Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

kusbölehelvete skrev 2012-05-14 18:38:08 följande:
    På mitt jobb gör vi uskor följande:
    *Ser till att de boende kommer upp på morgonen
    *Ger medicin
    *Delar dosett
    *RIK:ar
    *Stå/gåträning
    *Sjukgymnastik
    *Är med på vop, planerar inför vop
    *Följer med på läkerbesök/tandläkarbesök osv
    *Beställer vidbehovsmedicin
    *Ger rapport till ssk/läkare hur en boende kan ha reagerat på nyinsatt medicin
    *Tar blodsockerkurvor
    *Venprovtagning
    *Tar urinstickor
    *Ser till att de som behöver får i sig sin näringsdryck
    *Sköter disk/tvätt/städ
    *Sitter vak
    *Anhörigkontakter

Och det är inte allt vi gör, utan bara en del av det 
    Delar du dosetter föreslår jag att du slutar med det omedelbart eftersom det inte är lagligt.

För att svara på TS: Visst skulle det gå att få vården att fungera det finns redan ställen där det fungerar. Men själv föredrar jag att jobba med duktiga undersköterskor och att kunna koncentrera mig på "sköterskejobbet".
  • Anonym (Ssk)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 19:11:50 följande:
    Är du riktigt säker på det? I mitt sånt papper finns en sådan ruta och den är ikryssad.

www.orkelljunga.se/upload/1328/dokument/bilag...

Kolla sida 11 där
    Ja, jag är riktigt säker. MAS:en i Örkeljunga (eller någon annan) är ute på hal is.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:21:00 följande:
    Nej, att dela dosett kan delegeras till undersköterska.
    Till enskild vårdtagare jag. Jag tolkar "på mitt papper" som att det är en allmän delegering vilket inte är lagligt och dessutom helt vansinnigt.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:41:24 följande:
    Verkar vara en allmän delegering. Varför skulle det vara olaglig? Har du nåt som styrcker ditt påstående?
    Är du sjuksköterska så borde du veta vart jag hämtar den kunskapen.

Om man sedan läser den länk som kusbölehelvete lämnade så står det dessutom tydligt.

" Övriga delegerbara insatser är kopplade till en enskild vårdtagare:
    - utföra såromläggning
    - insulingivning
    - utföra O2-behandling
    - utföra spolning av KAD
    - utföra sondmatning via PEG
    - dela läkemedel i dosett
    - utföra träning"

Enskild vårdtagare innebär att det ska vara en namngiven vårdtagare. Inte att man generellt får dela dosetter på sin arbetsplats.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 20:43:06 följande:
    Jag är inte ssk utan läkare.
    Ah ok. Då förstår jag att du inte vet vad som gäller för delegering. Men du borde kunna hitta lagtexter om det utan problem.
  • Anonym (Ssk)
    skånetös78 skrev 2012-05-14 20:53:10 följande:
    Vi delar också medicin i tomma dosetter. Verkar vara olika från arbetsplats till arbetsplats när det gäller deligeringar. Hos oss är inte våra deligeringar kopplade till en specifik vårdtagare. Det hade aldrig fungerat i praktiken. Jag jobbar i hemvården kanske ska tilläggas.
    Då bryter din arbetsplats mot lagen. Det funkar alldeles lysande i praktiken på de flesta ställen. Det är ett sjuksköterskejobb. Om det står att du generellt får dela dosetter har den distriktssköterska som skrivit på gjort ett mycket allvarligt fel.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-14 21:17:20 följande:
    I hemvården kan brukaren ha sina tablettburkar hemma, oftast i ett litet medicinskåp. Finns även de som har dem framme. Då tar USK fram burkarna, kollar listan hur dosetten ska delas och - delar tabletterna i den. Och nej, det kommer ingen SSK för att kontrollera att USK har gjort rätt. Inte så ofta en SSK besöker äldre i hemvården alls, om inte något utöver det vanliga händer, om någon blir dålig eller så.
    Då föreslår jag en anmälan till socialstyrelse för så får det inte gå till. Antingen ska dosetten delas av en sjuksköterska eller så ska patienten ha dos-påsar.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-14 21:23:43 följande:
    Utan delegering får USK inte dela dosetterna. Delegeringen är bunden till den brukare man delar dosetten till. Man har inte rätt att dela till någon som man ej är delegerad på.
    Ok, jag tolkade det som om  ni hade generell delegation. Men det är fortfarande frågan om det är lagligt att på rutin delegera dosettdelning. Tanken med den personbundna delegationen är att det ska handla om t ex personliga assistenter. Inte generellt för alla vårdtagare inom hemtjänsten. Jag skulle ta upp frågan med MAS:en om jag var du.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-14 22:12:14 följande:
    Ja,det händer at vi är med vid vårdplaneringar.
    Ronder...en från sin avdelning är med vid genomgångar.
    Inskrivningssamtal ja,
    Nej,dosetterna kollas inte utav ssk.

Delegeringarna delas inte ut som godis,utan man får ju en rejäl genomgång.Minst en på var avdelning har detta ansvaret. O detta är inget privat äldreboende.
    Du delar alltså dosett till alla boende på din avdelning? Det spelar ingen roll att man får en rejäl genomgång det är fortfarande inte lagligt att göra så. Vare sig för dig eller för den som delegerat dig.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (USK) skrev 2012-05-14 22:27:33 följande:

Fråga: Om brukaren har egenansvar över sig medicin, är det tillåtet då?

Om det inte är någon övertag, finns inget skäl för SSK att kontrollera doseringen?

Själv delar jag inte hos brukare med övertag, men det händer att jag har gjort det åt brukare som har egenansvar.

Har brukaren egenansvar ska denne dela sin medicin själv. Klarar han eller hon inte det ska en sjuksköterska dela dosetten. Alternativt att t ex en personligassistent får en delegation att dela till "sin" brukare.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?