Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Modgun skrev 2012-05-14 22:40:28 följande:
    Det gjorde jag minsan på kk sahlgrenska. OM jag fick uppgiften deligerad utav en ssk.
    Du fick alltså utbildning och skriftlig delegering av en behörig sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 22:52:33 följande:
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?
    Jag menar att om du delat medicin utan skriftlig delegation har brutit mot lagen precis som den sjuksköterska som "delegerat" dig. En delegation av läkemedelshantering är per definition en skriftlig sådan annars är det ingen delegation.

Vad fin att du tar en viktig arbetsuppgift på så stort allvar. Det känns tryggt. (och visar varför delegeringsförfarandet är viktigt)
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 22:52:33 följande:
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?
    Det läskiga med "kuggfrågorna" är att många bommar dem.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-14 23:01:41 följande:
    Välkommen ut i verkligheten snart.......
    Snart? Jag har befunnit mig där i 15 år.

Att göra saker man inte är behörig att göra pga personalbrist (vilket jag antar att du syftar på) är det dummaste man kan göra. varför gå i arbetsgivarens ledsnöre i stället för att tänka på patienternas säkerhet. Konstig inställning.
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:04:33 följande:
    Jag vet vad du menar, försökte vara ironisk.
    Så vitt jag vet så är det viktigare att fråga om det är ok för patienten innan något papper ska skrivas på, om vera 47 tycker det är helt ok att jag ger henne en panodil, så får jag faktiskt ge henne den. Jag vet vad en delegation är och hur man får den. En gång i halvåret får vi gå kurser  som masen håller, som just handlar om medicin och hantering utav den. 
    Nej, det stämmer inte. Det spelar ingen roll vad patienten säger. Du får inte ge läkemedel utan delegation. Jag kan inte förstå varför man gör det. Varför tänker man inte på sig själv åtminstone om man nu är beredd att sätta patientsäkerheten åt sidan?
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:06:01 följande:
    Det gjorde inte jag. Och har aldrig gjort det någon gång. Har tagit provet en gång om året (sedan 2005) i samband med förnyelse av min delegering. 

Var det något mer? 
    Vad bra att du klarar det. Men du verkar inte ha tagit till dig vad det innebär om du ändå är beredd att dela medicin utan delegering.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 23:08:00 följande:
    Det heter inte delegation utan delegering!
    Ber om ursäkt! En ganska enkel felskrivning att göra utan att det behövs en smäll på fingrarna
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:12:59 följande:
    Men oj förlåt mig så hemskt mycket. Stackars patienter som får panodil och oxascand av en som råkade skriva fel. Hujeda mig, nu går det snart utför.
    JO det gör det. Ja du har inte hört talas om salutogent arbetssätt märker jag eller patientens självbestämämelse.
    Du tycker det är viktigare att märka ord. Nog om detta nu. Ska jobba imorn, och ge mina stackars vårdtagare deras medicin. *hoppas jag förstår hur jag ska läsa dos-kortet* 
    Vad har ett salutogent arbetssätt med det hela att göra.(förutom att ett fint ord ) Det finns tydlig lagstiftning som styr läkemedelshanteringen inom vården av en anledning. Patienternas säkerhet.

Jag tycker inte att det är viktigt att märka ord. Däremot tycker jag att det är viktigt att sjukvårdspersonal tar sin uppgift på allvar och följer de lagar som finns. Tycker det är sorgligt att man inte tar sitt arbete på större allvar än så.
  • Anonym (Ssk)
    stephanie 1987 skrev 2012-05-14 23:13:02 följande:
    Hört talas om egenvårdsintyg?
    Visst har jag de men det har knappast med den här diskussionen att göra. Att ge läkemedel går inte att skriva egenvårdsintyg på utan kräver delegering.
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:20:55 följande:
    Jag tar mitt arbete så väldigt stort allvar. Blir dock väldigt upprörd när många föringar mitt arbete. Jag älskar att arbeta med "mina" äldre, och är stolt över det arbete jag gör. Men det känns motigt när folk behandlar uskor som om vi inte ens vore vatten värda.
    Tro mig. Jag förringar inte ditt arbete. Tvärt om, ditt arbete är jätteviktigt. Jag önskar att  bara undersköterskor tog sitt arbete på större allvar. Det är inte ok med en så nonchalant inställning till läkemedelshantering vare sig för patientens eller din egen skull.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?