• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-05-24 13:54:18 följande:

Oj
     Det borde du faktiskt kunna Tyst Risk för trycksår r.t. immobilitet SkrikandesEnligt PES-modellen Solig

Om du ser mitt andra inlägg 1049 så förstår du hur jag menar.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Hallå ja)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:21:11 följande:
    Det kan de säkert. Men det är ju ändå bra att se med egna ögon.
    Det förmodar jag att dom gör efter given rapport?
  • Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-05-24 14:00:17 följande:

Riskbedömning kan ju göras bara du hört talas om en patient som exempelvis ligger eller sitter mycket, som äter och dricker dåligt, som har lågt BMI, som är svårt sjuk osv... Du behöver ju kanppt ha träffat patienten.. Görs det inte väldigt ofta riskbedömningar på patienter inom slutenvården idag? Det kan ju gå så fasligt fort!

Då gör du ju en riskt bedömning. Ett trycksår kan redan ha uppkommit innan bedömningen görs, därför är det bra för ssk (på boende) att faktiskt ta sig tid och se hela hudkostymen på vederbörande.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-24 14:23:45 följande:
    Det förmodar jag att dom gör efter given rapport?

Men en given rapport från någon annan är inte nåt du själv sätt och bedömt unta någon som någon annan talar om för dig.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:22:18 följande:
    Vid dusch ser du hela hudkostymen. SSK behöver ju nödvändigt inte vara med och duscha veberbörnade men det kan vara bra att se hela hudkostymen, vilket man får vid dusk (eller efter)
    Visst är det bra att se hela hudkostymen men det är inte ett måste för att kunna bedöma trycksårsrisken.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 14:28:25 följande:
    Visst är det bra att se hela hudkostymen men det är inte ett måste för att kunna bedöma trycksårsrisken.

Inte risken för trycksår i sig, men för att se om det redan uppkommit trycksår. Det är stor skillnad på att bedömma en risk och faktiskt ta sig tid att se om det uppkommit något trycksår.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:25:10 följande:
    Senior Alert är bra, men inte vid redan begynnande trycksår.
    Men då är det inte heller riskbedömningen vi pratar om.........
    Och visst är Senior Alert bra även vid befintliga trycksår.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 14:30:16 följande:
    Men då är det inte heller riskbedömningen vi pratar om.........
    Och visst är Senior Alert bra även vid befintliga trycksår.

Senior Alert kan inte "bota" redan befintlig trycksår. Och ibland är det svårt att göra bedömning efter Senior Alert (och ja det vet jag eftersom jag gjorde bedömningar via Senior Alert på alla boenden där jag gjorde min äldråveårdspraktik för några år sedan)
  • Anonym (Hallå ja)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:31:27 följande:
    Senior Alert kan inte "bota" redan befintlig trycksår. Och ibland är det svårt att göra bedömning efter Senior Alert (och ja det vet jag eftersom jag gjorde bedömningar via Senior Alert på alla boenden där jag gjorde min äldråveårdspraktik för några år sedan)
    Suprise. Drömmer
  • Ebba Caroline
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-24 14:33:06 följande:
    Suprise. 

För vad? De allra flesta inom äldrevården känner till Senior Alert, inget unikt.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?