Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym skrev 2012-05-17 11:50:07 följande:
    Ja? Och hur svårt var det tycker du? För att "lära dig det" så läste du vidare till ssk. Det är bara att lägga in ett par extra kurser och så kan ssk tas bort eftersom läkare har mycket bättre kompetens än ssk. 
    Nu handlar tråden om det går att byta ut rakt av. Att diskutera vilka yrken man kan utföra om man utbildar sig vidare är knappast relevant. Självklart kan en läkare om denne utbildar sig i omvårdnad arbeta med det en sjuksköterska gör. Precis som att en sjuksköterska kan vidareutbilda sig för att bli läkare.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-17 11:49:41 följande:
    Du ska slipa på läsförmågan eftersom Anonym(ssk) pratade om vad TS skrivit.
    Gör om och gör rätt.
    Nej jag svarade på ett inlägg som handlade om att byta ut sjuksköterskor mot läkare. Ibland kan det vara bra att läsa vad som skrivs innan man kommenterar andras läsförståelse.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-17 11:58:51 följande:
    Tror faktiskt inte att majoriteten av ssk kan vidareutbilda sig till läkare med tanke på vilka betyg som det krävs för att komma in på läkarlinjen mot hur lätt det är att dels komma in för att läsa till ssk samt att utbildningen är så pass lätt att de flesta arbetar mycket samtidigt som de studerar. 

Du verkar ha stora problem med ditt självförtroende efter som du måste hävda dig hela tiden. Ja, du är mycket bättre än alla erfarna uskor och du är mycket bättre än läkarna. Varför inte se det som att ni faktiskt arbetar i team allihop? Måste ssk alltid hävda sig och se sig som gud fader själva, har ni det som jobbigt med hierarkin på jobbet?  
    Men du. Jag har aldrig skrivit att jag tycker att det är en bra idé att byta ut alla undersköterskor utan bara sagt att det rent praktiskt skulle gå. Var du har fått idén om att jag skulle tycka att jag var bättre än någon annan yrkesgrupp förstår jag inte riktigt. Att ha olika grundkompetens och därför kunna olika saker har inget med att vara bättre än någon annan att göra. Jag konstaterade att  vi är utbildade för olika saker.
  • Anonym (SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-19 15:55:13 följande:
    Men om du vägrade att bli ssk varför läste du till det då?
    Tror faktiskt det ska stå, när jag övervägde att bli ssk....
  • Anonym (SSK)
    Tom Araya skrev 2012-05-21 16:01:02 följande:
    Kunskap för och vad som är realistiskt att hinna med är dock skilda ting.
  • Anonym (SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 16:16:15 följande:
    Hur menar du?
    Är väl rätt enkelt att förstå?

Vad jag ska kunna och vad jag faktiskt kommer hinna med är två olika saker...
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 19:50:51 följande:
    Tror du man ger läkmedel? Förklara för mig varför det inte skulle vara bra träning? 

Man får en riktigt kropp att känna och stickla på istället för plats (givetvis tränar man på plast först och de som vill får ställa upp) 

Vi får även sätta PVK och ta venprover på varandra, samt ge sc inj.      
    Det är bra träning. Men som blivande sjuksköterska borde du vara medveten om de risker som finns med att sticka och då också förstå varför man inte ska göra det i onödan på friska människor.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:11:57 följande:
    De används inte så mycket längre och bäckenet är en kroppsdel. Oavsett vart din fot sitter fast så måste det vara svårt att gå. Ja, och jag har inte målat mig i ett hörn eller blivit påkommen (med vad?), du däremot är rejält ute och cyklar.
    Används inte bäcken så mycket längre? Det var ny kunskap för mig. Vad använder man istället?
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:31:33 följande:
    Det var då flera år sedan jag stötte på det. Toaletten är en bra uppfinning, samt uridom (killar) och kateter...
    Kateter istället för bäcken. Jo jag tackar jag. 

Och toalett? Mig veterligen används bäcken just för patienter som inte kan gå på toaletten av någon anledning. Inte helt ovanligt på sjukhus.

Uridom känns lite onödigt som alternativ till bäcken. Tror de flesta tycker att flaska är vettigare.

Vad var det du läste till sa du?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:21:16 följande:
    Används inte bäcken så mycket längre? Det var ny kunskap för mig. Vad använder man istället?
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:31:33 följande:
    Det var då flera år sedan jag stötte på det. Toaletten är en bra uppfinning, samt uridom (killar) och kateter...
    Ok, citerar min fråga och ditt svar

Att påstå att bäcken inte används "så ofta längre" är bara absurt.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?