• Anonym (Snål?)

Alla dessa studentfester. . .

Jag är ensam mamma med dålig ekonomi. Jag har inget jobb nu och lever på existensminimum. Nu i juni tar tre tjejer nära mig studenten. Det är två syskonbarn och min sons (halv)syster. Måste man hålla på och köpa presenter till studenten, eller räcker det med en blomma när man "bara" är moster / före detta bonus?

Jag vill inte verka snål, men om jag så bara köper en present för en hundring + en blomma så blir det ca 450 spänn, och det har jag svårt att få råd med. Jag har lite sparade pengar (ca en tusenlapp), men dem hade jag tänkt att jag och min son skulle ha roligt för i sommar eller ha till vinterkläder i höst.

Min mamma har samma problem eftersom hon är ålderspensionär och inte har så mycket heller.

Är studenten en sådan tillställning som man SKA köpa till, eller anses det okej med blommor från andra än mamma och pappa?     

• Svar på tråden Alla dessa studentfester. . .
  • Anonym

Det billigaste av allt, även om gosedjur är gulligt, är nog att köpa en billig blombukett på Coop med rosor (gula). Om de tar studenten ungefär samtidigt kan du dela upp buketten i tre olika så det blir en liten varsin, samt köpa band (blå/gult) så du kan hänga dom runt halsen på utspringet :)

Kan ju inte bli mer än 30-50 kr allt som allt. Om ens det.

• tideloo

När jag tog studenten var jag så glad för det och av min faster fick jag en ros å nalle!! De står fortfarande på bokhyllan!! Presenterna tyckte jag va en bi sak! För det var festen å att alla var där för min skull jag brydde mej om!!

• ventilera mera

Jag skulle inte köpa gosedjur, ärligt talat... är det nåt som ligger och skräpar sen min student är det just gosedjuren.

När jag har varit på studentfirande och haft tight med pengar så har jag gått till Systemet och bett dem plocka fram billigast möjliga bubbel (mousserande, cava, vad som helst) som ändå smakar ok. Det finns mycket skit, men de som jobbar där brukar ha koll på vad som är bra budgetaltrnativ. En rosett runt halsen på flaskan så är det fixat.

• ventilera mera
    ventilera mera skrev 2012-05-12 15:35:29 följande:
    Jag skulle inte köpa gosedjur, ärligt talat... är det nåt som ligger och skräpar sen min student är det just gosedjuren.

När jag har varit på studentfirande och haft tight med pengar så har jag gått till Systemet och bett dem plocka fram billigast möjliga bubbel (mousserande, cava, vad som helst) som ändå smakar ok. Det finns mycket skit, men de som jobbar där brukar ha koll på vad som är bra budgetaltrnativ. En rosett runt halsen på flaskan så är det fixat.
    ...eller varför inte rosé, det är ju sommar...Solig
  • Anonym

En simpel blomma räcker långt. Har man inte så har man inte, ingen ide att försöka låtsas som man har god ekonomi.

• Indianica

Nä, de dyra sakerna tycker jag att föräldrarna ska stå för, om övrig släkt har det knapert räcker det med symboliska saker som t ex gosedjur etc.

• Anonym (Puff)
    ventilera mera skrev 2012-05-12 15:35:29 följande:

Håller fullständigt med!! Finns såna småflaskor för några tior (t.ex Asti i miniversion) och de uppskattades mer än blommorna!
  • ventilera mera
    Anonym (Puff) skrev 2012-05-12 16:50:01 följande:
    Håller fullständigt med!! Finns såna småflaskor för några tior (t.ex Asti i miniversion) och de uppskattades mer än blommorna!
    Jo, om inte annat så går de åt på kvällen...Skrattande
  • Ayyla

Som resten också skriver. En blomma runt halsen räcker mer än nog. Jag antar att dom vet att du är arbetslös också, så ingen komma anse att det är "snålt". Gör dom det så är det dom det är fel på, inte dig! ;)

• Anonym

En present för en hundring och en blomma går inte på några 450kr! Går på knappt 140spänn.

Svar på tråden Alla dessa studentfester. . .