• Jättekul

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Javisst är det möjligt MEN då kommer det bli omöjligt att få upp lönerna för ssk.

• Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Menar du att en ssk ska göra två usk arbete?
  • Jättekul
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-14 18:22:33 följande:
    Det säjer allt om vad du vet och kan om en uskas jobb.

Försök har gjorts att avskaffa uskor, helt eller delvis på flera ställen i vårt avlånga land. Både inom geriatrik och akutsjukvård. Alla försök har slutat med fiaskon.
    För att man felbedömt vikten av uskans jobb.  Och för att det fortfarande inte går att få en ssk att frivilligt göra "skitjobb". Jag jobbar hellre med tre kompetenta uskor än två ssk som är för fina för att tömma en soppåse eller plocka bort disk. Duktiga uskor gör mitt jobb tusen gånger lättare.
    Idag tror alla nyexade ssk att de kan och vet allt. Sanningen är att när man kommer ut från skolan det är då den verkliga lärotiden börjar, på allvar. Det är då man inser hur lite man faktiskt kan, och hur mycket mer det finns att lära, av alla yrkeskategorier man möter, för att inte tala om patienterna. Iallafall inser man det om man är det minst begåvad och ödmjuk. Vilket är en förutsättning för lärande.

Vård är inte enbart att räkna vum-listor, dela mediciner, dokumentera och ronda. Omvårdnad är mer än sprutor, näringsdryck och vpl.
    Omvårdnad inbegriper disk, bäddning, dusch, skit, sopor och slabb. Grunden för god omvårdnad är faktiskt så enkelt som en renbäddad säng och någon som lyssnar.

Jo, jag är ssk. Med mer än 30 inom akutvården. Och det är inte den formella kompetensen som avgör vem som gör ett bra jobb eller inte. Det är den reeella.
    Sen är det inte ekonomiskt försvarbart heller.

En ssk utbildning på universitetet kostar samhället ganska mycket pengar. En ssk vill också ha en ingångslön på 24000K. Om usk skall bort som inte har bekostat samheället med universitetsutbildning eller kräver 24000 kr i ingångslön heller så tror jag att det blir svårt för ssk att få upp sina löner och status som så många ssk vill framhålla att de har med sin universitetsutbildning. Själv har jag en fil kand i pedagogik men usk gör ett jättebra arbete.
  • Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:26:40 följande:
    Vad är det en uska gör då?

Du vet att hela ssk examen är uppbygd på omvårdad?! Att det ignår att bäda sängar etc på programmet?! Är du ssk så borde du veta att ssk examen är omvårdad.   
    Kan vi få ett utförligt svar hur du tänker.

1. Dels hur en ssk ska hinna med två usk-tjänster under samma tid?

2. Det ekonomiska försvarbara i det hela. T ex hur ssk ska kunna få upp sin lön?

Kan vi få svar på detta tack? 
  • Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:33:39 följande:
    Visa då att du gör det.
    ARe you drunk?
  • Jättekul
    litenlitenliten skrev 2012-05-14 19:05:31 följande:
    Nej, jag undrar bara hur en, två SSK ska hinna göra sina arbetsuppgifter inkl. göra omvårdnadsarbetet på 7 stycken vårdavdelningar med 8 boende på vardera avdelning? Den ena avdelning är enbart demens. Så ser läget ut på äldreboendet där jag jobbar. Det är knappt att vi uskor hinner med vårt arbete.

Jag skulle kunna tro att de som jobbar som SSK idag gör det för att de inte vill jobba som USKA.
    Jag har frågat detsamma men TS vill inte svara på detta och inte heller den ekonimiska biten. 

Så svar på TS fråga: JA det går självklart att ersätta en usk med en ssk eftersom ssk har högre utbildning.
    Ekonomiskt går det inte. 
  • Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:10:22 följande:
    Vad är det som en usk gör som inte en ssk kan göra?
    MEN kan du svara på frågorna som vi ställer??!

Svar på din fråga är ja MEN om det var det ända du ville ha svar på utan att diskutera om det går ekonomiskt bl a då är den här tråden redan klar. Du vill diskutera ngt på mellanstadienivå men inte gå in i den samhällsdebattiga ekonomiska biten. 
  • Jättekul
    litenlitenliten skrev 2012-05-14 19:12:36 följande:
    Men det är väl ganska självklart att en sjuksköterska kan göra en undersköterskas jobb (annars vore det väldigt märkligt). En läkare kan göra en sjuksköterskas jobb. Vi kanske ska sparka alla uskor samt SSK och anställa enbart läkare?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?