kudde när du är hemma. Eftersom den nedre hålvenen (vena cava inferior) finns på höger sida minskar trycket från livmodern när man vilar på vänster sida.

www.gravid-vecka.se/Gravid-vecka-30.php
    Det bästa sovställning för en gravid kvinna är på hennes vänstra sida. Din aorta och vena cava är strax till höger om mitten av ryggen, så om / sova på vänster sida så mycket som möjligt garanterar en ostörd blodflödet till dina organ och extremiteter. Du kan ha några problem att sova nu

Svar på tråden Sova på högersida