• Anonym (Längtar)

Sova på högersida

Väntar tredje barnet och oroar mig över det här med att det skulle kunna vara farligt att sova på högersida. Har tagit upp det med min barnmorska men hon hade inte hört talas om det och tyckte inte jag skulle oroa mig.
    Grejen är att jag ligger helt klart skönast på höger sida och även om jag försöker tänka mig för och somna på vänster sida så vaknar jag ändå på höger sida + att jag inte klarar av att ligga på en och samma sida en hel natt för det gör så ont i höfterna. :(
    Med mina första två har det gått bra att ligga på höger sida men nu finns så mycket att läsa om det här så jag kan inte sluta oroa mig. 

Hur tänker ni andra kring det här?

• Svar på tråden Sova på högersida
  • msRestless

Mmm, det där oroade mig också precis när jag läst om det (speciellt som jag ibland brukar vakna på rygg nu under graviditeten och jag sover ALDRIG på rygg i normala fall) men när jag tog upp det med min BM så tyckte hon inte att det var så mycket att oroa sig över. Studien är nyazeeländsk om jag inte missminner mig och hon sa att urvalet samt studiens storlek var alldeles för begränsad för att svenska instanser ens skulle överväga att gå ut med någon sorts rekommendation kring detta. Om det är så att livmodern trycker på så att blodförsörjningen till de viktiga organen påverkas vaknar man eftersom man börjar må dåligt. Och det långt innan det påverkar barnet. Men man ska dock helst undvika att somna på rygg, menade hon på.

Så jag försöker att växla mellan vänster och höger sida, men mest sova på vänster sida i den mån det är möjligt och sedan inte noja alltför mycket om jag nu skulle vakna på rygg eller på höger sida... (men visst väntar jag med viss oro på dagens första spark varje morgon för att förvissa mig om att bebis lever, oavsett vilken sida jag vaknar på). För mig är summan av alla nojigheter konstant, nu när det här oroar mig mindre så har jag hittat andra saker att noja över. Konstigt, jag tycker ju att jag borde vara lite mer avslappnad som andragångsgravid...? Det har ju uppenbarligen gått bra en gång tidigare.

• Anonym (äh!)
    msRestless skrev 2012-05-14 14:33:45 följande:
    Konstigt, jag tycker ju att jag borde vara lite mer avslappnad som andragångsgravid...? Det har ju uppenbarligen gått bra en gång tidigare.
    Å andra sidan har du ju ett barn nu och VET därför verkligen vad du riskerar att förlora...

Min tanke är också den att en vetenskaplig studie ska ha en sk. kontrollgrupp, dvs. personer som sovit på vänster/höger sida men där barnen lever så att säga. Inte vet jag, men tror som din bm att studien är lite väl vag för att kunna dra några väl underbyggda slutsatser
  • LiteniAugusti
    emelianzei skrev 2012-05-11 22:35:07 följande:
    Fast hon frågar ju faktiskt i TS vad vi andra anser om det här, och vi svarar på det. Varför är det då enfaldigt att vi svarar på frågan utefter hur vi gör/har gjort? Det är ju upp till ts själv sedan att dra sina slutsatser samt välja hur mycket hon ska lyssna på forskning/andras åsikter.
    Forskning/andras åsikter går väl knappast att likställa? Vad en främmande människa, helt utan kunskap och som inte ens bemödar sig med att läsa det material som finns i ämnet, anser är ju ovidkommande.

Jag tycker såklart inte det är enfaldigt att framföra sina åsikter, det är ju ett forum vi vistas i. 
    Det jag tycker är enfaldigt, som jag tycker framgick i det jag skrev, är att svara på trådar som handlar om forskning och helt avvisa denna forskning pga att man själv sovit på höger sida och fått ett levande friskt barn.

Jag har hört liknande resonemang från personer som rökt sig igenom hela graviditeten...
  • emelianzei
    LiteniAugusti skrev 2012-05-14 18:46:17 följande:
    Forskning/andras åsikter går väl knappast att likställa? Vad en främmande människa, helt utan kunskap och som inte ens bemödar sig med att läsa det material som finns i ämnet, anser är ju ovidkommande.

Jag tycker såklart inte det är enfaldigt att framföra sina åsikter, det är ju ett forum vi vistas i. 
    Det jag tycker är enfaldigt, som jag tycker framgick i det jag skrev, är att svara på trådar som handlar om forskning och helt avvisa denna forskning pga att man själv sovit på höger sida och fått ett levande friskt barn.

Jag har hört liknande resonemang från personer som rökt sig igenom hela graviditeten...
    Ja, fast om du läser i TS så frågar hon hur andra tänker kring detta, inte hur forskningen ser ut. Jag svarade helt enkelt utifrån trådens frågeställning och förmodligen gjorde de andra samma sak.

• LiteniAugusti
    emelianzei skrev 2012-05-14 21:35:28 följande:
    Ja, fast om du läser i TS så frågar hon hur andra tänker kring detta, inte hur forskningen ser ut. Jag svarade helt enkelt utifrån trådens frågeställning och förmodligen gjorde de andra samma sak.
     Ts behöver du inte hänvisa till, igen. Det brukar var just det första jag läser...

Jag tycker du ska läsa på och skaffa dig kunskap om ämnet i tråden. Ge det fem minuter.
    Så slipper du tycka/tänka och anse helt i blindo,  till ingen som helst nytta för ngn.
  • emelianzei
    LiteniAugusti skrev 2012-05-15 14:49:25 följande:
     Ts behöver du inte hänvisa till, igen. Det brukar var just det första jag läser...

Jag tycker du ska läsa på och skaffa dig kunskap om ämnet i tråden. Ge det fem minuter.
    Så slipper du tycka/tänka och anse helt i blindo,  till ingen som helst nytta för ngn.
    Och då borde du vetat att frågeställningen var vad andra ansåg kring saken, därmed inte kalla folk för enfaldiga för att de svarar på frågan. Det var det jag reagerade på.

Jag har läst på även om jag inte vill påstå att jag är helt och fullt insatt. Jag har även pratat väldigt mycket med min barnmorska då jag varit orolig eftersom jag mådde dåligt av att ligga på vänster sida och undrade hur jag skulle klara av det i nio månader. Fick då svaret att jag inte skulle oroa mig utan jag skulle sova på den sidan som jag mådde bra av. Flera andra i tråden har lagt in länkar om forskning kring ämnet så jag anser det inte nödvändigt att göra det igen.

Men nu tycker jag vi släpper den här sido-diskussionen och återgår till det tråden handlar om. 
  • Ullis K

Läste också om detta i en tidning hos BM igår. Har själv mindre än 2 veckor kvar til BF och har inte vetat något om detta innan. Sover både på höger och vänster sida och vaknar ibland på rygg. Är egentligen ganska glad att jag inte sett detta tidigare för det hade blivit väldigt jobbigt att behöva tänka på det också förutom att man ändå sover dåligt och inte ligger bra emellan åt. Forskningen i sig är ju inte tillräcklig för att den ska tas på allvar av svenska läkare. Det behövs mer och läste att läkare gärna välkomnar detta. Men allt handlar väl om pengar. Jag anser dock att det finns belägg för det när vi pratar om anatomi osv så verkar det logiskt att det blir mer tryck om man ligger på höger sida. Jag upplever också som vissa andra här i tråden att det känns mer och nästan gör ont när jag ligger på höger sida ibland men jag kommer nog inte att oror mig om jag råkar vakna på höger sida. 

• Beckah82

Aldrig hört talas om innan faktiskt, intressant, även om det låter mer som slumpen. Måste nog läsa den där studien innan jag köper den, för jag känner mig väldigt tveksam till flera delar (varför visste de vilken sida de somnade på? Är de helt säkra att bebisen dog då? Har kvinnorna fler gemensamma nämnare att titta på utöver att deras barn dött? Hur har moderkakan legat? Hur har graviditeten sett ut före dess? Har alla barnen dött utan uppenbar anledning, dvs inga diagnoser eller förklaringar? Hur såg det ut med rökning? osv osv osv).

Jag varierade mig, men sov nog mest på höger. Fram för allt brukade jag lyssna på bebisens åsikt.

Om bebisen säger ifrån när man ligger på vänster sida kan det tex. bero på att hen hamnar i kläm, eller att navelsträngen hamnar i kläm så att hen ligger obekvämt och/eller får sämre med syre.

Värt att tänka på. 

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym

En del kvinnor blir väldigt påverkade av vena cava syndrom, det vill säga: om man ligger på rygg så trycker livmodern ner på ett stort blodkärl, detta kan göra att man blir yr, illamående och svimfärdig. Känner man av detta hjälper det ofta att lägga sig på vänster sida en stund.

Jag tror att om man omedvetet i sömnen drabbas av vena cava syndrom så ändrar man sovställning automatikst, men det är bara vad jag tror.

För att garantera att man sover på vänster sida skulle man behöva ställa en väckarklocka var 20e minut för att kontrollera vilken sida man sover på, detta låter inte rimligt.  

• Takex

Det är inte farligt.
    Jag får värre halsbränna och hjärtklappningar av att ligga på höger men det är inte farligt. Vänster är bara bekvämast just för hjärtat och magen. 

• Anonym (Längtar)

Tack för att så många delat med sig av sina funderingar! Och det var som sagt era personliga åsikter jag var intresserad av studien i sig och det vetenskapliga har jag läst om och det var just det som skrämde mig så det var skönt att få lite åsikter om det hela.

Svar på tråden Sova på högersida