• Anonym (Snål?)

Alla dessa studentfester. . .

Jag är ensam mamma med dålig ekonomi. Jag har inget jobb nu och lever på existensminimum. Nu i juni tar tre tjejer nära mig studenten. Det är två syskonbarn och min sons (halv)syster. Måste man hålla på och köpa presenter till studenten, eller räcker det med en blomma när man "bara" är moster / före detta bonus?

Jag vill inte verka snål, men om jag så bara köper en present för en hundring + en blomma så blir det ca 450 spänn, och det har jag svårt att få råd med. Jag har lite sparade pengar (ca en tusenlapp), men dem hade jag tänkt att jag och min son skulle ha roligt för i sommar eller ha till vinterkläder i höst.

Min mamma har samma problem eftersom hon är ålderspensionär och inte har så mycket heller.

Är studenten en sådan tillställning som man SKA köpa till, eller anses det okej med blommor från andra än mamma och pappa?     

• Svar på tråden Alla dessa studentfester. . .
  • Lavish

Ungdomarna lär vara för packade för att minnas vem de fått presenter av, och säkerligen inte vara så tacksamma att det motsvarar den  uppoffringen det innebär för dig. En blomma och ett gratiis blir toppen.

• Anonym

Jag minns min systers kompisar som kom på min studentskiva med en bukett syrener som de "rafsat" ihop i trädgården. Jag blev glad ändå =)

• tro  hopp  kärlek

Jag skulle köpt en mini vinflaska som knyts i band och hängs runt halsen.

Ang ros så köper jag mest på coop en tio pack och delar. Finns cellofanplast att köpa lite överallt, jättebra att ha hemma.  

• Anonym

Köp inte alkohol till den som är under 20år - ger väldigt dubbla signaler.

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-12 23:36:39 följande:
    Köp inte alkohol till den som är under 20år - ger väldigt dubbla signaler.
    Varför? De får dricka om de blir bjudna.
  • Anonym (det räcker)

Min moster hade inte råd med studentpresent till mig. Hon grattade och gav en blomma istället. Det räckte gott och väl! Ska jag vara ärlig så ligger alla de där skålarna, glasen och gud vet fortfarande i en flyttlåda och jag minns inte ens vem som gav vad.

• Anonym (x3)
    h8him skrev 2012-05-12 23:38:53 följande:
    Varför? De får dricka om de blir bjudna.
    De får dricka om de blir bjudna, ja. Men du får inte köpa en flaska bubbel (eller annan alkoholhaltig dryck) till någon under 18 år och ge den till henom.
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-05-12 19:05:29 följande:
    Så står det inte i ts... "Jag vill inte verka snål, men om jag så bara köper en present för en hundring + en blomma så blir det ca 450 spänn, och det har jag svårt att få råd med."
    Men de 3 pers är ju uppräknade.
    Så svårt att haja hur hon menar är det ju inte.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (pocketbok)

Ja en billig flaska bubbel skulle jag nog hellre fått än ett gosedjur i den åldern!

Annars tycker jag studenten är en sådan där grej då man markerar övergången från barndom till vuxenåldern. Det skulle jag om jag hade dåligt med pengar kunna markera med någon lämplig pocketbok med en dedikation till den människan som nu går ut i vuxenlivet.

• CherstinBovington

En blomma behöver du inte köpa, köp en sån grej man hänger tunt halsen på dem, typ en giraff eller nåt, finns på gallerix. Med de barnen du är moster till kan du köpa ett kort var med typ ett frikort för dem; skriv att de kan använda den när som om de vill komma bort, de kan vara som typ..en övernattning med filmkväll hemma hos dig! Eller nåt.

Svar på tråden Alla dessa studentfester. . .