• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:31:27 följande:
    Senior Alert kan inte "bota" redan befintlig trycksår. Och ibland är det svårt att göra bedömning efter Senior Alert (och ja det vet jag eftersom jag gjorde bedömningar via Senior Alert på alla boenden där jag gjorde min äldråveårdspraktik för några år sedan)
    Nej, det kan inte läka befintliga sår men är till för att förebygga nya och förebygga försämring av redan befintliga. Du vet att  det är åtgärder och uppföljning som är poängen inte själva bedömningen. Du kan inte bedöma trycksårsrisk enbart genom att titta på en person.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 14:38:13 följande:
    Nej, det kan inte läka befintliga sår men är till för att förebygga nya och förebygga försämring av redan befintliga. Du vet att  det är åtgärder och uppföljning som är poängen inte själva bedömningen. Du kan inte bedöma trycksårsrisk enbart genom att titta på en person.

Nej, det har jag inte sagt. Men du kan se redan befinliga trycksår som uppkommit (hur de ser ut etc) när man ser hela hudkostymen på personern. Lärdes inte det ut på ssk-programmet tidigare?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:49:33 följande:
    Nej, det har jag inte sagt. Men du kan se redan befinliga trycksår som uppkommit (hur de ser ut etc) när man ser hela hudkostymen på personern. Lärdes inte det ut på ssk-programmet tidigare?
    Jag har inte ifrågasatt det faktum att man kan se redan uppkomna sår när man inspekterar hudkostymen. Däremot ifrågasatte du en sjuksköterskas möjlighet att bedöma risken för trycksår om hon inte hjälpte till när patienten duschade. Vilket ju inte hänger samman.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 14:54:41 följande:
    Jag har inte ifrågasatt det faktum att man kan se redan uppkomna sår när man inspekterar hudkostymen. Däremot ifrågasatte du en sjuksköterskas möjlighet att bedöma risken för trycksår om hon inte hjälpte till när patienten duschade. Vilket ju inte hänger samman.

Inte risk för trycksår utan redan uppkommna trycksår.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 13:21:25 följande:
    Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
    Nej, så här skrev du..................
  • PrettyPoppy

Kan säga att jag har då aldrig någonsin varit med om att ssk går runt och inspekterar vårdtagare vid dusch! Inte heller att ssk duschar vårdtagare för att de vill "inspektera hudkostymen"! (Antar att det är ännu en Norge-historia).

• Vackert
    PrettyPoppy skrev 2012-05-24 15:23:23 följande:
    Kan säga att jag har då aldrig någonsin varit med om att ssk går runt och inspekterar vårdtagare vid dusch! Inte heller att ssk duschar vårdtagare för att de vill "inspektera hudkostymen"! (Antar att det är ännu en Norge-historia).

Skrattande Alla tillfällen till att upptäcka trycksår är bra, inte bara dusch. Ååå ja, du ska RISK Ebba Caroline.
  • Vackert

Ebba Caroline. Jag tvivlar inte en sekund på att du kommer bli en bra sjuksköterska men det märks att du inte jobbat så många år inom vården.

• PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:31:27 följande:
    Senior Alert kan inte "bota" redan befintlig trycksår. Och ibland är det svårt att göra bedömning efter Senior Alert (och ja det vet jag eftersom jag gjorde bedömningar via Senior Alert på alla boenden där jag gjorde min äldråveårdspraktik för några år sedan)

Är det svårt att göra en bedömning efter senior alert? På vilket sätt?
  • Buscemi
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 15:00:23 följande:
    Nej, så här skrev du..................
    Men hoppsan då.

Denna tråd blir bara bättre och bättre.  
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?