• Anonym (Snål?)

Alla dessa studentfester. . .

Jag är ensam mamma med dålig ekonomi. Jag har inget jobb nu och lever på existensminimum. Nu i juni tar tre tjejer nära mig studenten. Det är två syskonbarn och min sons (halv)syster. Måste man hålla på och köpa presenter till studenten, eller räcker det med en blomma när man "bara" är moster / före detta bonus?

Jag vill inte verka snål, men om jag så bara köper en present för en hundring + en blomma så blir det ca 450 spänn, och det har jag svårt att få råd med. Jag har lite sparade pengar (ca en tusenlapp), men dem hade jag tänkt att jag och min son skulle ha roligt för i sommar eller ha till vinterkläder i höst.

Min mamma har samma problem eftersom hon är ålderspensionär och inte har så mycket heller.

Är studenten en sådan tillställning som man SKA köpa till, eller anses det okej med blommor från andra än mamma och pappa?     

• Svar på tråden Alla dessa studentfester. . .
  • MartinaE

Blommor är helt okej! En ros i ett band att hänga runt halsen funkar fint =)

• Maskot

Du ska självklart inte ge över dina tillgångar! En blomma blir jättebra! Dina sparade pengar ska su självklart ha till dig och sonen!

• Anonym (a)

Vi har haft studenter nu i ett antal år i vår släkt
    Här har det varit MYCKET populärt att köpa ett "gossedjur" som man hänger runt halsen i ett blå/gult band. Här i Sthlm  fanns det för en hyfsad billig peng på de flesta affärer/varuhus , typ Coop , Maxi , Åhlens etc etc

• Anonym (Snål?)
    Anonym (a) skrev 2012-05-12 09:56:32 följande:
    Vi har haft studenter nu i ett antal år i vår släkt
    Här har det varit MYCKET populärt att köpa ett "gossedjur" som man hänger runt halsen i ett blå/gult band. Här i Sthlm  fanns det för en hyfsad billig peng på de flesta affärer/varuhus , typ Coop , Maxi , Åhlens etc etc

Bra idé - det ska jag köpa! Det är lite gulligt också. Tack.

Tack till er andra som svarade - det känns lättare nu. Jag har haft ont i magen för det här länge.  
  • Anonym

köp en ros och häng runt halsen på de. Du behöver absolut inte köpa presenter... Det hade jag inte väntat mig.

• Anonym (a)
    Anonym (Snål?) skrev 2012-05-12 09:58:09 följande:
    Bra idé - det ska jag köpa! Det är lite gulligt också. Tack.

Tack till er andra som svarade - det känns lättare nu. Jag har haft ont i magen för det här länge.  
    VSG :) Blir ju som ett litet minne oxå
  • Frontline

Absolut billigast är väl att ge dig ut i naturen och plocka en egen fin bukett med blommor att ge bort...
    Och nej man måste inte ge någonting alls...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • IsDimma

Jag fick blommor av dom allra flesta bortsett mina föräldrar och farmor där jag fick presenter också. Helt okej att göra så

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (Moa)

Eller köp eget blågult band och ge dem varsin av den minsta storleken av en sådan HÄR. Total kostnad blir nog strax under 100 kronor. 

• Anonym (Inte snål!)

Har du inte råd så har du inte. Jag tror inte att någon av dem vill att du sätter dig på bar backe för deras skull.

Kanske kan du köpa en bunt gul-blå band och en bit styvt papper att göra kort av, och sedan plockar du en bukett vilda blommor till dem var?

Svar på tråden Alla dessa studentfester. . .